En gruppe forskere fra Tokyo Polytechnic University lavede en undersøgelse af den almene japanernes opfattelse af hvad der er “Cool Japan” (se første indlæg om emnet for mere information) . De gik ud fra den antagelse at Japans styke i økonomi og international omtale ligger i anime, manga, film, mode og andre former for japansk kunst og underholdning.

Kun 29% havde hørt om begrebet “Cool Japan,” og kun 4.6% sagde de forstod hvad den betyder. Brugen af kultur for global indflydelse bliver også kaldet “soft power,”  modsat “hard power” som militærstyrke.

Når de blev spurgte om hvilke områder de ville intrducere til verden som “Cool Japan” sagde 56.9% “animation” — det mest populære svar. Med 49.9% var manga svar nummer to.

Spørgsmål: “Hvilken del af japansk kultur ville du introducere til verden som “Cool Japan”?”

Teenagere

1Animation60.9%
2Manga56.7%
3Spil47.5%
4Japansk mad41.8%
5Japansk agtig natur39.5%

Tyverne

1Manga58.4%
2Animation57.1%
3Japansk mad53.4%
4Japansk agtig natur49.8%
5Traditionel kunst42.9%

Trediverne

1Animation56.2%
2Japansk mad48.5%
3Manga46.5%
4Japansk agtig natur43.5%
5Traditionel kunst38.8%

Fyrrerne

1Animation53.5%
2Japansk mad45.4%
3Japansk agtig natur43.8%
4Manga39.2%
5Traditionel kunst33.8%

47.7% sagde at de regnede DragonBall franchisen og Doraemon som tv-animeer der repræsenterede “Cool Japan” fulgt af Mobile Sut Gundam franchisen med 47.6%.

Mandlige teenagere

1One Piece50.7%
2Dragon Ball franchise50.0%
3Doraemon41.2%
4Neon Genesis Evangelion40.4%
4Pokémon franchise40.4%

Mænd i tyverne

1Dragon Ball franchise59.6%
2Mobile Suit Gundam franchise56.4%
3Neon Genesis Evangelion franchise50.0%
4Doraemon45.7%
5Lupin III franchise42.6%

Mænd i trediverne

1Mobile Suit Gundam franchise61.5%
2Dragon Ball franchise54.8%
3Neon Genesis Evangelion47.4%
4Doraemon46.7%
4Lupin III franchise44.4%

Mænd i fyrrerne

1Mobile Suit Gundam franchise48.9%
2Lupin III franchise46.7%
3Doraemon40.7%
4Space Battleship Yamato franchise40.0%
5Dragon Ball franchise36.3%

Kvindelige teenagere

1One Piece62.4%
2Detective Conan (Case Closed)47.2%
3Pocket Monsters franchise45.6%
4Dragon Ball franchise43.2%
5Doraemon41.6%
5Neon Genesis Evangelion41.6%

Kvinder i tyverne

1Doraemon62.4%
2Dragon Ball franchise59.2%
3One Piece51.2%
4Mobile Suit Gundam franchise47.2%
5Lupin III franchise44.8%

Kvinder i trediverne

1Doraemon52.8%
2Mobile Suit Gundam franchise44.8%
3Dragon Ball franchise43.2%
4Lupin III franchise36.0%
5Galaxy Express 99934.4%

Kvinder i fyrrerne

1Doraemon51.2%
2Mobile Suit Gundam franchise46.4%
3Dragon Ball franchise38.4%
4Space Battleship Yamato franchise36.8%
5Mighty Atom (Astro Boy)36.0%
5Detective Conan (Case Closed)36.0

Ved manga var det øverste svar Dragon Ball med 61.5% blandt alle grupper på nær kvindelige teenagere, top svaret fra dem var One Piece med 71.2%. Alle aldersgrupper nævnte Osamu Tezuka med 75.6% som toppen af manga skabere.

Ved spil førte Dragon Quest 60.8%, interessant når den ikke er nær så populær som Final Fantasy herovre.

Inden for japanske film var de to øverste svar Studio Ghibli (76.3%) og Departures (39.6%). Af instruktører førte Akira Kurosawa (70.5%) fulgt afHayao Miyazaki (60.7%). Ironisk nok har Miyazaki selv nedtonet brugen af japansk underholdningsom  “soft power” for at promovere landet.

62.8% sagde at de tror at “soft power” vil blive den drivende kraft for at få Japan ud af den nuværnede recession. Den tidliger premierminister Taro As gjorde “soft power” til et af nøgleelementerne i sin politik, omend den japanske regering har haft snakket om det før og efter Asōs tid på posten.

I onsdags kom den japanske regering med et forslag om at fordoble indtægterne Japan får oversøs fra fra anime, film og andet indhold i 2020. “Intellectual Property Promotion Plan 2010” er beregnet til at øge de internationale indtæger i disse områder til 2.6 trillion yen (omkring 17 billioner kr) på et årti. Planens støtter sigter også efter at halvvere tabet for japanske selskaber fra piratkopiering.

Tokyo Polytechnic University teamet lavede undersøgelsen gennem mobiltelefoner fra den 30 april til 7 maj. Teamet spurgte 1,000 deltagere mellem 15 og 49 år, fordelt mellem mænd og kvinder. Der var 136 mandlige teenagere, 125 kvindelige teenagere, 94 mænd i tyverne, 125 kvinder i tyverne, 135 mænd i trediverne, 125 kvinder i trediverne,  135 mænd i fyrrerne og 125 kvinder i fyrrerne.

Kilde AnimeNewsNetwork