Japanske debut og gennembrud succes: 1997-2003

Utada flyttede til Tokyo i slutningen af ​​1997 og gik der på Seisen International School, og senere på den amerikanske skole i Japan, mens hun fortsætter med at arbejde på en ny kontrakt med Toshiba-EMI. Hun valgte at hun ville være en sanger og sangskriver frem for at forsøge at blive et idol. Op til udgivelsen af ​​hendes japanske debutalbum “First Love”, udgav hun to succesfulde million sælgende singler: “Automatisk / Time Will Tell” og “Movin’ on Without You”. “Automatic / Time Will Tell” solgt over to millioner eksemplarer. Bakket op af hendes singler, kom debutalbumet “First Love” til at sælge over 7 millioner enheder i Japan alene (med yderligere 3 millioner i udlandet, hvilket giver en sum af mindst 10 millioner solgte enheder),og blev derved det mest sælgende album i Japans nyere historie. Ved udgangen af ​​året var Utada nummer 5 på en japansk radiostation Tokio Hot 100 Airplay’s Top 100 over kunstnere fra det 20. århundrede af stationen og dens lyttere.

Efter to års pause, udgivet Utada hende opfølgende album Distance, som solgte 3 millioner enheder den første uge. Distance blev det bedst sælgende album det år, med næsten 4,5 millioner eksemplarer solgt i Japan alene. Derudover blev singlen “Addicted To You” Utadas bedst sælgende single, med over en million i sin første uge, som gjorder at hun blev den kvindelige kunstner med det højeste første uge salg nogensinde. Utada udgav også en single, som var dedikeret til det kvindelige offer for en mordsag i Ikeda, Osaka, med titlen “Final Distance”.

I 2001 indspillede Utada en sang til action-komedie filmen “Rush Hour 2”, “Blow My Whistle”, som er et samarbejde med den amerikanske rapper Foxy Brown. Den blev skrevet af Utada selv, sammen med Pharrell Williams og Chad Hugo. Selvom Hikaru normalt producerer sine egne sange, blev “Blow My Whistle” produceret af The Neptunes.

Inden udgivelsen af hendes tredje album, udgav hun singlerne “Traveling”, “Hikari”, and “Sakura Drops/Letters”, alle sangene nåede toppen af ​​hitlisterne. Før udgivelsen af albummet “Deep River” gennemgik hun en operation efter at være blevet diagnosticeret med en godartet ovarietumor, hvilket tvang hende til at sætte hendes salgsfremmende aktiviteter på hold. Efter indgrebet udgav hun “Deep River” og gik straks på salgsfremmende ture. Der var ingen tv-optrædener, men hun fremmede hendes album i magasin og radio interviews.

Deep River solgt 2,3 millionereksemplarer på sin første uge. Oricon rapporterede, at salget til sidst overgik 3,6 millioner, hvilket gør Utada den eneste sanger eller gruppe i japansk musikhistorie at have tre på hinanden følgende albums, der overgå de tre millioner mærket, ved RIAJ standarder, Og det blev det ottende bedst sælgende album nogensinde i Japan.

I 2003 blev hendes arbejdsliv og personlige liv tidsplaner mere presset, på grund af sit ægteskab og en imponerende aftale med Island Records i USA, til at udgive et “ordentlig” fuld-engelsk debut album. Selvom hun udgav “Colors”, var det hendes eneste single udgivelse for 2003. Sangen indeholdte tunge æteriske og eksperimenterende toner for første gang i Utada’s diskografi. Det blev hendes længste placerede single nogensinde med 45 uger på Oricon Singles chart. Den solgte 881.000 eksemplarer, og blev nummer 3 på den årlige singlehitliste.

Dagens sang i dag er “Traveling” fra hendes 3. album

Kategoriseret i: