En gruppe forskere fra Tokyo Polytechnic University lavede en undersøgelse af den almene japanernes opfattelse af hvad der er “Cool Japan”. De gik ud fra den antagelse at Japans styke i økonomi og international omtale ligger i anime, manga, film, mode og andre former for japansk kunst og underholdning.
Kun 29% havde hørt om begrebet “Cool Japan,” og kun 4.6% sagde de forstod hvad den betyder. Brugen af kultur for global indflydelse bliver også kaldet “soft power,” modsat “hard power” som militærstyrke.
Når de blev spurgte om hvilke områder de ville intrducere til verden som “Cool Japan” sagde 56.9% “animation” — det mest populære svar. Med 49.9% var manga svar nummer to.
Spørgsmål: “Hvilken del af japansk kultur ville du introducere til verden som “Cool Japan”?”
Teenagere
1 | Animation | 60.9% |
2 | Manga | 56.7% |
3 | Spil | 47.5% |
4 | Japansk mad | 41.8% |
5 | Japansk agtig natur | 39.5% |
Tyverne
1 | Manga | 58.4% |
2 | Animation | 57.1% |
3 | Japansk mad | 53.4% |
4 | Japansk agtig natur | 49.8% |
5 | Traditionel kunst | 42.9% |
Trediverne
1 | Animation | 56.2% |
2 | Japansk mad | 48.5% |
3 | Manga | 46.5% |
4 | Japansk agtig natur | 43.5% |
5 | Traditionel kunst | 38.8% |
Fyrrerne
1 | Animation | 53.5% |
2 | Japansk mad | 45.4% |
3 | Japansk agtig natur | 43.8% |
4 | Manga | 39.2% |
5 | Traditionel kunst | 33.8% |
47.7% sagde at de regnede DragonBall franchisen og Doraemon som tv-animeer der repræsenterede “Cool Japan” fulgt af Mobile Sut Gundam franchisen med 47.6%.
Mandlige teenagere
1 | One Piece | 50.7% |
2 | Dragon Ball franchise | 50.0% |
3 | Doraemon | 41.2% |
4 | Neon Genesis Evangelion | 40.4% |
4 | Pokémon franchise | 40.4% |
Mænd i tyverne
1 | Dragon Ball franchise | 59.6% |
2 | Mobile Suit Gundam franchise | 56.4% |
3 | Neon Genesis Evangelion franchise | 50.0% |
4 | Doraemon | 45.7% |
5 | Lupin III franchise | 42.6% |
Mænd i trediverne
1 | Mobile Suit Gundam franchise | 61.5% |
2 | Dragon Ball franchise | 54.8% |
3 | Neon Genesis Evangelion | 47.4% |
4 | Doraemon | 46.7% |
4 | Lupin III franchise | 44.4% |
Mænd i fyrrerne
1 | Mobile Suit Gundam franchise | 48.9% |
2 | Lupin III franchise | 46.7% |
3 | Doraemon | 40.7% |
4 | Space Battleship Yamato franchise | 40.0% |
5 | Dragon Ball franchise | 36.3% |
Kvindelige teenagere
1 | One Piece | 62.4% |
2 | Detective Conan (Case Closed) | 47.2% |
3 | Pocket Monsters franchise | 45.6% |
4 | Dragon Ball franchise | 43.2% |
5 | Doraemon | 41.6% |
5 | Neon Genesis Evangelion | 41.6% |
Kvinder i tyverne
1 | Doraemon | 62.4% |
2 | Dragon Ball franchise | 59.2% |
3 | One Piece | 51.2% |
4 | Mobile Suit Gundam franchise | 47.2% |
5 | Lupin III franchise | 44.8% |
Kvinder i trediverne
1 | Doraemon | 52.8% |
2 | Mobile Suit Gundam franchise | 44.8% |
3 | Dragon Ball franchise | 43.2% |
4 | Lupin III franchise | 36.0% |
5 | Galaxy Express 999 | 34.4% |
Kvinder i fyrrerne
1 | Doraemon | 51.2% |
2 | Mobile Suit Gundam franchise | 46.4% |
3 | Dragon Ball franchise | 38.4% |
4 | Space Battleship Yamato franchise | 36.8% |
5 | Mighty Atom (Astro Boy) | 36.0% |
5 | Detective Conan (Case Closed) | 36.0 |
Ved manga var det øverste svar Dragon Ball med 61.5% blandt alle grupper på nær kvindelige teenagere, top svaret fra dem var One Piece med 71.2%. Alle aldersgrupper nævnte Osamu Tezuka med 75.6% som toppen af manga skabere.
Ved spil førte Dragon Quest 60.8%, interessant når den ikke er nær så populær som Final Fantasy herovre.
Inden for japanske film var de to øverste svar Studio Ghibli (76.3%) og Departures (39.6%). Af instruktører førte Akira Kurosawa (70.5%) fulgt afHayao Miyazaki (60.7%). Ironisk nok har Miyazaki selv nedtonet brugen af japansk underholdningsom “soft power” for at promovere landet.
62.8% sagde at de tror at “soft power” vil blive den drivende kraft for at få Japan ud af den nuværnede recession. Den tidliger premierminister Taro As gjorde “soft power” til et af nøgleelementerne i sin politik, omend den japanske regering har haft snakket om det før og efter Asōs tid på posten.
I onsdags kom den japanske regering med et forslag om at fordoble indtægterne Japan får oversøs fra fra anime, film og andet indhold i 2020. “Intellectual Property Promotion Plan 2010” er beregnet til at øge de internationale indtæger i disse områder til 2.6 trillion yen (omkring 17 billioner kr) på et årti. Planens støtter sigter også efter at halvvere tabet for japanske selskaber fra piratkopiering.
Tokyo Polytechnic University teamet lavede undersøgelsen gennem mobiltelefoner fra den 30 april til 7 maj. Teamet spurgte 1,000 deltagere mellem 15 og 49 år, fordelt mellem mænd og kvinder. Der var 136 mandlige teenagere, 125 kvindelige teenagere, 94 mænd i tyverne, 125 kvinder i tyverne, 135 mænd i trediverne, 125 kvinder i trediverne, 135 mænd i fyrrerne og 125 kvinder i fyrrerne.
Kilde AnimeNewsNetwork