Kategori: Anmeldelse

Anmeldelser af japansk populærkultur

  • Tono to Issho

    Tono to Issho

    Tono to Issho er en serie på to sæsoner af ekstremt korte afsnit; sæson et havde undertitlen “1 minute theatre” og i sæson to blev afsnittene forlænget til tre minutter.
    Den handler om en række kendte hærledere fra Japans historie, dengang landet stadig var feudalt og en krigsherre en mand man så op til og respekterede. Men var de så stærke af karakter eller i virkeligheden ret underlige?

    Serien er sort, meget sort. De historiske personer bliver virkelig paroderet på det groveste, men man kan alligevel tydeligt genkende dem ud fra myterne.
    Grafisk er serien ekstremt simpel, det kunne let være små animationer som dem man ser beregnet til brug på Internettet, character designsne er tydelige men ekstremt simple, baggrundene grænsende til ikke eksistrende og animationen hakket til stilbilleder der bare trækkes.
    Så man ser ikke serien på grund af dens tekniske aspekter, kun på grund af humoren. Og humoren er da sjov, noget grovkornet men sjov, men det er godt at afsnittene ikke er mere end nogle minutter lange, for så ville det være for meget.

    Serien er udmærkede, sjove sorte småbidder, men man får absolut mest ud af det hvis man er rimeligt inde i kendte japanske generaler, for eller er det bare underlige folk.

    Original titel: Tono to Issho (殿といっしょ)
    Genre: Komedie, historisk
    Alder: Alle – omend de yngste ikke vil forstå humoren
    Studie: Gathering
    Internetet Streaming: Crunchyroll

  • Arriettys Hemmelige Verden

    Arriettys Hemmelige Verden

    En knappenål kan bruges som klatrestav, en sukkerknald holder i flere uger og en tøjklemme bliver et flot og praktisk hårsmykke. Alle vores dagligdagsting får i hænderne på Arrietty og hendes familie en helt ny betydning, når de kun 10 cm høje minimennesker, også kaldet ’lånere’, går på rov i menneskenes gemmer. Lånere hedder de, da de kun tager ting, som menneskene kan undvære, og som de formentlig aldrig vil opdage er forsvundet. De lever under gulvbrædderne i de menneskehuse, de bebor, og er dybt afhængige af, at ingen opdager, at de findes.

    Arrietty og hendes forældre har længe boet under gulvet i det store finurlige hus uden for Tokyo, og tilsyneladende har husets to beboere – en ældre dame og hendes husholderske – aldrig opdaget, at der ligger en lille hjem under deres. Arriettys smånervøse mor bevæger sig aldrig op til jordens overflade, men passer hus og laver mad i de sirligt indrettede, underjordiske lokaler. Det er Arriettys far, der sørger for at låne de ting, der er brug for. Da hans oplevelseshungrende datter en dag gerne vil med, får hun lov – dog under strenge påbud om ikke at blive set af noget menneske. Menneskene, formaner hendes mor, repræsenterer den største fare for lånere. Bliver de set, er de nødt til at flytte videre.

    Dagen forinden har Arrietty dog uden at fortælle det til sine forældre, haft øjenkontakt med menneskedrengen Sho, der er på besøg hos sin tante i det store hus. Men Arrietty undlader at fortælle om episoden for ikke at bekymre sine forsigtige forældre unødigt.

    Afsted på sit første lånertogt, hvor hun og faderen blandt andet har skaffet en sukkerknald til husholdningen, lykkes det imidlertid ikke Arrietty at holde sig skjult, for i børneværelset overraskes de af Sho, der synes det er meget spændende med de små væsener. Sukkerknalden dratter på gulvet, og Arrietty og hendes far må styrte slukørede hjem. I første omgang fortæller de ikke den bekymrede mor, hvad der er sket, men efterhånden er det umuligt at holde det hemmeligt, og sammen beslutter forældrene, at det er på tide at flytte. Det er simpelthen for farligt at blive, når de én gang er opdaget.

    Men Sho og Arrietty har udviklet et nysgerrigt bånd, der trodser deres forskelligheder. Arrietty er ligeså fascineret af menneskeverden, som Sho er af hendes, og i selskab med Sho er det svært for Arrietty at forstå nødvendigheden af at flytte, da deres umage venskab bringer dem begge glæde.

    Men den nævenyttige husholderske opdager, at Sho holder noget skjult for hende, og snart er nyheden om lånerfolket ikke længere hemmeligholdt. I skjul brækker hun gulvbrædderne op og snupper Arriettys mor og propper hende, trods højlydte protester, i et syltetøjsglas, hvor hun har tænkt sig at gemme hende som bevis på sin opdagelse. Det lykkes dog Sho og Arrietty at redde moren, men med ét er uskylden endegyldigt tabt.

    Arriettys Hemmelige Verden er den næst-nyeste Ghibli-film og den nyeste til at ramme Danmark.

    Grafisk er filmen flot – som vi forventer af film fra Ghibli studiet. Baggrundene er utroligt detaljerede og flotte med så mange småting på, at man kunne bruge dem som malerier, og animationen af personerne er fuldstændig flydende og de har den klassiske Ghibli tegnestil.

