Japan er måske en af verdens største bilproducenter, men det betyder ikke, at det er let at komme rundt i landet i bil. Der er en enorm hindring for at hoppe ind i din bil og komme ud på motorvejen til en weekendtur eller familietur, hvilket er, at Japans motorveje er ekstremt dyre. Vil du tage motorvejen fra Tokyo til Osaka? Det vil være omkring 12.000 yen (omtrent 600kr) i vejafgifter – hvilket ikke er meget mindre end turen i Shinkansen for én person, og medmindre du planlægger at efterlade din bil i Osaka, er der jo yderligere 12.000 yen, når du kører tilbage til Tokyo.
Det lyser dog, da Japans Japans motorveje blev delvist privatiseret i 2005, hvor de overgik til aktieselskaber, hvor den japanske regering havde et kontrollerende antal aktier. Som en del af denne omstrukturering lovede regeringen, at den inden det angivne år ville gøre op med motorvejsafgifterne, hvilket gør dem gratis at bruge. Desværre trækker regeringen nu tilbage på det løfte.
På et møde i House of Councilors den 31. maj vedtog de fremmødte medlemmer den reviderede lov om særlige foranstaltninger for vejudvikling, som lovligt tillader dem at fortsætte med at opkræve vejafgifter tidligere, når de havde sagt, at de var afsluttet. Den gode nyhed er, at de har givet offentligheden masser af forhåndsadvarsel om forlængelsen. Den dårlige nyhed? Den nye frist for at afslutte bompengeopkrævningen er år 2115.
Da afslutningen af gebyret første gang blev annonceret, skulle motorveje være frie at bruge senest i 2055. I 2014 blev dette dog revideret til 2065, og i den seneste ændring besluttede regeringen at føje yderligere 50 år med privilegier til opkrævning af vejafgifter til.
Så har vi det alligevel godt og billigt med vejen herhjemme.
Kommentarer