Blog

  • Pokémon Concierge anmeldelse

    Pokémon Concierge anmeldelse

    Som en ivrig Pokémon entusiast begav jeg mig for nylig ud på en dejlig rejse ind i Pokémon-verdenen med den seneste tilføjelse til franchisen – Pokémon Concierge serien. Dette unikke bud på Pokémon-universet tilbyder et frisk perspektiv, der kombinerer søde filt-agtige dukkedesigns og en let neurotisk, men charmerende hovedperson, en afvigelse fra det typiske eventyr, vi er kommet til at forvente.

    Det første, der fangede min opmærksomhed, var de søde dukkedesigns, der blev brugt til Pokémon-figurerne. Hver dukke er omhyggeligt udformet og fanger essensen af de elskede skabninger, vi er vokset op med. Opmærksomheden på detaljer er prisværdig, og den tilføjer et nostalgisk touch til den samlede oplevelse. Det er hjertevarmende at se disse velkendte Pokémon genskabt på en charmerende og kreativ måde.

    Lad os nu tale om vores hovedperson, en let neurotisk, men alligevel indtagende kvinde der er en stereotypt moderne japansk kontorkvinde. Denne afvigelse fra de typiske unge Pokémon-trænere, vi er vant til, bringer et forfriskende twist til historien. Hendes voksne neuroticisme tilføjer et lag af relaterbarhed, og det er interessant at se, hvordan hun navigerer i udfordringerne i Pokémon ferieparadiset med et andet sæt følelser og reaktioner. Dette valg i karakterdesign giver mulighed for en smule mere moden og nuanceret vinkel på de personer der lever i Pokémon-universet, de er ikke alle energiske børn, mere eller mindre forvirrede professorer eller kiksede kriminelle.

    Historiefortællingen i Pokémon Concierge er seriens svage punkt. Medens fortællingen væver de klassiske elementer i Pokémon-eventyr sammen med den nye og skæve dukkeverden tør den alligevel ikke lave noget radikalt anderledes end små historie-blik ind i hvordan en person lærer at leve med pokémons og sig selv. Kombinationen af de søde dukker og den let neurotiske hovedperson skaber dog en vedkommende, rar atmosfære med en snert af relaterbare voksentanker, der holder dig engageret under rejsen. Manuskriptet er vittigt og lethjertet, der rammer en god balance mellem humor og sentimentalitet.

    Musikken er fin men ikke bemærkelsesværdig. Den har den sædvanlige blanding af klassiske Pokémon temaer men lidt mere afdæmpet og pompøs end man typisk ser dem – det er jo et ferieparadis, ikke en storladen rejse.

    Selvom Pokémon Concierge serien måske ikke er alles kop te, især for dem, der foretrækker det traditionelle Pokémon anime-format med store rejser, tilbyder den et dejligt og let innovativt bud på den elskede franchise. Kombinationen af yndige dukkedesigns og en lidt voksen neurotisk hovedperson skaber en lidt anderledes oplevelse, der skiller sig ud i det store Pokémon univers. Hvis du leder efter noget nyt og charmerende, så giv Pokémon Concierge en chance – det er trods alt kun fire afsnit (indtil de laver mere).

    Bedømmelse: ★★★
    (3 stjerner ekstra ★★★ fordi psyduck!)

    Serien kan eksklusivt ses på Netflix.

  • Manga købt i anden del af 2023

    Manga købt i anden del af 2023

    Jeg tænkte starten på det ny år var en oplagt tid at se på mit køb og konsum af manga det sidste halvår af 2023.

    Siden sidst jeg postede her i august 2023 har jeg således købt:

    • Bakemonogatari #19-20 (engelsk, fysisk)
    • Bofuri: I Don’t Want to Get Hurt, so I’ll Max Out My Defense. #1-6 (engelsk, iBooks) [læst]
    • Chainsaw Man #12 (engelsk, fysisk)
    • Don’t Toy With Me, Miss Nagatoro #15 (engelsk, fysisk)
    • Horimiya #6-7 (engelsk, iBooks) [læst]
    • KonoSuba: God’s Blessing on this Wonderful World! #16 (engelsk, iBooks) [læst]
    • Laid-back Camp #14 (engelsk, iBooks) [læst]
    • Land of Leadale #1-4 (engelsk, iBooks) [læst]
    • The Maid I Hired Recently Is Mysterious #6 (engelsk, iBooks) [læst]
    • My Hero Academia #9 (dansk, fysisk)
    • To Save the World, Can You Wake Up the Morning After with a Demi-Human? #6 (engelsk, iBooks) [læst]
    • Yokohama Kaidashi Kikou #1-2 (engelsk, fysisk)
    • Yokohama Station SF #1-3 (komplet) (engelsk, iBooks) [læst]