    Filmens lydside er helt i top med fængende baggrundsmusik og virkelig velvalgte lydeffekter. Musikken skaber et godt underlag og er umiskendeligt et Ghibli lydspor, hvilket kun er godt ment. Der er nogle fabelagtige lydeffekter, der understreger Lånernes størrelse, som når Arrietty glider ned af et blad.

    De danske stemmer er generelt udmærkede omend nogle roller gør det langt bedre end andre. Haru, hosholdersken, har en god mimik og liv i sin stemme medens Sho virker ret flad og næsten uinspireret; man kan selvfølgelig argumentere for at som en dødsyg dreng skal der ikke være for meget liv i ham, men det grænser til at stemmelæggeren lyder som om hun kedede sig. Resten af holdet er udmærket, og den danske tale gør at alle kan være med, selv mindre børn som vil elske de små mennesker.

    For filmen er til hele familien, fra de mindste børn man kan forsvare at have med i biografen til gamle bedstefar. De voksne får godt nok ikke megen action og spidsfindigheder som kun de forstår som i de nyere amerikanske film som  Shrek, men til gengæld er detaljer nok til at holde dem fanget, og historien er uden virkelig ondskab eller skræmmende scener så de helt små trygt kan se med. Det skal ikke tages som om der ingen problemer og modstand er i filmen, der er skam scener med spænding og hosholdersken er ret led, men det bliver aldrig virkelig skræmmende og man sidder virkelig med en feel-good følelse hele vejen igennem.
    Man kan dog godt mærke, at det ikke er Miyazaki idet hans kendetegn mangler, herunder de shinto inspirerede scener og den miljømæssige pegefinger er ikke så stor som i hans film – omend der er en scene med en monolog om truede arter der nærmest virker påklistret. Den ny instruktør Hirosama Yonebayashi har dog en glimrende følelse for tempo og har formået at lave nogle virkelig flotte scener der fremviser personernes forskellige størrelser. Historien er dog langt fra det episke niveau som mange af Miyazakis film har, Prinsesse Mononoke, Det Levende Slot og Nausicäa for blot at nævne dem, der er udkommet i Danmark, og mere i dur med Min Nabo Totoro og Ponyo, men det er der intet skidt i, det er ikke alle historier der behøves handle om ting der kan ændre verden og livet for mange, nogen gange er nogle få væsners oplevelser nok. Og oplevelser er der nok af i filmen, men i det små og i en størrelse så alle kan være med.

    Absolut top familie-film som alle vil elske fra de mindste til de største. Det er ikke Miyazaki på godt og ondt, men filmen skal ikke regnes for mindre af den grund, den er blandt de bedste familie-film lavet i dette årtusinde.

  • Fairy Tail manga

    Fairy Tail manga

    Den unge troldmand Natsu kommer til en havneby på jagt efter en magiker med tilnavnet Salamander. Der er bare det problem, at Natsu lider slemt af transport-syge, så hans rejse er ikke just behagelig.

    I byen møder han pigen Lucy, der også kan magi.Hemmelig drømmer hun om at komme med i et magiker-laug, måske endda det berømte og berygtede Fairy Tail, der altid løser sin opgaver men for det meste også forårsager massive ødelæggelser.

    Først da Natsu redder hende fra nogle banditter indser hun, hvor stærk han er og hvor han kommer fra…

    Fairy Tail er lavet af den erfarne manga-ka Hiro Mashima (RaveMaster), og det er tydeligt, at han ved hvordan man opbygger en shounen fantasy action manga. Hans tidligere Rave, der er samme genre, var også et kæmpe hit med 35 bind og en anime-serie på 51 afsnit. Fairy Tail er også blevet lavet til en anime, der overgår sin forgænger med 104 afsnit, og den kører stadig på japansk TV, omend mangaen “kun” er på 29 bind endnu, men den forsætter også stadig så mon den ikke også bliver længere.

     

    Tegnemæssigt er Fairy Tail mere “cartoony” end mange andre mangaer med et væld af underlige personer og monstre, men det ser man selvfølgelig oftere i shounen genren. Den er dog tættere på main stream manga i stilen end nutidens konge over shounen, One Piece, men den er noget i samme retning, og jeg har set folk tage fejl af de to tegnere ved første øjekast.

    Selvom Mashima er en erfaren mangka virker nogle af personerne dog indimellem lidt usammenhængende fra panel til panel, som han ikke altid rammer dem perfekt. Dette bliver selvfølgelig bedre i løbet af mangaen, men med hans erfaring skulle man tro han ramte plet helt fra starten af.

    Udover dette sprudler mangaen af liv rent grafisk, og billederne former sammen med den fængende og flydende historie et levende og spændende univers, der kører der ud af i et højt tempo.

    Samlet er Fairy Tail en glimrende shounen manga, der måske ikke er helt i toppen af genren men stadig har en velfortjent stor fanskare. Hvis du kan lide eventyr bør du absolut tjekke den ud.

