Kategori: Anmeldelse

Anmeldelser af japansk populærkultur

  • L’Arc en Ciel – Heaven’s Drive

    Heaven’s Drive singlen blev udgivet i 1999 og er et af de større hits for den kendte japanske rock-gruppe L’Arc en Ciel. De er nok mest kendt blandt anime-fans for at have lavet den første opening til GTO animeen, men de var fra da de udgav deres første album i 1993 almen kendt.

    De har flere gange været på toppen af den japanske Orihalcon salgsliste, og i 1998 blev de et af tidens største bands trods diverse problemer.

    Gruppen eksisterer den dag i dag og sidste år optrådte de i Paris.

    Denne single har dog nogle år på bagen, men den er stadig et glimrende eksempel på japansk rock af bedste klasse.

    01 – Heaven’s Drive har det for gruppen klassiske tema om at køre og vil da også egne sig glimrende i en bil under en lang tur. Sangen har en god, lidt rå guitar som grundlag hvilket passer perfekt til Hydes ru lettere ru stemme. Senere i nummeret kommer synth blæsere til og nummeret ender med at være en symfonisk rock-ekstravaganza som man ikke kan undgå at bevæge sig i takt til.

    2 metropolis ~android goes to sleep mix~ by yukihiro er et roligt nummer med tendenser mod ambient baggrund med flydende synthesizer. Ikke et typisk rocknummer, men det giver singlen lidt bredde.

    Samlet er det en rigtig god single, der dog kan være svær at skaffe i dag. Men hvis man falder over den i en brugt-butik i Tokyo eller anden japansk by findes der absolut værre musik at købe.

  • Yu-Gi-Oh! Trading Card Game

    Man skal have været meget uopmærksom inden for anime / manga miljøet, hvis man ikke har hørt om Yu-Gi-Oh! og det tilhørende kortspil. I det hele taget er det svært at undgå Yu-Gi, idet den er et kæmpe hit blandt alle børn og unge i USA, og noget af den er da også blevet vist på dansk tv, og mangaen er ret populær herhjemme.

    Den her anmeldelse handler dog ikke om serien men kortspillet, der nærmest er centrum for det hele, idet både mangaen om animeen senere handler om folk der spiller det.

    Hver spiller har et deck på mindst 40 kort. Spillet begynder med at man slår sten-saks-papir om hvem der starter, og begge spillere trækker så 5 kort. Der er tre korttyper: monster, spells og traps.

    Man har 8000 livspoint – ikke kun 4000 som i serierne, og man vinder normalt ved at reducere modstanderen til 0 point. Den nemmeste måde at gøre dette på er ved at angribe med sine monstre, der dog skal angribe modstanderens monstre først før de kan skade ham.

    Til at hjælpe ens monstre har man trap og spell kort.

    Traps er som navnet siger fælder som man spiller og så kan aktivere i de efterfølgende ture. De gør alt fra at smadre modstandernes monstre over at dele skade til ham til at give dine egne monstre bonusser. Spells har en effekt så snart de spilles, og det er også typisk noget der gavner en med det samme, såsom at fjerne et af modstanderens monstre, traps eller spells. Der er dog både traps og spells hvis effekter fortsætter indtil de bliver fjernet fra spillet, hvilket indbyder til et væld af strategier.

    Der er dog en krølle på både monstre og vedvarende spells og traps: man kan kun have fem monstre og fem spells / traps i spil ad gangen. Dette gør at man skal administrere hvilke kort man spiller grundigt, især da visse kort er afhængige af hinanden.

    Som måske antydet ovenfor er spillet både forholdsvis simpelt, men der er samtidig mulighed for at gå i dybden og udtænke mere komplekse strategier. Så på trods af at målgruppen nok primært er 10-14 år kan ældre sagtens få noget ud af spillet.

    Grafisk set er spillet en blandet fornøjelse. Mens selve kortene er pænt trykt og de forskellige korttyper tydeligt forskellige kniber det ofte noget med illustrationerne på de enkelte kort. Der er store, brutalt udseende drager, ægyptiske sfinkser og veltegnede figurer i manga-stil i den positive ende, men spillet skæmmes af dårlige 3d-billeder og abstrakte tegninger, der ingen synlig sammenhæng har med kortenes navn eller funktioner.