    Samlet er det 26 bøger: 1 på dansk og 25 på engelsk. Jeg har ikke været forbi tyske butikker så ingen på tysk denne gang. 6 fysisk og 20 digitalt gennem iBooks. Jeg har fået læst alt det digitale, som jeg så også kun køber når jeg er færdig med en bog og ikke for samlingen, så 20 mangaer læst det sidste halvår. Noget færre end sidst, men jeg har til gengæld fået læst en stor del – og medens jeg ikke har fået læst de fysiske køb er jeg i gang med tidligere dele af serierne, jeg er bare ikke nået til de nyeste indkøb endnu – det gælder f.eks. Bakemonogatari hvor jeg er ved bog 10.

    Derudover blev jeg så skuffet over den ufyldestgørende slutning på anime-udgave af So I’m a Spider, So What? så jeg endte med at begynde på light novel serien. Så light novels:

    • So I’m a Spider, So What? #1 (engelsk, iBooks) [læst]

    Hvis jeg vil købe en manga hurtigt og kun ikke nødvendigvis vil genlæse den ofte er jeg som I kan se stadig meget glad for iBooks, da det er lettere og billigere at købe ved siden af i forhold til at skulle forbi butikkerne.

  • Godt nytår 2023-2024!

    Godt nytår 2023-2024!

    AnimeGuiden og jeg, Erik, ønsker jer alle et godt og lykkebringende nyt år!

    Må det bringe mange glæder og masser af anime, manga og andre japanske ting der kan berige dit liv.

  • Heads up: “A Merry Miyazaki Christmas: Se tre Miyazaki-klassikere i mellemdagene” kavalkaden begynder i dag

    Heads up: “A Merry Miyazaki Christmas: Se tre Miyazaki-klassikere i mellemdagene” kavalkaden begynder i dag

    Her er lige et kort heads up om at Empire Bios kavalkade af film af den ikoniske instruktør af anime film Hayao Miyazaki begynder i dag. De lægger ud med Min Nabo Totoro, i morgen fredag er det Oscar-vinderen Chihiro og Heksene og de slutter af med Det Levende Slot på lørdag.

    Arrangørens tekst

    Hvad er mere oplagt i den magiske juletid end at rejse ind i Hayao Miyazakis magiske universer sammen med sin familie og venner 🩷
    Derfor har vi arrangeret filmserien ‘A Merry Miyazaki Christmas’, hvor vi viser tre af Miyazakis mange elskede klassikere – og billetterne koster kun 50 kr.:

    MIN NABO TOTORO
    Torsdag d. 28. december.
    Kl. 12:30 – med dansk tale: https://billet.empirebio.dk/billetter/3752/355769?org=141
    Kl. 17:00 – med original tale og danske undertekster: https://billet.empirebio.dk/billetter/3904/355771?org=141

    CHIHIRO OG HEKSENE
    Fredag d. 29. december.
    Kl. 12:30 – med dansk tale: https://billet.empirebio.dk/billetter/1204/355773?org=141
    Kl. 17:00 – med original tale og danske undertekster: https://billet.empirebio.dk/billetter/31997/356197?org=141

    DET LEVENDE SLOT
    Lørdag d. 30. december.
    Kl. 12:30 – med dansk tale: https://billet.empirebio.dk/billetter/2319/355775?org=141
    Kl. 17:00 – med original tale og danske undertekster: https://billet.empirebio.dk/billetter/2789/355777?org=141

    Jeg håber at biografer uden for København på et tidspunkt samler tanken op og laver lignende arrangementer for os der bor i provinsen.

  • Glædelig jul! 2023

    Glædelig jul! 2023

    AnimeGuiden ønsker alle en rigtig glædelig jul! Vi håber at I har nogle gode dage og har fået masser af manga, figurer og andet anime relateret i gave.