    Original titelフェアリ・テイル
    Genre Shounen, action, magi
    Skabt af: Hiro Mashima
    Begyndte 23 august 2006 i Weekly Shounen Magazine, kører stadig
    Antal bind 63
    Udgives i Japan af Kodansha
    Ugives i USA af Kodansha Comics
    Udgives i Tyskland af Carlsen Comics
    Udgives i Frankrig af Piká Edition
    Udgives i Spanien af Norma Editoreal

  • Katteni Kaizou

    Katteni Kaizou

    Kaizou Katsu er en ung mand, der er så dum at han tror på alt hvad han får at vide. Han har været sådan siden han faldt ned fra et legestativ som barn, noget hans bedste veninde Umi var skyld i men ingen ved.
    En dag læser Kaizou om UFOer og er overbevist om at der er aliens om monstre omkring os. Da han går rundt på skolen bliver han  ramt af hovedet fra en tabt anatomi-dukke, som han tror er et monster, og han bliver bevidstløs. Han vågner i videnskabs-klubbens lokale, da de fandt ham, og han tror straks at de har lavet ham til en cyborg. Klubbens leder kan virkelig godt lide at drille folk, så hun gør hvad hun kan for at overbevise ham om at det er sandt, til Umis store irritation. Hun har nemlig svært at beskytte Kaizou mod sig selv da hun føler sig skyld i hans dumhed…

    Katteni Kaizou er en sort gag manga, der bliver mere og mere sort jo længere den fortsætter. Humoren er primært bygget over de underlige ting Kaizou gør i sin indbildning, og ofte så plat at man næsten ikke gider læse videre men alligevel ikke kan lade være bare for at se hvilke underlige ting der sker på næste side.
    Mangaen er specielt godt tegnet, men stregen passer godt til og understreger gagsne, men baggrundene er så neutrale at man ikke lægger mærke til dem og personerne ikke specielt flot tegnede og attraktive, men trods alt lette at kende forskel på.

    Det er altså for humoren man læser mangaen, og langt ude humor har altid fans – og man kan ikke benægte at Kohji Kumeta mestrer genren.

    Original titel: かってに改蔵
    Genre: Komedie, voksen, kærlighed, skole, shounen
    Skabt af
    : Kouji Kumeta
    Udgives i Japan af: Shogakugan

  • 100 Ways of an Exorcist

    100 Ways of an Exorcist

    Mayu Kodabutsu er netop kommet på en ny skole, og selvom han ikke har fået mange venner endnu har han allerede efter tre dage fået et kærestebrev fra den sødeste pige i klassen, Yuuko Hai.

    Istedet for at blive misundt af de andre i klasen, som han forventer, har de ondt af ham. Yuuko er nemlig en shaman, der sender ånder tilbage til dødsriget med De 100 Veje.
    De fyre, som hun har vist interesse, er alle kommet ud for skræmmende ting eller endda forsvundet, og meden Kodabutsu hurtigt forsøger at overtale sig selv til at slå op med hende kan han ikke gøre det, da hun er så sød…

    Tegnestilen er sød og  med mange små detaljer i bedste shoujo stil, men historien er noget simpel og ret tynd. Hvert kapitel er “ugens spørgelse” uden nogen anden progression end at nummeret på den af de 100 Veje som Yuuko bruger stiger.
    Personerne har nogle få egenskaber, som er virkeligt fremtrædende og klassiske for genren. Kodabutsu forsøger at være populær og mere hård selvom han er en typisk skoledreng, men inderst inde er han god med ånder og synes at Yuuko er virkelig sød. Yuuko vil gerne hjælpe alle ånder og er faldet for Kodabutsus godhed, som han ikke ved at hun har set.

    Samlet er der altså ikke det store at hente i hverken historie, der dog har nogle interessante ånder hver uge, og de ret flade personer, men tegnestilen gør at det svarer til de halskæder man kan få af farvede sukkerkugler: de er søde og beregnet på de yngre, men ældre kan også få en kort glæde af dem.
    Original titel: 幽子ちゃん100連発!!
    Genre: Komedie, kærlighed, skole, overnaturlig
    Skabt af: Kei Kusonoki
    Udgives i Japan af: Shogakugan

  • World of WarCraft: Death Knight

    World of WarCraft: Death Knight

    Genre: Fantasy
    Tegnet af: Rocio Zucchi
    Skrevet af: Dan Jolley
    Udgives i Tyskland af: TokyoPop DE

    Det kan diskuteres om denne serie kan kaldes en manga, omend forlaget gør det på bagsiden af bogen, da den er tegnet af en brasiliansk kvinde, Rocio Zucchi, og forfatteren er en amerikansk mand, Dan Jolley. Den er dog tegnet i en stil der minder om manga og da forlaget kalder det sådan godtager jeg det, manga er trods alt det japanske ord for tegneserie generelt og for dem er selv supermand manga.