    Et andet kritikpunkt er kortenes pris, der er en smule højere end mange andre samlekort-spil.

    Man er nærmest nødt til at købe et færdig-lavet deck for at begynde at spille, og da disse er ret billige (100-120kr for 40-50 kort) og indeholder mange af de mest almindelige og anvendelige kort er de et godt køb. Samtidig er de bygget op så man får en solid spiloplevelse ud af dem, og de burde være gode nok til at klare sig rimeligt med i turneringer endda.
    At mange af dem så samtidig er bygget op over de decks, personer fra serien bruger, gør dem kun sjovere for fans; nu kan man endelig efterligne Yugi eller spille sin egen Blue-Eyes White Dragon.

    Men snart vil man til at lave sit eget deck og finde sin egen spillestil, og det er her det begynder at blive dyrt. Man får en booster med 9 kort for 35-40kr, og den består af 8 common (normale) kort og et rare (sjældent). Det er som sådan fint nok , men når der er 5 grader af rare (rare, super, ultra, ultimate og secret) begynder det at blive svært at få bestemte kort, og det lugter langt væk af at være en pengemaskine for udgiveren.

    Dette er det ultimative problem for Yu-Gi-Oh! kortspillet: det er lavet for at tjene penge på en populær titel, noget mange ser ned på. Det er dog en central del i universet omkring denne titel, og mange, især yngre, vil få et kick ud af at spille nøjagtigt som deres helte på tv/i mangaen. Og da det samtidig er et ganske godt spil kan man tillade sig at overse kommercialismen i det en stund og more sig med kortene. Lad duellen begynde.

    Udgivere: Konami, Upper Deck Entertainment

  • Full Moon wo Sagashite

    Den 12årige pige, Mitsuki Kouyama, har mistet begge sine forældre og bor derfor hos sin bedstemor. Hun elsker musik overalt på jorden og hendes største drøm er at blive en kendt sanger på grund af et løfte hun engang lavede med den lidt ældre dreng, Eichi Sakura, før han blev adopteret fra deres børnehjem og flyttede til Amerika. De lovede hinanden at de ville finde hinanden igen, og til den til ville Mitsuki være sanger og Eichi astronom. Han fortæller hende at han elsker hende, og uden en chance til at fortælle ham hvad hun føler, rejser han.
    Det hele er dog ikke så ligetil for Mitsuki, for hendes bedstemor hader musik mere end noget andet, og hendes drøm om at blive sanger bremses af en kræftknude i hendes hals, og hun kan kun blive rask hvis hun får foretaget en operation. Med denne operation vil hun kunne leve videre, men der er en risiko for at hun mister sin stemme. Derfor afviser hun igen og igen lægernes og bedstemoderens råd om at få gennemført indgrebet.

    En dag har Mitsuki meldt sig til en audition, og har skrevet på sine papirer at hun er 16 år gammel. Hun beder sin læge, Wakaouji-sensei, om at komme op med en undskyldning, så hun kan slippe væk hjemmefra og deltage. Men han nægter.

    Senere samme dag sidder Mitsuki ved sit skrivebord, og får pludselig besøg af Takuto og Meroko – et par shinigamier, der sammen går under navnet Negi-Ramen, som pludselig kommer dumpende ind gennem væggen. De kommer til at røbe for hende at hun kun har et år tilbage at leve i, og at de når det år er gået skal tage hendes sjæl med. Hun skynder sig at stikke af for at gribe chancen for at blive sanger, og nå sin audition i tide, mens Takuto og Meroko følger efter og forsøger af fange hende.

    Da det endelig lykkes dem, beder hun igen og igen om at få lov til at deltage. Takuto lader hende deltage, men Mitsuki ligner slet ikke en på 16, så han giver hende en pille bestående af sit eget blod. Når hun har slugt den, vil hun kunne forvandle sig til en 16årig pige med langt blondt hår hver gang han knipser med fingrene, og så længe hun er forvandlet vil hun være sund og rask.

