Japans Heisei-æra, der varede fra 1989 til 2019, er ikke en særlig lang del af landets århundreder lange historie. Det er dog svært at overvurdere, hvor formative Heisei-årene var for det moderne japanske samfund. De mennesker, der voksede op i perioden, var uden tvivl Japans første generation nogensinde til at nyde den fremherskende fred og velstand, hvilket udløste en sprudlende udtryksfuld ungdomskultur, der drev ændringer i mode og musik.
Nu hvor vi er fire år inde i den nuværende Reiwa-æra, er der en voksende følelse af Heisei-nostalgi, især den travle energi fra slutningen af 90’erne og begyndelsen af 2000’erne. Så for at nære denne nostalgi-trang bringer McDonald’s Japan tre af sine hitmenupunkter fra Heisei-æraen tilbage, plus et af dets største dance-pop-smash-hits, “Boys and Girls” med den legendariske J-pop-sangerinde Ayumi Hamasaki.
Reklamer
“Boys and Girls” blev oprindeligt udgivet i sommeren 1999 og var Hamasakis første millionsælgende single. For et sekund kan du tro, at det er Ayu (som hun er kendt af fans) selv i ovenstående video, der hævder “Selv hvis æraen ændrer sig, er der en lækkerhed tilbage,” men det er faktisk skuespillerinden/modellen Elaiza Ikeda, der kun var 3 år gammel, da “Boys and Girls” udkom.
Om selve burgerne
Da japanske fastfood-kæders trang til at være virkelig vilde i deres tilbud er en nyere udvikling, er der ikke noget alt for skørt på McDonald’s Heisei Burger Big Comeback menuen, som linjen officielt kaldes.
De tre returnerende burgere er
- Juicy Chicken Black Pepper (450 yen, ~22,59kr) kyllinge fillet burger
- Tamago Double (460 yen, ~23,09kr), en to-bøf burger med æg og bacon
- Roasted Sesam Filet o’ Shrimp (450 yen, ~22,59kr)
De udkom alle første gang i Heisei-æraen men blev senere taget af McDonald’s Japans konstant roterende menu.
Som altid lyder de ikke værst om end ikke meget anderledes end det normale udbud vi ser herovre – på nær æg, McDonald’s mangler virkelig æg herovre udover i deres morgenmads-burgere.
Kommentarer