    Den unge mand Thassarian arbejder på sin mors gård sammen med sin søster og træner indimellem med den lokale militia. Hans far drog ud som soldat år forinden og er ikke vendt tilbage men døde som en helt.
    En dag bliver han indkaldt til en særlig mission med prins Athas til Northrend for at jage dæmonen Mal’ganis. Trods moderens og søsterens protester rejser Thassarian stolt med, og hans tro på prinsen er urokkelig. Da skibene hjem er brændt og Arthas forsvundet drager Thassarian efter ham og møder sin skæbne og fremtid i en hule med en underlig trone i…

    Manga eller ej, bogen er tegnet glimrende i en let genkendelig ”Blizzard-manga” streg som de fleste af deres manga-agtige udgivelser deler på trods af forskellige tegnere. Der er mange detaljer, meget uddybende gråtonelægning (kunne godt ligne at den var tegnet i farver oprindelig og så udgivet i gråtoner for at ligne manga) og karakter-designs der følger spillets modeller tæt. Desværre lider den dog af det samme problem som de andre WarCraft mangaer: tegningerne bliver ofte lidt rodede, især i kampscener der mister noget af den medrivende sammen med overskueligheden. Visse af personerne kan også være svære at skelne fra hinanden indimellem, men det kan også skyldes at modellerne i spillet de er bygget over er meget ens så det er ikke kun tegnerens skyld.

    Historien er udmærket, omend man har hørt praktisk taget det hele som info ved quests i Wrath of the Lich King udvidelsen til World of WarCraft, hvor Thassarian blev introduceret oprindeligt.

    Og her er vi ved mangaens største akilleshæl: dem der køber bogen er fans af spillet, men de kender historien, og dem der ikke har spillet det vil savne info og kan føle at bogen er forvirrende da mange navne på personer og lande aldrig er forklaret eller uddybet. På den anden side er den en udmærket introducering til begrebet Death Knighs og deres plads i WarHammer verdenen, og den er en udmærket opsummering og gensyn med personer og historier spillerne kender fra spillet (og som dem der har spillet fra starten af Wrath of the Lich King ikke har set i nogen tid).

    Alt i alt en titel for fans ligesom de andre WarCraft mangaer, men stadig uden at fansne får meget nyt – en trend for alle udgivelserne desværre. Hvis man vil have let-fordøjelig fantasy underholdning er den dog udmærket, om man kender universet eller ej, men fans vil pløje igennem bogen på ingen tid fordi indholdet er så velkendt, men de vil nyde rejsen kort som den er.

  • Bayonetta

    Bayonetta

    Bayonetta er en heks, men ikke slagsen med vorte på næsen og grimt tøj der forsøger at narre uskyldige soldater, nej, hun er sexet, går i stramt tøj og kæmper mod engle. Hun gør dette med fire pistoler, to i hænderne og to på benene, og så dæmoner som hun tilkalder ud af sit hår.

    Bayonetta er dog en lidt interessant heltinde: for det første er hun tydeligt voksen, ikke en teenager eller knapt ude af de år som normen i japanske spil. Det andet er at hun er ekstremt sexet, ikke på den stille “under-overfladen” måde som man typisk ser eller aggressivt flirtende med en mand som man ofte ser i harems ting og h spil, hun bevæger sig bare meget antydende og ved at hun er seksuel – en af hendes standard kommentarer er da også at hun skulle have været en pole dancer.
    Jeg kan dog godt se at hun let kan opfattes som diskriminerende, hendes vriden sig rundt og visen sig frem er som sagt nærmest på grænsen af et stripshow, bare uden direkte nøgenhed, men på den anden side er hun bevidst om det, hvilket redder rollen og får det lige på den rigtige side af grænsen mellem diskriminerende og flatterende for kvinder, for mange kvinder ville være misundelige på hendes tilfredshed med sin krop.
    Hendes personighed kunne da have været dybere, men der er en ok udvikling for et action spil alt taget i betragtning.

    Og action er der, det er et af de mest tempofyldte spil jeg har prøvet når kampscenerne drøner af sted, selv Devil May Cry kan ikke følge med, men det tynges dog noget ned af udforsk og hop rundt sekvenser mellem kampene. Disse er ikke så svære som i mange andre action-adventure spil, det primære er tydeligvis kampene og ikke vejen mellem dem, men de er der og sammen med lidt for lange boss-kampe kan det nogen gange føles som om spillet trækkes lidt ud bare for at det skal være længere.
    Desværre er længden et af spillets største svagheder: det er ikke særlig langt, og med den lidt ujævne pacing bliver det endnu mere tydeligt. Jeg er ikke specielt god til den slags spil og jeg gennemførte det på fem timer, fem timer hvor jeg var glimrende underholdt men stadig fem timer.
    De lange video-sekvenser hvor man får detaljer om historien hjælper heller ikke, især ikke da mange af dem viser kampscener, hvor man sidder og har lyst til selv at udkæmpe dem men ikke får lov.

    Grafisk er spillet absolut ikke ringe, det udnytter HD-konsollerne og viser hvad moderne spil kan grafisk uden at være prangende. Banerne er udmærkede og detaljerne på omgivelser gode, man kan se enkelte mursten, mos og lignende hvilket skaber stemning. I det hele taget udnytter spillet teksturer ret godt, det er en fryd at se Bayonetta og de andres tøj, idet man kan se strukturen i stofferne og læderet. Det mest i øjnefaldende flotte er dog boss-kampene der er orgier af lysglimt, ild, lyn og andre effekter.