    Da det bliver Mitsukis tur til at synge til auditionen, overvælder hun samtlige dommere med sin fantastiske sangstemme, og vinder. Herfra må Mitsuki leve et dobbeltliv. Den ene halvdel som den normale skolepige der kæmper med sine egne problemer og i dette tilfælde en sygdom, og den anden halvdel som den populære sanger, Full Moon.
    Som serien skrider frem knytter de to shinigamier stærke bånd til Mitsuki og de gør alt hvad der står i deres magt for at hjælpe hende med at nå sit mål. Men Takuto bliver mere og mere forelsket i hende, og Meroko bliver mere og mere jaloux fordi hun selv gerne vil have Takuto, men samtidig er blevet rigtig gode venner med Mitsuki. Det bliver sværere og sværere for dem begge at skulle tænke på at tage hendes sjæl.

    Kort tid efter Mitsukis første audition skilles mangaens og animeens plot lidt efter lidt mere og mere ad. Der sker mange af de samme ting både i mangaen og animeen, men de udvikler sig ret forskelligt som serien skrider frem.

    Animeen er på 52 afsnit, men den føles ikke lang og tung at komme igennem. Arina Tanemuras tegnestil der som sædvanlig er i top gør, at det er en fornøjelse at se hvert eneste afsnit, og personlighederne hos de forskellige karakterer i serien er alle sammen til at holde ud og nogenlunde nede på jorden, så man sagtens kan forholde sig til dem. Baggrundene er gode og realistiske uden at være noget, der er specielt fremtrædende. Sangene i serien spiller en meget stor rolle, og også selvom man hører de samme sange mange gange i løbet af de 52 afsnit serien strækker sig over, er de klart noget af det bedste ved serien, og især Myco, der lægger stemme til Mitsuki, og synger samtlige af hendes sange som Full Moon, gør det virkelig godt.

    Historien er god, og selvom serien er i magical girl kategorien er den bestemt ikke en af de typiske idet Mitsuki hverken får superkræfter, “kamp-outfit” eller “stridsfæller” der har det som hende selv.

    Hvis man lide mahou shoujo serier men er lidt træt af alle superkræfterne, bare vil se en flot og romantisk serie eller kan lide andre af Arina Tanemuras serier så er Full Moon wo Sagashite helt klart en serie der skal ses.

    Genre: Shoujo, magical girl, romance, drama
    Alder: 13+
    Studie: Studio Deen
    Amerikansk licens: VIZ Media

  • Vampire Game bind 3

    Vampire Game bind 3Fægteturneringen i La Naan fortsætter, og det samme gør intrigerne. Ishtars livvagter arbejder på at finde af hvem prins Seriz rigtige mor er. Under et besøg hos den skøge, som prinsen plejer at gå til, får de dog en overraskelse.
    De to andre prinser har dog også hemmeligheder, og især den stille Laphji er langt fra som han ser ud til.
    Samtidig er vampyrerne, der trækker i trådene bag turneringen, ved at sikre sig at alt gå efter deres planer og intet stopper dem. Og selv hvis det er en af seriens hovedpersoner der gør det må han vige eller dø…

    Vampire Game bind tre fortsætter med højtryk på de royale intriger og endnu flere kampe. Disse er i dette bind et skidt fremad for mangaen, idet de alle er tempofyldte og flydende, en klar forbedring i forhold til de mere stive scener i de tidligere bind.
    Historien er fyldt til bristepunktet med intriger, og disse gør at det er svært at lægge mangaen fra sig når man først er kommet i gang, man skal lige vide hvordan den nyeste plot-drejning passer ind i helheden.

    Vampire Game begyndte uden at være noget særligt, men nu vi er kommet lidt ind i serien har den fundet sin plads, og jeg håber at den bliver ved med at være så fængende fremover

    Genre: komedie, fantasy, romance
    Alder: 13+
    Målgruppe: Teenagere
    Lavet af: Judal
    Udgiver i Japan: Wing Comics
    Udgiver i USA: TokyoPop
    Udgiver i Danmark: Mangismo

  • Kanon (2001)

