Hvad japanernes synes er sejt fra Japan del 2

Hvad japanernes synes er sejt fra Japan del 2

22. maj 2010 0 Af Erik Weber-Lauridsen

En gruppe forskere fra Tokyo Polytechnic University lavede en undersøgelse af den almene japanernes opfattelse af hvad der er “Cool Japan” (se første indlæg om emnet for mere information) . De gik ud fra den antagelse at Japans styke i økonomi og international omtale ligger i anime, manga, film, mode og andre former for japansk kunst og underholdning.

Kun 29% havde hørt om begrebet “Cool Japan,” og kun 4.6% sagde de forstod hvad den betyder. Brugen af kultur for global indflydelse bliver også kaldet “soft power,”  modsat “hard power” som militærstyrke.

Når de blev spurgte om hvilke områder de ville intrducere til verden som “Cool Japan” sagde 56.9% “animation” — det mest populære svar. Med 49.9% var manga svar nummer to.

Spørgsmål: “Hvilken del af japansk kultur ville du introducere til verden som “Cool Japan”?”

Teenagere

1 Animation 60.9%
2 Manga 56.7%
3 Spil 47.5%
4 Japansk mad 41.8%
5 Japansk agtig natur 39.5%

Tyverne

1 Manga 58.4%
2 Animation 57.1%
3 Japansk mad 53.4%
4 Japansk agtig natur 49.8%
5 Traditionel kunst 42.9%

Trediverne

1 Animation 56.2%
2 Japansk mad 48.5%
3 Manga 46.5%
4 Japansk agtig natur 43.5%
5 Traditionel kunst 38.8%

Fyrrerne

1 Animation 53.5%
2 Japansk mad 45.4%
3 Japansk agtig natur 43.8%
4 Manga 39.2%
5 Traditionel kunst 33.8%

47.7% sagde at de regnede DragonBall franchisen og Doraemon som tv-animeer der repræsenterede “Cool Japan” fulgt af Mobile Sut Gundam franchisen med 47.6%.

Mandlige teenagere

1 One Piece 50.7%
2 Dragon Ball franchise 50.0%
3 Doraemon 41.2%
4 Neon Genesis Evangelion 40.4%
4 Pokémon franchise 40.4%

Mænd i tyverne

1 Dragon Ball franchise 59.6%
2 Mobile Suit Gundam franchise 56.4%
3 Neon Genesis Evangelion franchise 50.0%
4 Doraemon 45.7%
5 Lupin III franchise 42.6%

Mænd i trediverne

1 Mobile Suit Gundam franchise 61.5%
2 Dragon Ball franchise 54.8%
3 Neon Genesis Evangelion 47.4%
4 Doraemon 46.7%
4 Lupin III franchise 44.4%

Mænd i fyrrerne

1 Mobile Suit Gundam franchise 48.9%
2 Lupin III franchise 46.7%
3 Doraemon 40.7%
4 Space Battleship Yamato franchise 40.0%
5 Dragon Ball franchise 36.3%

Kvindelige teenagere

1 One Piece 62.4%
2 Detective Conan (Case Closed) 47.2%
3 Pocket Monsters franchise 45.6%
4 Dragon Ball franchise 43.2%
5 Doraemon 41.6%
5 Neon Genesis Evangelion 41.6%

Kvinder i tyverne

1 Doraemon 62.4%
2 Dragon Ball franchise 59.2%
3 One Piece 51.2%
4 Mobile Suit Gundam franchise 47.2%
5 Lupin III franchise 44.8%

Kvinder i trediverne

1 Doraemon 52.8%
2 Mobile Suit Gundam franchise 44.8%
3 Dragon Ball franchise 43.2%
4 Lupin III franchise 36.0%
5 Galaxy Express 999 34.4%

Kvinder i fyrrerne

1 Doraemon 51.2%
2 Mobile Suit Gundam franchise 46.4%
3 Dragon Ball franchise 38.4%
4 Space Battleship Yamato franchise 36.8%
5 Mighty Atom (Astro Boy) 36.0%
5 Detective Conan (Case Closed) 36.0

Ved manga var det øverste svar Dragon Ball med 61.5% blandt alle grupper på nær kvindelige teenagere, top svaret fra dem var One Piece med 71.2%. Alle aldersgrupper nævnte Osamu Tezuka med 75.6% som toppen af manga skabere.

Ved spil førte Dragon Quest 60.8%, interessant når den ikke er nær så populær som Final Fantasy herovre.

Inden for japanske film var de to øverste svar Studio Ghibli (76.3%) og Departures (39.6%). Af instruktører førte Akira Kurosawa (70.5%) fulgt afHayao Miyazaki (60.7%). Ironisk nok har Miyazaki selv nedtonet brugen af japansk underholdningsom  “soft power” for at promovere landet.

62.8% sagde at de tror at “soft power” vil blive den drivende kraft for at få Japan ud af den nuværnede recession. Den tidliger premierminister Taro As gjorde “soft power” til et af nøgleelementerne i sin politik, omend den japanske regering har haft snakket om det før og efter Asōs tid på posten.

I onsdags kom den japanske regering med et forslag om at fordoble indtægterne Japan får oversøs fra fra anime, film og andet indhold i 2020. “Intellectual Property Promotion Plan 2010” er beregnet til at øge de internationale indtæger i disse områder til 2.6 trillion yen (omkring 17 billioner kr) på et årti. Planens støtter sigter også efter at halvvere tabet for japanske selskaber fra piratkopiering.

Tokyo Polytechnic University teamet lavede undersøgelsen gennem mobiltelefoner fra den 30 april til 7 maj. Teamet spurgte 1,000 deltagere mellem 15 og 49 år, fordelt mellem mænd og kvinder. Der var 136 mandlige teenagere, 125 kvindelige teenagere, 94 mænd i tyverne, 125 kvinder i tyverne, 135 mænd i trediverne, 125 kvinder i trediverne,  135 mænd i fyrrerne og 125 kvinder i fyrrerne.

Kilde AnimeNewsNetwork