    Som tidligere nævnt er kampene i spillet utroligt hurtige men alligevel er der lidt strategi og teknik over dem. Man slår og sparker samt skyder med sine pistoler, og dette kan linkes sammen i kæder der udløser bedre angreb eller specials, f.eks. torture slut angreb hvor man på forskellige spektakulære måder gør det af med engle, f.eks. ved at skubbe dem i en iron maiden som man så presser sammen og lignende. Bosserne har deres egne torture slutninger, men inden da skal man ofte løbe rundt om og på dem, skyde arme og hoveder af og lignende, hvilket gør at der er stor forskel på de normale kampe med mindre monstre og bosserne.

    Ved at dodge angreb på det rigtige tidspunk udløses witch-time, en periode hvor tiden står stille for modstanderne så spilleren kan angreb uden modangreb, forberede en stor combo og lignende. Dette er måske ikke nyskabende, men det er implementeret glimrende og at mestre det gør spillet både mere interessant og spændende da man får bedre mulighed for comboer.
    Vanen tro kan man købe flere moves undervejs, dette sker i Gates of Hell baren, og dette er den primære udvikling man får i kampene. Man kan også købe smykker, der giver forskellige gavnlige effekter som automatisk witch-time første gang man rammes af et angreb og lignende, samt flere våben, men netop witch-time gør at våbnenes forskel reelt ikke betyder så meget, idet man mere fokuserer på moves og de comboer man kan lave med dem.

    Alt i alt er Bayonetta et glimrende spil, der dog har sine ret store svagheder. Hvis man har en HD-konsol og kan lide action-spil vil jeg anbefale at tjekke det ud, og hvis man kunne lide Devil May Cry serien er Bayonetta et must. Det er ikke en revolution inden for genren men et godt bud på en ny generation af spil. Hvis bare det var lidt længere…

    Platform PS3 og Xbox 360
    Genre Action-adventure
    Antal spillere 1
    Alder 16+

  • Min Nabo Totoro

    Det hele starter med at søstrene Mai og Satsuki flytter ud i et stort gammel hus sammen med deres far. Og næsten med det samme bliver de to piger overraskede over at opdage at der også bor støvalfer i deres hus.

    Så er stilen lagt. Det er et rigtigt eventyr.

    Det viser sig at der bag deres hus er et kæmpe stort træ og en dag hvor den yngste af pigerne, mai, leger i haven ser hun nogle små runde væsner med lange spidse øre. Af nysgerrighed følger hun efter dem og i det store træ finder hun en indgang der leder hende ned til en hule hvor Totoro ligger og sover. Totoro er kæmpe stor, lodden, langøret og meget elskelig. Senerer møder også storesøster Satsuki Totoro og de to piger har meget sjov sammen med Totoro.

    Senerne med Totoro er meget søde og man kan sagtens forstå pigernes begejstring hvem ville ikke gerne have haft en venlig skov ånd som ven da man var barn?

    Men filmen har også en mere alvorlig del. Mai og Satsukis mor er syg og indlagt på hospitalet. Og også her gør filmen det godt. Når de to piger er bekymrede for deres mor så er man også bekymret for deres mor.

    Min Nabo Totoro filmen kan anbefales og ses både af børn og voksne, selv om helt små børn nok ikke ville få så meget ud af den. Billede mæssigt er det en flot film og den magiske og den mere alvorlige del smelter smukt sammen.

    Og når de ringer fra hospitalet er det jo altid godt at have en ven der kender en busmis.

    Original titel: Tonari no Totoro (となりのトトロ)
    Genre: Eventyr, familie, slice of life
    Alder: Alle
    Studie: Studio Ghibli
    Udgivet i Danmark af Camera Film

  • Bleach the Movie: Memories of Nobody

    Ichigo og Rukia udfører deres job i vores verden og jager hollows i byen da de møder nogle underlige hvide spøgelsesagtige væsner med røde hoveder. De ved ikke hvad de er, så de angriber dem ikke, men en ukendt soul reaper (shinigami) dukker op og udrydder dem.
    Det viser sig at hun hedder Senna, men hun ved ikke hvilket squad hun hører til og generelt ikke noget om soul reapere ud over at hun er en. Rukia tager tilbage til Soul Society for at undersøge deres optegnelser medens Ichigo får til opgave at holde øje med hende, noget der viser sig at være sværere end det lyder idet hun stikker af hele tiden.
    Hun slæber Ichigo med gennem et indkøbscenter og langsomt lærer han mere om hende…

    Det viser sig at der også er problemer med at den dimension, der ligger mellem vores levende verden og Soul Society, er begyndt at få de to til at trække sig mod hinanden, og til sidst vil verdenerne mødes og begge ødelægges. Nøglen til dette er blanks, åndevæsner uden hukommelse og den såkaldte Shinenju, den samlede hukommelse for disse sjæle. Shinenju er kommet til vores verden, men hvem er hun og hvad er grunden til verdenernes pludselig bevægelse…

    Lad os få det vigtigste klaret først: filmen er godt nok stand alone og folk uden kendskab til serien vil forstå det mest grundlæggende, men den er tydeligvis lavet til fans af TV-serien. Dette betyder at stort set alle nævneværdige personer fra TV-serien er med, ofte i så små indslag at de lige når at vise deres signatur angreb og se seje ud for så at forsvinde, ingen baggrund eller historie for dem. Dette forvirrer nye seere men selv inkarnerede fans kan føle at der mangler substans bag personerne.