    Da Yuichi’s forældre må flytte hele tiden pga. deres arbejde og endda også bliver sendt til udlandet, flytter han op til sin tante Akiko i en lille by nord på, hvor også hans kusine Nayuki bor. For mere end 7 år siden tilbragte han altid sine ferier der, men så mistede de kontakten. Nayuki er dog meget begejstret for nu at skulle gå i samme klasse som sin fætter, og glæder sig til at genoptage det venskab de havde. Dog er hun ærgerlig over at Yuichi næsten intet kan huske fra sin barndom.
    Lidt efter lidt møder Yuichi fire piger på hans alder, som alle ser ud til at have en forbindelse til hans fortid, men ingen af dem hjælper ham bevidst på vej til at huske noget. Ved alle møderne med de forskellige piger begynder han i sin underbevidsthed at se scener fra hans barndom, men er ikke sikker på om det er drømme eller virkelighed.
    En af pigerne, Makoto, overnatter også nogle gange hos Yuichis tante. Hun har heller ingen hukommelse, men kan ikke lade være med at lave narrestreger hele tiden. Dette får Yuichi til at glemme en vigtig skolebog han havde lånt af Nayuki en dag, så han må gå tilbage på skolen. På gangen møder han en af eleverne, Mai, som løber rundt på skolen med et sværd og kæmper mod en usynlig dæmon og kalder sig selv for skolens beskytter…
    På en helt anden måde møder han pigen Shiori, der på grund af sygdom ikke har kunnet gå i skole i nogen tid. Men hun går ofte rundt i skolegården og ser ud til at vente på en, som aldrig dukker op.
    Den sidste pige han møder er Ayu, som ikke kan leve uden taiyaki (en fiskeformet pandekage med sødt azu bønne fyld) – hun glemmer bare altid at hun ikke kan betale for dem, og på hendes flugt fra en gal taiyaki sælger, støder hun ind i Yuichi, og trækker ham med. De to møder hinanden flere gange under de samme forhold. Også hun ser ud til at ha forbindelse til Yuichis barndom…

    Ved første øjekast virker Kanon som en sædvanlig sød pige-anime, men hen ad vejen kommer der dybde i de forskellige personer, og man opdager hemmeligheder omkring dem. Historien indeholder også triste, dramatiske og overnaturlige elementer, som gør det hele lidt gådefuldt.
    Hele mysteriet bliver symbolsk opklaret da foråret kommer, og sneen som gemte alt under sig smelter. Slutningen kommer uventet, og er lidt chokerende.

    Kanon er baseret på et dating spil til pc, der først kom i en hentai-udgav og senere i en mere stuevenlig version, der også kom til Dreamcast konsollen – men der er en del forskelle mellem de to udgaver.

    Animationens kvalitet, soundtracket og frem for alt historien alene får en til at beholde Kanon i tankerne.

    Original titel: Kanon TV
    Udgivelses år: 2001
    Længde: 13 afsnit á ca. 30 min
    Produktion: Toei Animation
    Character design: Yoichi Onishi / Visual Arts (Kei)

  • Vampire Game bind 2

    Vampire Game bind 2Prinsesse Ishtar er på vej til La Naan sammen med Darres og de andre bodyguards. Om natten sniger hun sig ud og melder sig til en fægteturnering, om end hun får Duzell til at kæmpe for sig. Han er taget med fordi kongefamilien i La Naan også er af Phelios slægt.
    Heriblandt er der tre unge prinser: den store og selvsikre Vord, den mørke og dystre Laphji og den smukke, nærmest kvindelige Seriz.
    Ishtar er dog kommet til at give et skæbnesvangert løfte til dronningen, men vanen tro regner hun med at Darres redder hende ud af problemerne.

    Vampire Game to fortsætter historien om Ishtar, men denne gang virker hun mindre irritrerende om end stadig meget selvsikker og lidt arrogant. Historien er også mere medrivende end i første bind. Der er en del intriger, og de passer godt til stilen i en historie om kongefamilier.

    Grafisk er der ikke sket det store, personerne er lang-lemmede og spinkle og baggrunde er brugt sjældent. Personerne virker dog lidt mere veldefinerede end i bind et og der er lidt færre udsving i tegnestilen.

    Vampire Game bind to er et skridt fremad for en allerede udmærket serie, og den lægger op til at fortsætte på samme måde fremover ud fra slutningen af bindet.