  • Eksperiment med andet layout for at få siden hurtigere

    Eksperiment med andet layout for at få siden hurtigere

    Jeg har jo længe talt om at gøre siden her mere mobil venlig, herunder især hurtigere men også gøre layoutet mere optimalt på andet end PC skærme.

    Dette passer godt ind i den “moderne” mobile first tilgang som jeg må indrømme at jeg ikke helt har fulgt i praksis, selvom jeg har talt om den og undervist deri i årevis.

    Derudover savnede jeg noget lidt mere frit og farverigt end det tidligere tema, kunsten er så at tage basis i det men ikke kun få ydelse men også mere liv i det fremtidige.

    Det var lang tid siden jeg havde rodet med web sidst, så jeg tog et afbræk og fik tilpasset et udkast til et nyt tema til siden her. Jeg finjusterer det mere over de næste dage inden jeg beslutter noget endeligt, men jeg tænkte jeg ville dele vejen med jer og høre hvad I læsere synes og ønsker af siden.

  • One Piece live action serie anmeldelse

    One Piece live action serie anmeldelse

    Denne anmeldelse er skrevet ud fra første sæson af One Piece live action serien, der havde premiere på Netflix den 31. august 2023.

    Live-action adaptionen af One Piece har været meget ventet af både fans og anmeldere, og efter at have set den første sæson, har jeg blandede men primært positive følelser omkring showet. På den ene side er det tydeligt, at skaberne har lagt mange kræfter i at bringe den elskede manga- og anime-serie til live, og der er mange positive aspekter ved adaptionen. Der er dog også flere problemer, der skal bearbejdes for at sikre showets kvalitet og succes i det lange løb.

    Beskrivelse

    Monkey. D. Luffy nægter at lade nogen eller noget stå i vejen for hans søgen for at blive kongen af alle pirater. Med en kurs udstukket mod det forræderiske vand i Grand Line og videre, er dette en kaptajn, der aldrig vil give op, før han har gjort krav på den største skat på jorden: den legendariske One Piece!

    Det gode

    Lad os begynde med de positive aspekter, hvoraf flere er virkeligt i top:

    1. Produktionsværdier: Produktionsteamet har ikke sparet på omkostningerne for at skabe One Piece verdenen. Kulisserne, kostumerne og visuelle effekter er alle i top og yder Eiichiro Odas rige og fantasifulde verden retfærdighed.
    2. Casting: Skuespiller-valgene er for det meste spot-on. Skuespillerne inkarnerer deres karakterer godt, og de har formået at fange essensen af stråhattepiraterne. Især Luffys skuespiller har formået at formidle karakterens grænseløse energi og entusiasme.
    3. Karakterudvikling: Showet tager sig tid til at dykke ned i hovedpersonernes baggrundshistorier og motivationer, hvilket giver seerne en dybere forståelse af deres personligheder og de bånd, der forener dem. Denne opmærksomhed på karakterudvikling er afgørende for en serie så karakterdrevet som One Piece
    4. Tro mod kildematerialet: Showet forbliver tro mod kildematerialet med hensyn til historie-buer og vigtige plotpunkter. Det er tydeligt, at skaberne har en dyb respekt for Odas arbejde og er forpligtet til at bevare den originale histories integritet.

    Serien er gribende og skuespillerne gør et godt stykke arbejde i at skabe genkendelige karakterer som selv nytilkommere hurtigt vil elske. Tempoet er højt, måske for højt, men det sikrer at man altid er optaget og ikke falder fra.

    Udfordringer

    Lad os nu tage fat på det mere problematiske:

    1. Pacing: Et af de største problemer med live-action adaptionen er dens pacing. Serien føles ofte forhastet, med vigtige historiebuer fortættet til et par episoder. Dette gør ikke kun kildematerialet en bjørnetjeneste, men gør det også svært for nye seere fuldt ud at forstå forviklingerne i One Piece verdenen.
    2. Dialog: Mens showet forbliver tro mod kildematerialet med hensyn til historie, knækker dialogen nogle gange. Nogle replikker føles tvungne, og der er øjeblikke med unødvendig eksposition (forklaringer), som kunne have været håndteret mere elegant. Dette forringer den overordnede fordybelse i historien.
    3. Specialeffekter: Selvom de visuelle effekter generelt er imponerende, er der øjeblikke, hvor de virker unaturlige eller overdrevne. Det er afgørende at finde en balance mellem at forblive tro mod One Pieces fantastiske natur og at sikre, at effekterne forbedrer historiefortællingen i stedet for at distrahere fra den.
    4. Karakterinteraktioner: Selvom de individuelle præstationer er stærke, er der tilfælde, hvor kemien mellem karaktererne føles mangelfuld. Dynamikken mellem stråhatpiraterne er central for serien, og det er vigtigt, at disse relationer bliver skildret overbevisende.