    Historien er da også lidt tynd, hvilket er forståeligt med så mange personer der skulle presses ind, men alligevel har de puttet en ny kvindelig hoverperson ind, som vi godt nok hører noget om idet hun får mest skærmtid af alle, men alligevel føler jeg at man kun skrabede hendes personlighed overfladisk. Dette kan dog undskyldes med hendes specielle væsen, så det kan tilgives.
    Historien passer dog godt ind i Bleach universet, den den virker troværdig i forhold til resten af ”mytologien” i serien og udfylder nogle områder, der kun var blevet behandlet kort. Det betyder dog ikke, at den har nogen indflydelse på hvad der sker i serien, noget man også sagtens kan mærke fra starten af i filmen, den er indbegrebet af filler, men på den gode måde.

    Grafisk er filmen flot, det er tydeligt at budgettet har fået et nøk op i forhold til TV-serien med utroligt smukke baggrunde og ingen genbrug af animation – noget selve serien lider noget under. Der er dog nogle få ting i tegnestilen der er lidt anderledes, omend alle personer ser ud som de bør er der noget der er en smule off uden at jeg kan sætte en finger på det. Det er tydeligt at der er brugt mere computer og flere sekvenser er tydeligt 3D lavet til at ligne 2D, noget der gør at jeg ikke kunne fokusere på fjernsynet i lang tid af gangen, men det kan variere fra person til person omend det er første gang jeg oplever det.

    Alt i alt er det dog en glimrende film hvis man kan lide serien og ikke forventer mere af den end den er, nemlig en forlænget filler-historie der dog formår at føje et lille lag mere til universet, hvilket er noget af det bedste en film til en lang TV-serie kan håbe på og den bedst mulige ros.

    Anbefales til fans af Bleach, alle andre vil nemt fare vild i alle de navne og personer der popper op undervejs uden nogen form for introduktion, uden kendskab til personerne vil meget af charmen, der primært ligger i gensynsglæden, ved filmen gå tabt.

  • Shinshi Doumei Cross (The Gentlemens Alliance Cross)

    Shinshi Doumei Cross (The Gentlemens Alliance Cross)

    Det nu 15årige adoptivbarn, Haine Otomiya, føler ikke rigtig at hun passer ind nogen steder.

    Da hun kun var få år gammel blev hun givet bort af sin far, Kazuhito Kamiya, til Otomiya-familien mod et lån på 50.000 yen, da hendes fars firma havde brug for penge, og Otomiya-familien ikke havde en arving til deres. Dette knuste Haine, og da hendes enlige adoptivfar fandt sig en kone med en dreng, blev han familiens arving, og hun var igen ikke nødvendig.

    Haine blev en del af en bande, men ændrede sig drastisk da hun mødte den rige dreng, Shizumasa Toguu, der havde tegnet hendes favorit børnebog. Han bad hende om at leve sit liv på den måde hun havde lyst til, og dette førte til at hun forelskede sig i ham, og gjorde alt hvad hun kunne for at blive en god datter for Otomiya-familien. Deriblandt kæmpede hun hårdt for at komme ind på den meget fornemme privatskole, Imperial Academy. Her er alle elever tildelt en rang – guld, sølv eller bronze – der afhænger af ens egen dygtighed, og mest af alt ens families rigdom.

    Haine finder ud af da hun kommer på Imperial Academy, at Shizumasa Toguu er “præsident” på skolen, lederen af skolens elevråd, og også en elev af rangen guld, hvilket gør at alle ser meget op til ham, og at Haine – en bronze elev – må nøjes med at kaste lange blikke efter ham på afstand.

    Men efter en masse omstændigheder bliver Haine, på trods af sin rang, medlem af elevrådet. Hun har nu mulighed for endelig at komme i kontakt med Shizumasa igen, men kan ikke forstå hvorfor han er så kold overfor hende og mener at han ikke kender hende.

    Det er nærmest som om han er en helt anden person?

    En ting der som altid er typisk for Arina Tanemuras serier, er, at vi her ikke alene har at gøre med en god historie og god tegnestil, men også en mangaka der kan finde ud af at lade sine karakterer gennemgå en udvikling på et personligt plan. Derudover kan Arina i modsætning til andre kvindelige mangakaer (f.eks. Rumiko Takahashi, skaberen af Ranma½), finde ud af at give slip på sine serier på det helt rigtige tidspunkt. Ikke lade dem slutte for hurtigt, men heller ikke trække dem i langdrag, så vi ender med at falde i søvn efter de første 30 bind er udgivet. Dette gør sig også gældende i Shinshi Doumei Cross, der er på 11 bind. Ikke alle bindene er ude på engelsk endnu, men den forventes færdigudgivet i slutningen af 2009 eller starten af 2010. Alle bind er dog ude på tysk for dem der køber syd for grænsen.

    Kan man lide Arina Tanemuras tidligere værker, er denne lidt nyere manga hun har lavet (udgivet i det japanske blad Ribon fra september 2004 til juni 2008) et must at læse!

    Arinas tegnestil fortsætter i det samme sikre spor som i hendes andre serier, men i Shinshi Doumei Cross virker det som om at hendes stil lige har fået et finpudsende, detaljerende pift. Hendes baggrunde virker flottere end sædvanligt, og især de kvindelige karakterer i serien kommer til at fremstå en tand mere feminine. Dette gælder specielt for karakteren “Ushio”, Haines bedste veninde.