    Genre: komedie, fantasy, romance
    Alder: 13+
    Målgruppe: Teenagere
    Lavet af: Judal
    Udgiver i Japan: Wing Comics
    Udgiver i USA: TokyoPop
    Udgiver i Danmark: Mangismo

  • WarCraft: Solbrøndstrilogien 2: Skygger af is

    WarCraft: Solbrøndstrilogien 2: Skygger af is

    Genre: Fantasy
    Tegnet af: Jae-Hawn Kim
    Skrevet af: Richard A. Knaak
    Udgives i Danmark af: Egmont

    Kalec, Anveena og Jorad er på vej over bjergene ridende på Tyri i drage-form, men de bliver angrebet af en udød frost-wyrm og falder.

    Da de vågner, er de spredte. Kalec bliver angrebet af Svøbens udøde men flygter, Jorad og Tyri er frosset fast i is medens Anveena bliver vækket af en tauren. Han tjener baron Valimar Mordis, en menneskelig adelsmand der elskede sit folk men som ikke kunne redde det fra Svøben. Efter at have været tvunget i deres tjeneste som udød rev han sig løs. Hans gamle ven Trag, taurenen, hjælper ham med at få hævn mod Ichor, en af Svøbens kommandanter.

    Denne er i besidelse af en magisk kugle skabt af Ner’zhul, der tillader ham at vække de døde kæmper som f.eks frost-wyrmen.

    Baronen har brug for Anveena for at slå ham, men er hans motiv(er) blot at slå Svøben eller ligger der mere bag?

    Bind to af WarCraft mangaen fortsætter hvor det første endte. Dette er fint som historie, men bortset fra manglen på nogen som helst karakterbeskrivelser kunne bogen have stået alene.

    WarCraft: Solbrøndstrilogien 2: Skygger af is
    Jeg kunne desværre ikke finde et ordentligt billede af bog 2 og er ikke lige hjemme til at scanne mit eget eksemplar, og de oprindelige billeder til anmeldelsen er gået tabt

    Ligesom bind et er tegningerne flotte men næsten for detaljerede. De utrolige baggrunde sammen med rigt udsmykket tøj skaber på den ene side megen stemning men på den anden side er der næsten for mange ting i hvert enkelt billede, især ved kampscenerne der grænser til at være uoverskuelige.

    Bind to af WarCraft mangaen er stadig placeret mellem fans og folk der ikke kender universet uden at have en primær målgruppe. Historien er mere medrivende denne gang, men manglen på karakterbeskrivelse og –udvikling trækker ned. Ligeledes vil fans af spillene glæde sig over at man nærmest kan genkende personernes klasser ud fra deres udstyr, men på den anden side foregår historien et sted som jeg som veteran WoW-spiller ikke kan få til at passe med mit indre kort over Azeroth.

    Samlet er det dog en gennemført og underholdende fantasy-manga i et univers som mange kender og elsker, men den skæmmes stadig kraftig af en elendig, amatør-agtig dansk oversættelse. Den er stadig nok til at jage mange væk, hvilket er synd for Egmont har en ok manga som de har valgt at behandle på en måde som andre firmaer holdt op med for snart 10 år siden.

     

  • Bottle Fairies

    Fire små alfer drager til menneskenes verden for at forstå den, så de kan blive til rigtige piger. De ankommer i deres små farvede flasker og flytter ind hos deres Sensei (lærer), hvor de igennem ham og den lille pige inde ved siden af, prøver at forstå alle de ting som de støder på.

    Men det er ikke helt ligetil at få verden til at give mening, især ikke når alle ens informationer kommer fra en børnehavepige, samt diverse blade og bøger. Så næsten alting som de små alfer støder på bliver behandlet med en blanding af total uvidenhed og general misinformation. Hvilket fører til en del forviklinger og underlige situation, før de endelig får tingene til at falde på plads.

    Bottle Fairies er nok noget af det mest nuttede der er udkommet i længe. De fire små piger har hver deres mere eller mindre nuttede personlighed, om de så er energiske, alvorlige eller bare totalt fraværende. Men samlet takler de alle hverdages problemer fra ret alternative vinkler og med evigt godt humør. Serien indeholder en del japansk kultur og nogle af de ting der sker i den kan være lidt svære at følge med i, men har man ikke noget imod den slags eller er inde i det, så er det bare ekstra morskab.