    Når det negative er vendt er det vigtigt at bemærke at serien trodse disse mærkbare skår i glæden stadig underholder enormt, det er ikke noget der på nogen måde distraherer slemt som man ellers er vant til fra live action udgaver af anime- og manga-serier.

    Konklusion

    Afslutningsvis er live-action-tilpasningen af One Piece lovende, men den har stadig udfordringer at overvinde. Produktionsværdierne og castingen er rosværdige, men problemer med tempo, skrivning og karakterinteraktioner skal løses for at sikre showets vedvarende succes på lang sigt. Med omhyggelig opmærksomhed på disse områder og fortsat dedikation til at forblive tro mod kildematerialet, er der håb for at One Piece live-action-serien kan understrege at den er en værdig tilføjelse til franchisen når den indledende hype har lagt sig. Fans venter spændt på fremtidige sæsoner for at se, hvordan showet udvikler sig og forbedres over tid.

    Serien kan ses på Netflix.

    Roller

    • Inaki Godoy som Monkey D. Luffy
    • Mackenyu som Roronoa Zoro
    • Emily Rudd som Nami
    • Taz Skylar som Sanji
    • Jacob Romero Gibson som Usopp

    Info om serien

    • Forfattere, executive producers og showrunner: Matt Owens (Agents of S.H.I.E.L.D., Luke Cage) og Steven Maeda (The X-Files, CSI: Miami, Lost)
    • Original skaber og superviser: Eiichiro Oda
    • Producent: Netflix
    one piece
    Denne artikel er skrevet med hjælp af kunstig intelligens.
    
    Der er dog menneskelig inspiration, vurdering og korrektur inde over alle aspekter af artiklens indhold.
  • Manga købt i første del af 2023

    Manga købt i første del af 2023

    Det er efterhånden nogen tid siden at jeg skrev om mine køb af manga, næsten et år, så efter en snak på Discord om at jeg i dag får læst mere manga end set anime (for jeg har læst størstedelen af det købte) tænkte jeg at det var en god tid til at få postet hvad jeg har købt siden sidst.

    Siden sidst jeg postede her i september 2022 har jeg således købt:

    • Bakemonogatari #15-18 (engelsk, fysisk)
    • Chainsaw Man #3-11 (engelsk, fysisk)
    • Don’t Toy With Me, Miss Nagatoro #12-14 (engelsk, fysisk)
    • Girl’s Last Tour #1-6 (komplet, engelsk, iBooks)
    • Gleipnir #10-11 (tysk, fysisk)
    • The Great Jahy Will Not Be Defeated #3-5 (engelsk, fysisk)
    • Horimiya #1-5 (engelsk, iBooks)
    • K-On! #1-4 (komplet, engelsk, iBooks)
    • K-On! College (komplet, engelsk, iBooks)
    • K-On! Highschool (komplet, engelsk, iBooks)
    • K-On! Shuffle #1 (engelsk, iBooks)
    • Kaiju Girls Caramelise #6 (engelsk, iBooks)
    • Kakuriyo #8 (engelsk, fysisk)
    • KonoSuba: God’s Blessing on this Wonderful World! #13-15 (engelsk, iBooks)
    • Laid-back Camp #1-13 (engelsk, iBooks)
    • Laid-back Camp #13 (tysk, fysisk)
    • The Maid I Hired Recently Is Mysterious #4-5 (engelsk, iBooks)
    • Miss Kobayashi’s Dragon Maid #1 (fransk, iBooks)
    • My Brain is Different (komplet, engelsk, fysisk)
    • My Hero Academia #5-8 (dansk, fysisk)
    • Overlord #15-17 (engelsk, fysisk)
    • Pandora in the Crimson Shell Ghost Urn #16 (engelsk, fysisk)
    • Puella Magi Homura★Tamura: Parallel Worlds Do Not Remain Parallel Forever #1-3 (komplet, engelsk, iBooks)
    • Saga of Tanya the Evil #1-3 (engelsk, iBooks)
    • Sekirei #1 (engelsk, iBooks)
    • That Wolf-Boy Is Mine! #1-2 (komplet, engelsk, fysisk)
    • To Save the World, Can You Wake Up the Morning After with a Demi-Human? #5 (engelsk, iBooks)
    • Uzaki-chan Wants to Hang Out! #8-9 (engelsk, fysisk)

