Aichi-guvernør Hideaki Omura og Studio Ghibli-direktør Goro Miyazaki har holdt en pressekonference for at vise de første forhåndsvisningsbilleder af busmisserne, der snart kører rundt i Expo 2005 Aichi Commemorative Park, parken i byen Nagakute, hvori Ghibli Parks forskellige ikke-forbundne sektioner er placeret. Disse virkelige busmisser er baseret på Toyotas APM elektriske køretøj, som oprindeligt blev designet til OL i Tokyo, men med flere modifikationer for at få dem til at se ud og føles som busmissen fra Min Nabo Totoro.
Udover at genskabe karakterens udtryksfulde øjne, gigantiske smil og kære poter og hale, har designerne valgt en lavglans maling, for at undgå at give busmissen en alt for metallisk glans. Så er der sædebetræk, som er et tykt, luftigt materiale, der fremkalder det bløde interiør i busmissen i anime-filmen. Under pressekonferencen sagde Miyazaki, at hans far, Totoro-instruktør Hayao Miyazaki, er tilfreds med designet af køretøjet og kaldte det “pænt”.
Ud over føreren kan busmissen rumme fem passagerer, fordelt på to bænkesæder, og den forreste bænk kan foldes sammen for at rumme kørestolsbrugere.
I alt fem busmisser vil blive tage i brug, og selvom den demografiske målgruppe klart er Ghibli-fans, behøver du faktisk ikke en billet til Ghibli Park for at køre med dem. Som nævnt ovenfor består Ghibli Park af flere ikke-tilstødende områder inde i Expo 2005 Aichi Commemorative Park, og busmis-ruten er planlagt til at løbe gennem en del af selve Expo Park. Mens den nøjagtige kurs endnu ikke er fastlagt, vil den mest sandsynlige rejse langs en strækning på omkring 2,4 kilometer i den østlige del af parken, langs serviceadgangsveje, der ikke er åbne for offentlig gangtrafik.
Passagerer skal betale for en billet for at tage busmissen, men mens både Ghibli Park og Ghibli Museum i Tokyo har strenge daglige tilstedeværelseslofter, der gør forhåndsreservationer påkrævet, er der muligvis et reservationssystem for Expo Park busmisser, hvor planlæggere i øjeblikket overvejer billetsalg gennem automater.
Busmisserne skal efter planen tages i brug i midten af marts næste år (2024). I mellemtiden starter rekrutteringen for chauffører her i efteråret, så hvis du altid har drømt om at gå i Mais fodspor og lede busmisser på rette vej så er det din chance.