    Men seriens store styrke er rendyrket nuttedhed, med humor som opbakning. Der er ikke den store handling, så godt som intet action, og slet ingen fanservice. Men serien er derimod nærmest tegneserieverdenens svar på sollys, for selv om der intet sker, så kan man næsten ikke undgå at blive i godt humør når man ser den.

    Kunne man lide serier som Sugar, A Tiny Snow Fairy eller Azumanga, så kan Bottle Fairies ramme plet, for den sød på et niveau hvor det næsten kan give hjerneskader og perfekt som en serie at se når man har haft en lang, hård dag og trænger til noget opkvikkende.

    Genre: Komedie, slice of life
    Alder: Alle
    Studie: Xebec
    Amerikansk licens: Geneon

  • Vampire Game bind 1

    Vampire Game bind 1Vampykongen Duzell blev slået ihjel af kong Phelios for 100 år siden, men er nu blevet genfødt og vil have hævn. Problemet er dog, at han nu er en kat og ikke ved hvem der er Phelios efterkommer.
    Prinsesse Ishtar hører om en vampyrkat, der overfalder en landsby, og vovemodigt drager hun ud på trods af at hun hverken kan bruge et sværd eller magi.
    Hendes livvagt, Darres, redder hende i sidste øjeblik, men katten når at føde en unge, som hun tager med tilbage på slottet.
    Duzell lever videre i kattekillingen, men et liv som kæledyr og ven til den trodsige og egenvillige prinsesse er ikke let.

    Vampire Game er ikke som man kunne tro ud fra titlen en bloddryppende gyser, men en fantasy-komedie. Som en sådan er den glimrende, med scener der får en til at smile, om end ikke skraldgrine, men den mister alligevel ikke fokus fra at fortælle en historie.

    Tegningerne er udmærkede, men lidt svingende. Specielt personernes udseende skifter mellem rigtig godt til at være ”off” på forskellige måder.
    Personerne har dog karakter: Duzell er en ufattelig sød kat og Ishtar har en tydelig stemning af arrogance og selvsikkerhed over sig.

    Historien er fyld af små drejninger og overraskelser, men når man har gennemskuet den lidt utraditionelle, ekstremt hovne prinsesse er det ikke så spændende mere. Man kan dog ikke lade være med at læse videre om end prinsessens egensind og trods hurtigt begynder at blive lidt irriterende.

    Vamprie Game er en udmærket manga, men på trods af dens lettere utraditionelle hovedpersoner når den aldrig at blive en top titel, men stadig absolut læsværdig.

    Genre: komedie, fantasy, romance
    Alder: 13+
    Målgruppe: Teenagere
    Lavet af: Judal
    Udgiver i Japan: Wing Comics
    Udgiver i USA: TokyoPop
    Udgiver i Danmark: Mangismo

  • Ah! My Goddess TV

    Keiichi er en motorsports fikseret studerende, der aldrig rigtigt har haft det store held med piger. En aften hvor han sidder i sit kollegium værelse kommer der en underlig klædt, men ganske attraktiv, pige ud af spejlet. Hun introducerer sig som gudinden Belldandy og fortæller Keiichi at hun vil give ham et ønske. Siden han er lettere overrasket over hendes opdukken, og regner med at det er en spøg, så ønsker han at Belldandy skal blive hos ham altid. Og med et sus af guddommelig energi bliver hans ønske opfyldt og skæbnes store tandhjul begynder rette sig ind efter det.

    Således ender vores unge hovedperson med en smuk gudinde ved sin side, men allerede med det samme opstår der problemer. Så som at man ikke må have piger på besøg i kollegiet. Men ønskets kraft lader dem ikke blive separeret så let og få minutter senere er Keeichi smidt ud af derfra.

    Det lykkedes dog ham og Belldandy at søge husly i et tempel og ender med at få det helt for dem selv da den lokale munk drager væk. Men der er mange andre problemer forude, blandt andet at introducere Belldandy til universitetet og selv om de starter med at være alene i templet, så bliver der hurtigt lavet om på det da først Urd, Belldandy ene søster flytter ind og senere følges af Skuld, Belldandy anden søster. Så i løber af kort tid er Keiichi gået fra en næsten eneboer tilværelse, til at være del af en lille, men meget magisk familie, noget der langt fra forløber uden gnidninger.