    Samlet er det 82 bøger: 4 på dansk, 74 på engelsk, 3 på tysk og 1 på fransk. 36 fysisk og 46 digitalt gennem iBooks. Det føles ikke som så meget enkeltvis, jeg følte at jeg ikke købte så meget mere, men det gør jeg i højeste grad tydeligvis.

    Hvis jeg vil købe en manga hurtigt og kun ikke nødvendigvis vil genlæse den ofte er jeg som I kan se stadig meget glad for iBooks, da det er lettere og billigere at købe ved siden af i forhold til at skulle forbi butikkerne.

    Jeg har også postet dette indlæg på min private blog, hvor jeg dog mest skriver om andre ting.
  • Webserverens ram døde, den kører igen nu

    Webserverens ram døde, den kører igen nu

    Jeg beklager siden har været nede i over et døgn, og de tre indlæg jeg fik lavet i går er væk, men rammen i den server, som AnimeGuidens webserver ligger på, valgte at få alvorlige fejl. Billedet af Memtest herunder viser det ret tydeligt for dem der kan læse den slags.

    Webserverens ram døde, den kører igen nu

    Nu har den dog fået ny ram, og rigeligt af den, sammen med en ny SSD så den burde forhåbentlig holde længe hardware mæssigt.

    For at opsummere det ene af de tre indlæg, der er gået tabt mellem backup og det at den døde: Indlæg på siden har længe ikke set helt godt ud på mobil, der var for megen luft til højre, det er løst nu og på smalle enheder som mobiler fylder indlæggene hele sidebredden.

  • Hjemmesiden kører lidt bedre på mobiler nu

    Hjemmesiden kører lidt bedre på mobiler nu

    Der har i nogen tid været lidt dårligere visning af hjemmesidens indlæg på mobile enheder, hvor der kom en del luft i højre siden frem for at de fylder hele skærmbredden. Det er selvfølgelig ikke optimalt, da enhederne jo i forvejen er smalle, men det burde være forbedret nu.

    Jeg overvejer stadig om jeg kan optimere hjemmesiden yderligere, især nu hvor den har fået ny server der står tættere på jer danske læsere, men lad os se om det gør lidt inden jeg gør noget drastisk og reviderer udseendet generelt som jeg også har overvejet. Dette vil også gøre dark mode understøttelsen bedre, hvor man nu skal vælge det manuel og siden bare ser bedst ud lys, men lad os nu se.

  • J-popcon får ikke WORLD COSPLAY SUMMIT næste gang

    J-popcon får ikke WORLD COSPLAY SUMMIT næste gang

    Jeg tænkte der var flere læsere der går op i cosplay, men ikke følger J-popcons officielle kanaler tæt, så jeg deler deres seneste besked, der har stor betydning for “alvoren” af deres cosplay konkurrence – for nogen i hvert fald. Hvis jeg ser interesse skal jeg nok lede den slags videre fremad.

    .: WORLD COSPLAY SUMMIT :. (English below)

    Vi har siden 2007 deltaget i World Cosplay Summit i Nagoya, Japan – vores første udenlandske kvalifikation, som vi har været meget stolte af at kunne være med til, og som vores cosplayere har elsket at deltage i år efter år.

    Desværre må vi meddele, at vi fra i år ikke kommer til at deltage i World Cosplay Summit. Dette skyldes deres fortsatte samarbejde med Saudi-Arabien i forbindelse med deres WCS Exhibition-event i landet, som de første gang afholdt sidste år, og som de kommer til at afholde igen i år. Vi deltog ikke sidste år, og vi havde håbet på, at World Cosplay Summit ikke ville fortsætte dette samarbejde efter den kritik og de bekymringer, der opstod som følge af eventet sidste år. Derfor var det med både ærgrelse og skuffelse, at vi modtog invitationen til dette nye event igen.

