McDonald’s har skabt sig et navn med sine fantastiske Japan-eksklusive udgivelser gennem årene, med lige så fantastiske reklamekampagner, der fanger folks opmærksomhed over hele kloden.
Den seneste nye udgivelse fra kæden vil hæve øjenbrynene med sit stemningsfulde nye navn: “アジアのジューシー” (“Ajia no Juushii”), som oversættes til “Asiatisk Juicy”. Burgeren navn er et homage til en 90’er-hitsingle af J-pop-gruppen Puffy.
“Ajia no Juushi” er et spil på Puffys sang fra 1996, “Ajia no Junshin” (“Asiatisk uskyld”). Puffy, eller Puffy AmiYumi som de blev kendt i USA og dermed den Vestlige verden for at undgå juridiske konflikter med Sean Combs, som også var kendt som Puffy på det tidspunkt, bestod af sangerne Ami Onuki og Yumi Yoshimura.
Til den nye McDonald’s-kampagne træder eks-Nogizaka46-idolet Nanase Nishino og skuespillerinden Marie Iitoyo dog til for at give deres fortolkning af “Asian Innocence”, men med burger-relaterede tekster kastet ind i blandingen i stedet.
Asian Juicy reklame
Asian Innocence med Puffy
Om burgerne
“Asian Juicy” serien består af tre burgere, hver fyldt med smagen af en populær asiatisk ret.
Først er Yurinchi Chicken (440 yen [23,54kr]), en type japansk stegt kylling, der er kendt for sit sprøde, gyldenbrune ydre og sin søde og syrlige spidskålssauce. Det er faktisk en japansk version af kinesisk “olie-mættet kylling”, og denne burger indeholder alle hovedkomponenterne i retten, der kombinerer sesamolie og sojasauce med ingefær for en forfriskende finish.
Dernæst har vi Tantan Double Beef (490 yen [26,22kr), som er en homage til Tantan Ramen, en krydret nudelret baseret på en kinesisk opskrift. Denne burger parrer oksekød med ost, æg og en krydret tantanmayonnaise, som indeholder masser af sesam, der komplementerer bøfferne.
Endelig har vi Sweet Chilli Shrimp (450 yen [24,08kr), som hylder Thailands søde chilisauce. En honning- og citronsauce er parret med den søde chilisauce for at fremhæve rejerne, som er indeholdt i en sprød, cremet kotelet.
Hver burger kommer med sød anime-stil emballage, der ærer det asiatiske land, der inspirerede den, og dermed henviser til Japan, Kina og Thailand.
De har kunnet købes på McDonald’s restauranter i Japan fra den 1. februar og kan fås der indtil udgangen af marts (2023).
Kommentarer