    Ah! My goddess handler om forholdet mellem Keiichi og Belldandy, noget der mest af alt ligner et ægteskab. Men det er også en historie om tre gudinder og den måde hverdagen på jorden blander normal drama med magiske evner. Om det så er Belldandy der i mini-form sidder på Keiichi skulder, Urd der med hendes trylledrikke forvandler folks personligheder eller Skulds nyeste opfindelse, så ender det hovedsageligt med at selv guddommelige evner ikke kan løse alle problemer. Selv om det til tider kan være praktisk, og ganske godt mod dæmoner.

    Noget der altid har gjort AMG interessant er brugen af nordisk mytologi, blandet med lidt kristendom. Gudinderne navne kommer fra nordiske skæbnegudinder (med Belldandys en smule… tilpasset), men det er Gud som de snakker med over telefonen når alting brænder på. Det hele er blandet med en hightech stil, der får universets til at virke som om det er styret af en kæmpe computer. Det kan især ses når Skuld hiver hendes hammer frem og begynder at jage ”bugs” ud af systemet på en yderst fysisk måde.

    Ah! My Goddess blev første gang animeret i 1993, med en 5 episoders OVAog i Japan er mangaen udkommet i 29 bind og kører stadig. En TV serie har derfor været på vej længe og der er mange AMG fans der ventet på at den blev lavet. Serien baserer på mangaen frem for at fortsætte OVAen. Men selv om karaktererne er helt de samme, så har TV serien fået lov til at ændre sig lidt fra den originale historie. Nogle ting er en forbedring, så som at Keiichis og Belldandys forhold skrider hurtigere frem, mens andre ting virker mindre vellykkede, så som Marllers meget drengede udseende.

    Men har serien den samme styrke som den have for 13 år siden ?

    Ikke helt, må man desværre sige. For fans er den fyldt med nostalgi og vækker minder, men selv om man ikke lige kan pege på noget bestemt i serien og sige at det er mindre godt, så er den som helhed middelmådig. Der er noget godt musik, og at personerne der lægger stemmer til pigerne er blevet ældre og mere erfarende giver både Belldandy og Urd en mere moden natur. Men har man ingen erfaring med AMG universet, så mangler TV serien meget af den kraft som der er i mangaen og OVAen.

    Er man ude efter en god blanding af drama, humor og magi, så er Ah! My Goddess TV nok værd lige at kigge på, men den er langt fra den bedste serie af slagsen, nu hvor den har konkurrence af mange lignende titler.

    Genre: Komedie, drama, romance
    Alder: 7+
    Studie
    : AIC
    Amerikansk licens:
    Media Blasters, ADV Films

  • Final Fantasy VII – Advent Children

    Filmen foregår efter slutningen på Final Fantasy VII spillet og det kan være en stor fordel at have spillet det spil for at forstå handlingen, selv om det ikke nødvendigvis gør Advent Children til en dårligere oplevelse.

    Der er gået to år og selv om verden er ved at blive genopbygget, så er der nye problemer i form af en sygdom der hærger befolkningen. Cloud og hans venner slipper heller ikke helt for at blive mindet om fortiden, da tre mænd dukker op, søgende efter Jenova.

    Advent Children er lavet af Square Enix efterhånden ret berømte 3D system og sidst vi så den blive brugt udenfor et spil var i filmen Spirits Within. I mellemtiden er der sket ting og sager med systemet og det gør FFAD til en af de mest imponerende film der er lavet med ren computer animation. Man kan se en klar forbedring af person animationerne og især Tifa kan i visse klip være svær at adskille fra et rigtigt menneske. Men også baggrunde er blevet meget forbedret, om det så er bygninger, et mylder af personer eller de mange vinkler bruget under kampscenerne.

    Og nok lige netop kampene er det der gør filmen værd at se, om man har spillet FFVII eller ej. Hæsblæsende action, med hurtige klip, flot animation og i det hele taget sker der så meget at man næsten glemmer at trække vejret.