    Alt i alt en meget flot manga med mange uventede twists i historien og en sød humor der gør den til meget underholdende læsning.

    Genre: Comedy, Drama, Romance, School Life, Shoujo, Slice of Life
    Alder
    : 7+
    Lavet af: Arina Tanemura
    Udgivet i Japan af
    : Shueisha
    Udgivet i USA af
    : VIZ Media
    Udgivet i Tyskland af
    : TokyoPop DE
    Udgivet i Frankrig af: Kana

  • Dead or Alive 4

    Doatec koncernen fortsætter med at eksperimentere med deres klon af shinobuen Kasumi, og derfor angriber ninjaerne firmaets bygning for at få stoppet projektet.

    Det ville være synd at sige at der er noget nyt under solen, for det er den næsten samme tynde historie om Doatec der kloner Kasumi, kontrollen er den samme som i de tidligere X-Box spil med minimale forskelle pga controller og det eneste virkelig forbedrede er grafikken. Ligesom det var med alle spillene siden DOA2 egentlig, men det virker så hvorfor ændre det?

    Historiens tyndhed når dog nærmest nye højder (eller måske nærmere dybder). Denne gang er der ikke engang en rigtig forfilm med introduktion men kun en smule under kampene og så nogle flotte afslutningsvideoer. De er i det mindste rigtig flot lavet og giver en fin bid historie, men det er for lidt og for sent efter min smag.

    Der er nok ikke nogen der spiller kampspil for historien, og det er da også gameplayet det kommer an på. Som beskrevet ovenfor er der ikke ændret det store i det siden de tidligere X-box spil, så hvis man har spillet dem vil man straks være hjemme. Måske lidt for hjemme dog, idet spillet er lige på og hårdt for de uøvede, der er ikke noget easy mode men kun normal og sværere.

    Som tidligere kan mange ting på banerne ødelægges, umiddelbart føles det som lidt flere end i de tidligere spil endda. Kast din modstander ind i et bord med vaser på og de ødelægges ligesom gipsfiguren på væggen, vinduet eller den tynde skillevæg i det japanske hus. En af banerne foregår på en vej i noget der minder om Las Vegas, og der kører biler forbi og rammer spillere der står i vejen indimellem, en anderledes form for interaktiv kulisse.

    Der er alle de gamle kendige fra de første DOA-spil plus dem fra DOA3 samt fire nye – en japanske pige der hedder Kokoro, en mexikansk kæmperinde, en blond gut og så en kvindelig Spartan (Master Chief fra Halo).

    Grafikken er dog flot, selv et par år efter udgivelse er det stadig blandt de bedste 3d-kampspil og mange af kulisserne er virkelig flotte og man får indimellem lyst til at nyde dem hvilket desværre resulter1er i en tabt kamp.

    Personerne har også mange detaljer, f.eks. kan man på de fleste pigers tøj ane brystvorter under de stramme toppe, men det virker lidt unødvendigt og en smule usmageligt. Nogle af kostumerne har også rigtig flotte teksturer med fin dybde, læder, kunststof og den slags ser virkeligt naturligt ud. Det gør til gengæld, at man virkelig lægger mærke til at huden på personerne er flad og ikke har tekstur, især på pigerne der viser meget ben er det virkelig iøjnefaldende og ødelægger indtrykket af en realistisk 3d-verden noget.

    Samlet er DOA4 uagtet dets mangler et glimrende kampspil og en fin første udgave i HD, men på trods af at det er et af de bedste kampspil lavet er det stadig blot nyt opkog på gamle knogler. Pigerne ser dog bedre ud end nogensinde før så de fleste tilgiver det nok.

    Platform X-Box 360
    Udvikler Tecmo

  • My-HiME OST2

    My-HiME OST2 indeholder mere af baggrundsmusikken fra serien, og som altid for Yuki Kajiura meget stemningsskabende. Man føler dog indimellem at man har hørt dele af det før, som med det meste af hendes musik skinner hende stil tydeligt igennem, omend ikke så markant og dominerende som i andre værker.

    Stemningen i numrene på albummet er primært i den dystre ende eller adrenalin pumpende kampmusik, men er da også lige kommet noget af baggrundsmusikken fra når Mikoto ter sig underligt med.

    01 Himeboshi -omou kokoro- er et stille, melodiøst nummer med en smuk sang-side der øger den melankolske stemning. Den bruges da også til mere sørgende scener i serien.

    02. Mayoi to, tomadoi to yureru omoi er en frisk optagt på strengeinstrumenter.

    03. Asa, tsukanoma no yasuragi piano og violin danner et stille mellemspil

    04. Hajimari -yami e no shotai- begynder med en lidt mørk strenge optagt til det nummer med højt tempo der bruges under action-scener i serien

    05. Maiyume!! er et nummer med højt tempo der får adrenalinen til at pumpe og en til at føle at der skal kæmpes for en sag. Dens brug af panfløjte sammen med det karakteristiske Kajiura piano-tema giver den et lidt luftigt præg og lader nummeret skille sig ud.

