Rejse logbog: Tokyo påsken 2015 dag 5

4. april 2015 0 Af Erik Weber-Lauridsen

Grunden til at der ikke har været megen aktivitet her på siden de sidste par dage har været den simple at jeg er i Tokyo over påsken. Det betyder også at der nok ikke kommer mange nyheder op den næste uges tid, men til gengæld kommer der så lidt blandede billeder og kommentarer i denne rejse logbog.

Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 6

Vi besøgte kun to større steder i Tokyo i går, Ueno Zoo og Edo-Museet, men vi brugte så også lang tid hvert sted da der var meget at se – især i den zoologiske have hvor vi så dyr vi aldrig har set før.

Ueno station og morgenmad fra Andersen

Ueno station er et af de store tog knudepunkter i Tokyo og dermed en ret stor station – hovedbanen er lille og provinsiel til sammenligning (7 vs 16 perroner), og Ueno er ikke engang halvt så stor som Tokyos mest aktive station, Shinjuku (36 perroner).

Stationen har også et indkøbscenter i sig, der er af en vis størrelse, og en af butikkerne deri er Andersen Bakery, en kæde af bagere efter dansk forbillede. De har da også brød hvor der med små flag vises at de skulle være baseret på danske opskrifter og være i dansk stil, men ikke helt alligevel må jeg rapportere.
Således skulle den spandauer lignende ting på billedet herunder være dansk, men den havde hverken creme eller syltetøj i sig og amarena kirsebær istedet, men dejen var i det mindste klassisk wienerbrød så tæt på men ikke helt. Panda-kagen skyldes Uenos uofficielle vartegn i form af de to kæmpe pandaer i deres zoologiske have, hvilket har ledt til at man kan købe en stor mængde ting i området med pandaer på.

Colaen smagte som en typisk billig-cola i Danmark, den anden mindede meget om Ramune i smagen og kakaoen bevidste at japanerne godt kan lave gode mælke-produkter, det var en fantastisk kraftig, mørk og velsmagende kakaomælk.

Ueno Zoologiske Have

Ueno zoo ligger i den ene side af Ueno park og går over en vej via en bro og dækker dermed et vist område trods alt. Den virker umiddelbart til at være på størrelse med Odense Zoo, men forskellen er at de her har presset en del flere dyr ind på pladsen – desværre, ofte havde vi ondt af dyrene i deres små bure, men i det mindste havde de lidt plads modsat zoos i visse andre lande, bare ikke efter dansk standard.

Der er en lang række dyr i den zoologiske have, og billederne herunder viser kun en del af dem, men det er nogle af de større og mere sjældne. Især pandaen er jeg glad for at have set, det er første gang at jeg ser levende kæmpe pandaer (der var to, men kun den ene lå på en fotogen måde).

Ueno park og frokost

Efter turen i zoologisk have gik vi tilbage over på stationen og hentede to bokse med frokost mad og en taiyaki som dessert, som vi så spiste under de blomstrende kirsebærtræer i parken.

Tokyo Edo Museum

Tokyo Edo Museum er som navnet siger et historisk museum om Tokyos udvikling fra gammel tid, hvor byen hed Edo. Det var spændende at se udviklingen fra det feudale samfund til moderne storby og der var en masse flotte modeller der illustrerede denne udvikling visuelt.

Kombini og aftensmad

På vej hjem fra museet tog gik vi ind i en kombini på vejen, et Family Mart, og fik købt en ekstra sodavand og lidt manga.

Til aftensmad gik vi rundt i området omkring hotellet og endte med at spise på Sukiya hvor jeg fik en gang beef curry og min kone tog sashimi.

I dag er sidste hele dag så vi tager det stille og roligt og får overstået den sidste souvenir shopping.