    Men udover at personerne nu er bedre designet, de er også bedre langt bedre animeret med henblik på skuespil. Ansigtstræk og bevægelser er for alvor bliver introduceret og der er også blevet plads til humor midt i mellem alt den action. Dog støder Square Enix stadig på problemer når det drejer sig om hår, noget der er med til at huske en på at det er computer grafik hele vejen igennem.

    Er man en FFVII fan, så er Advent Children ikke noget man må gå glip af. Bare det at gense ens favorit karakterer er et nostalgi trip værd, men at se dem nedkæmpe et kæmpe monster i bedste tag-team stil, med rigt brug af deres forskellige evner, er guld værd.

    Advent Children store problem er dog i handlingen, som virker meget klasket sammen og efterlader mange ting som man nok gerne så mere til, især i forholdet mellem cloud og Tifa, eller lidt mere om hvordan det var gået de andre karakterer i den mellemliggende år. Men skubber man lige det til side, så sidder man tilbage med et brag af en film, der får en til at ønske af der i fremtiden vil blive lavet meget mere af den slags.

    Genrer: Sci-fi, fantasy
    Alder: 7+
    Studie: Square Enix
    Instruktør: Tetsuya Nomura
    Udgivet i Danmark af: Sony Pictures

  • WarCraft: Solbrøndstrilogien 1: Dragejagt

    WarCraft: Solbrøndstrilogien 1: Dragejagt

    WarCraft: Solbrøndstrilogien 1: DragejagtGenre: Fantasy
    Tegnet af: Jae-Hawn Kim
    Skrevet af: Richard A. Knaak
    Udgives i Danmark af: Egmont

    Høj-elverne i Quel’Thalas byggede Solbrønden for at have en kilde til den magiske kraft, som de er afhængige af. Omkring deres rige var der beskyttende sten, der skjulte dem fra Dæmonerne og de udødes Svøbe. Men de blev overrumplet af forræderi og Solbrøndens kraft tabt for evigt, troede man da…
    En blå drage bliver forfulgt af nogle jægere, og de fanger den i et net. Men da de kommer til der hvor den styrtede ned er den væk…

    WarCraft: Solbrøndstrilogien 1: Dragejagt er et forsøg på at fange stemningen fra Warcraft verdenen i tegneserieform, og den er et samarbejde mellem en amerikansk forfatter og en koreansk tegner. Som sådan er det altså svært at kategoriserer udgivelsen, den er i hvert fald ikke manga da den ikke er fra Japan, men er det en manwha (koreansk) eller en US comic? Uanset hvad er resultatet en udmærket kombination af grafisk overflade og historie.

    Tegningerne er som sagt udmærkede, med en høj detalje grad og kraftig brug af gråtoner. Samlet har udgivelsen en meget poleret grafisk overflade, men måske næsten for poleret idet den næsten kan virke kold og steril uden virkelig personlige træk.

    Historien er en udmærket fantasy-sag, men den ender med at sætte sig mellem to stole. Der er småting der ikke passer helt hvis man er World of WarCraft veteran, men samtidig er der en masse stednavne der måske nok skaber fantasy-stemning men som alligevel ikke rigtig giver en ide om universet hvis man ikke er fan i forvejen.
    Det hele forværres dog af at de har oversat en masse engelske egennavne til dansk, ”Aerie Peak” er ”Aerie Bjerg”, ”the Scourge” ”Svøben” etc. Det fjerner en del af det familiære for fans af universet og får tværtimod udgivelsen til at virke en smule latterlig.

    Trykkvaliteten er god, billederne skarpe og overgangene i det grå er tæt på perfekte. Det store problem med udgivelsen er dog den kiksede oversættelse. Som sådan er den ganske fin og den flyder udmærket, om end lidt hakkende og kliche-fyldt indimellem, men det er jo en del af den type fantasy-genre. Det største problem er det med navnene, og spørgsmålet er om det reelt kunne gøres meget bedre.

    Alt i alt en udmærket udgivelse, der dog skæmmes af en lettere kikset oversættelse og som indholdsmæssigt ikke kan bestemme sig for hvilken lejr den vil tiltrække, en ting som i sidste ende kan risikere at tabe begge sider.

     

AnimeGuiden

Den længst kørende danske side om anime, manga og moderne japansk kultur

© AnimeGuiden 2000-2025

Lavet af WLE