    06. Omoi, sorewa shojo no kirameki indledes med klart syntetisk harpespil som får selskab af elektrisk og guitar hvilket giver nummeret råhed og energi.

    07. Kokuyo no kimi -amai yuwaku indledes med et piano-tema der får selskab lette trommer inden en violin tager over og giver sangen et higende præg.

    08. Taisetsuna hito er et mellemspil med piano og violin.

    09. Daremo inai hokago er et smukt piano-stykke.

    10. Kako e no Requiem er et stykke på bratsch og violin hvilket giver det en rolig og eftertænksom stemning.

    11. Himeboshi -instrumental ver.- er en smuk ballade men det nærmest æteriske forsvinder uden sangen (udgaven med sang findes på OST 1).

    12. Tokiiro no mai -instrumental ver.- igen et stykke der oprindeligt havde sang, og her mistes meget og man lægger primært mærke til tempoet og den forvredne synth-guitar. Det ændrer dog ikke på at melodien er smuk, men den går fra at være memorabel til blot at virke som typisk baggrund til en action-sekvens.

    13. It’s only the fairy tale -instrumental ver.- Alyssas sang er næsten endnu mere spinkel uden sangen, men klokkespil og piccicado violin bibeholder melodien og det lette præg.

    14. Nonbirina hirusagari holdes let, lys og frisk af en melodistemme på tværfløjte. Man kan ikke lade være med at få lyst til at starte på en ny, frisk dag når man hører nummeret.

    15. Irasshaimase! Famiresu e! er også en let og munter sang med fløjte.

    Bagside16. Shikkobu wa odoruyo er også et fløjtestykke men mere pompøst og storladent end sprudlende med energi.

    17. Minogasanaizo! er et stykke med en mere elektronisk klang og en lidt mystisk stemning, der er skjulte ting på spil.

    18. Matamata onaka hetta! er en hyperaktiv, glad humørspreder der med sin komiske melodi ikke kan lade være med at få smilet frem. Sangen passer perfekt til de mere komiske islæt i serien.

    19. Soushitsu klokkespil har melodistemmen i dette nummer hvilket giver det et let men stadig slagkraftigt præg og en let drømmende tone.

    20. Himeboshi -Hitori- en gentagelse af Himeboshi temaet på andre instrumenter med lidt faldende stjerner til sidst.

    21. Nemuranai yamino shito er en dyster kamp-melodi men rå guitar riffs, der gør sangen mere rocket end resten af cden. Det giver en råhed der skiller den ud omend de allestedsnærværende klokkespil og violiner også er med her.

    22. Shiromuku no hime e er et kort, hurtigt nummer der får pulsen op at køre får en til at føle at nu sker der noget, man skal skynde sig.

    23. Natsuki sennyu starter med nogle lidt spøjse, elektroniske lyde som får selskab af et klokkespil, der er undelige ting på færde.

    24. Haiyoru nazo, nazo er en underlig lidt uharmonisk blanding af klokkespil, bas og andre instrumenter. Det virker ikke så meget som musik men mere melodisk baggrundslyd.

    25. Omoi, hakanaku igen et melankolsk tema på piano med klokkespil til.

    26. Konran er også et kort nummer med en mystisk snert skabt af trommer og elektrisk guitar.

    27. Yami ga hirogaru er et ildevarslende nummer med syntetiske lyde og raslende instrumenter på skæve tidspunkter. Der lægges op til dystre foretagender.

    28. Samayoeru yamiyo er endnu et dystert og uroskabende nummer, mere stille og mørkt end nervepirrende dog.

    29. Owarinonai Crossroad indledes med en elektronisk bippen, nærmest som et ur, der suppleres med trommer og klokkespil.

    30. Shinku ni somaru yoru no yume er et nummer med forvrænget elektrisk guitar, indisk klingende strengeinstrumenter og andre orientalske lyde. Der sker eksotiske ting.

    31. Shinwa no hateni -HiME to Kuroyo no kimi begynder lidt mørkt men blødes op med seriens gennemgående violin-tema, der passer glimrende sammen med den forvrængede guitar. Det gennemgående kor-stykke kommer også med undervejs.

    32. Omoi hitohira er et stille piano-stykke.

    33. Himeboshi -Mashiro- det sidste nummer på cd’en et en piano-reprise af temaet.

    Samlet er der nogen variation i numrene, men man kan tydeligt høre sammenhængen, ikke kun fordi de samme temaer er brugt i mange numre men også i valget af instrumenter. Dette er dog at forvente for et soundtrack og ikke et reelt kritikpunkt, nærmere tværtimod idet det viser at serien har en sammenhængende lydside.

    Alt i alt er det et ganske udmærket soundtrack, men man skal huske at det er OST2, de mest prominente numre fra serien er at finde på det første. Det er tydeligt at det er komponeret af Yuki Kajirua, så hvis man kan lide hende vil man sikkert synes om det medens andre finder hendes stil repetitiv og kedelig. Uanset hvad er det et habilt udført soundtrack, der dog ikke er noget man vil ende med at lytte til regelmæssigt.

AnimeGuiden

Den længst kørende danske side om anime, manga og moderne japansk kultur

© AnimeGuiden 2000-2025

Lavet af WLE