    WCS er et event, der normalt skaber mulighed for kulturel udveksling på tværs af landegrænser, og det er noget, vi har værdsat i alle disse år. I Nagoya har vi netop kunne møde cosplayere fra hele verden, og Japan har dermed fungeret som et neutralt mødested, hvor alle har kunne mødes i sikkerhed og dyrke det, som vi alle elsker: cosplay.

    For cosplay er for alle; men under de nuværende omstændigheder er Saudi-Arabien ikke et land for alle. Vi er intet uden vores gæster, og vores community består af mennesker af alle slags – mænd, kvinder, nonbinære, LGBTQ+ i alle former, og meget få af disse kan opholde sig sikkert i Saudi-Arabien, som landet og dets love er på nuværende tidspunkt. Vi vil altid sætte vores community og vores gæster først – og at støtte Saudi-Arabien ville være det modsatte af dette.

    Vi håber, at landet en dag vil blive sikkert for kvinder, LGBTQ+ og minoriteter, men som det er nu, er det ikke tilfældet, og vi kan ikke støtte op om en kvalifikation, der vælger at se bort fra dette. Vi er skuffede over WCS’ samarbejde og håber ligeledes, at de vil genoverveje det. Indtil da vil vi dog ikke deltage i kvalifikationen.

    World Cosplay Summit er blevet informeret om vores beslutning herom. Vi er i gang med at indgå aftaler med nye kvalifikationer, hvilket der vil blive meldt yderligere ud om, når alt er på plads.

    🌸

    Since 2007, we have participated in World Cosplay Summit in Nagoya, Japan – our first international qualification, which we have been very proud of taking part in, and which our cosplayers have loved participating in year after year.

    Unfortunately, we have to announce that we will not be participating in World Cosplay Summit from this year onward. This is due to their continued collaboration with Saudi Arabia in relation to their WCS Exhibition event held in the country. We did not participate last year and we had hoped that World Cosplay Summit would not continue the collaboration following the critique and worries that arose because of last year’s event. So, we were both frustrated and disappointed when we received the invitation to this new event once again.

    WCS is an event that normally creates opportunities for cultural exchange across borders, which is something that we have appreciated through all these years. In Nagoya, we could meet cosplayers from all over the world and, in that way, Japan has been a neutral meeting place where everyone could safely meet and enjoy what we all love: cosplay.

    Cosplay is for everyone – but under the current circumstances, Saudi Arabia is not a country for everyone. We are nothing without our guests and our community consists of people of all kinds – men, women, nonbinary, LGBTQ+ in all shapes and sizes, and very few of these can safely visit Saudi Arabia with how the country and its laws currently work. We will always put our community and our guests first – and to support Saudi Arabia would be the opposite.

    We hope that the country will one day become safe for women, LGBTQ+, and minorities, but with the way things currently are, this is not the case, and we cannot support a qualification that chooses to disregard this. We are disappointed in WCS’ collaboration and we also hope that they will reconsider it. Until then, we will not participate in the qualification.

    World Cosplay Summit has been informed about this decision. We are currently making arrangements with new qualifications, about which we will make further announcements when everything is settled.

  • Tilbage fra nogle dage i sommerhus

    Tilbage fra nogle dage i sommerhus

    Der har ikke været ret megen aktivitet her på siden fordi jeg har været i sommerhus med familien, men nu er vi tilbage hjemme for en stund så jeg kan lettere passe tid til siden ind (plus den rigtige pc er bedre at arbejde på end den mere rejsevenlige rootede Chromebook).

    Folk har måske set det på sociale medier men forhåbentlig ellers ikke bemærket at siden her har flyttet server, fra Frankfurt til Odense. Den har stadig en egen gigabit linje men resten af serverens specs er blevet markant bedre, så jeg roder lidt med hvad jeg kan ændre med cache og udnytte at jeg har markant mere regnekraft bag (optimering af billeder f.eks.). På sigt kan det være jeg finder andre sjove ting jeg kan lave, hvem ved.