Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Japansk skræk og horror

Hvordan kan lav-budget film og historier fra en rig kultur være mere skræmmende end Hollywood.

Hvad gør japansk horror anderledes

Hvorfor er den kulturelle baggrund så vigtig

Folkesagn

Japansk horror har meget tydelige rødder i japanske folkesagn. Japan har en meget rig kultur inden for folkeeventyr, hvilket kan skyldes at landet netop er spredt over så mange bjerge. Derved har der kunnet opstå mange lokale historier. Dette betyder dog ikke at der ikke er en del fælles træk, nogle ting har bredt sig over bjergene men stoppede så trods alt ved vandet, så de kan kaldes typisk japanske.
Nogle traditionelle japanske spøgelseshistorier som Yuki-onna (“snekvinde”) historier kan betragtes som eksempler på folkeeventyr. På trods af at der er en del overlapninger, behandles de som en anden genre.

Den hvide pige

Pigen i den hvide kjole har rødder i myter om omvandrende, vrede spøgelser. Dette hænger sammen med traditionelle japanske begravelsesritualer, hvor de døde bliver iklædt en hvid kimono. Derfor vil et spøgelse selvfølgelig bære hvidt – de blev jo begravet i det.

Juon
Juon

Logik er ikke vigtig

Som i mange andre asiatiske traditioner er logik ikke af betydning. Alt kan ikke forklares, det er bare.

Japanske mod vestlige gysere

Derfor uddriver japanerne ofte ikke spøgelserne, de arbejder i stedet på at overleve den. Det er den mest tydelige forskel på japansk og vestlig horror, i Vesten kan man vinde over det onde. I den japanske tradition forsøger man desperat at udholde det, fordi de kræfter, der er på spil, er langt stærkere og større end en selv. Måske kan du berolige det, men hvordan kan du et lavstående menneske besejre disse styrker, endsige ødelægge dem?

Strukturen for japansk horror

Hvordan er japanske historier opbygget anderledes end vestlige

I Vesten

I en vestlig historie bliver plottet bevæget fremad af karakterens mål.

Dele  af historie, kaldet episoder, styres af undermål, som hovedpersonen skal udføre for at erobre hans eller hendes hovedmål, og succesen eller fejlene fra karakteren i at opfylde disse mål bestemmer resultatet.

Askepot (Cinderella)
Askepot (Cinderella)

     Askepot

     Hun har et klart defineret mål: Gå til ballet med prinsen.

     Plottet skrider fremad idet hun møder modstand mod dette.

I Japan

I en japansk historie er der ikke de samme mål og delmål, der bærer plottet fra begyndelsen til slutningen, men en række handlinger og reaktioner, der fører karakterer til en tematisk signifikant opløsning.

Årsag, snarere end konflikt, er drivkraften i denne form for historiefortælling.

Disse historier bevæger sig ud fra karakterhandlinger (eller ofte handlinger uden for karakterernes kontrol), og motivationen er ofte irrelevant eller ikke uddybet.

Religionens indflydelse på mål

Målstrukturen skyldes den traditionelle buddhistiske værdi om at eliminere verdslige ønsker, som er i direkte modsætning til de meget målrettede ideer i Vesten.

Japanske hovedpersoner har en tendens til at være umotiveret af et indledende mål med det formål at gøre dem mere klassisk “gode” i buddhistisk forstand.

DragonBall

Son Goku er stort set aldrig interesseret i et mål, indimellem har han modstandere som han skal slå for at redde verden, men han ønsker dybest inde blot at udvikle sine evner og blive stærkere, ikke at opnå målet – det gør han “bare” undervejs.

The Ring
The Ring

Japanske (folke)historier

Moderne japanske historier begynder mere og mere og følge den struktur, som Hollywood har gjort kendt og populær, så ombygningen kan lige Vestlige mere en traditionelle japanske. Der er dog mange der stadig følger den mere japanske model.

Disse typer af historier har tendens til at følge en af to veje: En simpel action-og-reaktionsstruktur eller en kompleks action-og-reaktionsstruktur.

I en simpel reaktionshistorie driver karakterens egne handlinger og universets reaktioner på dem historien til en konklusion, der måske eller måske ikke har noget at gøre med karakterens mål.

Den komplekse reaktionssti er hvor karakterernes mål kommer i spil. I modsætning til i Vesten er det imidlertid ikke hovedpersonens mål, der driver historien, det er antagonistens.
I disse historier har en ”ond” person et mål, der kommer i direkte konflikt med hovedpersonen, og udløser begivenheder til bevægelse, der fører til en ende.

The Ring

Det er Sadakos forbandelse og fremkomst der driver historien og hovedpersonerne fremad.

Japanske gysere

Moderne folkeeventyr?

Siden horror historier nedstammer direkte fra folkeeventyr, har en stor del af japansk horror en lignende struktur med manglende mål for hovedpersoner og brugen af en aktion-reaktionsmodel til plotting.

Manglen på en målstruktur virker for horror, fordi seerne skal være sympatiske og være i stand til at forestille sig selv i denne karakters skyld.

SkoleeleverDet at kunne relatere er grunden til, at så mange J-horror hovedpersoner er ‘hverdags high school / college studerende’, der bare vil leve normalt liv. Disse personer har typisk ikke et stærkt mål, der sætter begivenheder i bevægelse, men en række handlinger og reaktioner begynder at udfolde sig omkring dem, der udsætter disse personer for fare.

Handlings- og reaktionsmodellen for plot virker også glimrende for horror, fordi det skaber en følelse af hjælpeløshed ved at blive udsat for en uhyggelig virkelighed.

Guinea Pig film serien

Serien er kendt for at have så realistiske blod og gore blev effekter, at der blev foretaget en FBI-undersøgelse for at afgøre, om de ikke bare var snuff-film.

De første to film i serien har ingen plot udover kidnapning, doping, tortur og nedbrydning af uskyldige kvinder.

Disse kortfilm er rent drevet af handlinger og reaktioner og slutter uden nogen form for ordentlig forløsning ud over et fokus på de skræmmende ting netop set af publikum.

Kishōtenketsu

Horror uden konflikt

Japanske gyser historier er mere tilbøjelige til at blive fortalt på måder der ikke minder om den traditionelle tre-akt-struktur, der ofte ses i Vesten.

I tre-akt-strukturen opstår der et problem eller en konflikt tidligt, det når et spændt klimaks og en endelig løsning.

Mens denne stil kan fungere for horror historier (og der er nogle gode eksempler, hvor det gør), er der en anden forløbsmodel, der ofte bruges til stor effekt i horror historier. Den stil hedder kishōtenketsu 起 承 結.
KishōtenketsuI Japan er kishōtenketsu en meget almindelig måde at strukturere historier, digte og endda argumenter på.

For at opsummere er kishōtenketsu en fire-akt-struktur, der indeholder en introduktion (起), udvikling (favoriseret), twist (転) og forløsning (結).

  1. Akt et introducerer emnet, setting, personerne osv.
  2. Akt to føjer detaljer til denne viden.
  3. Akt tre, den vigtigste begivenhed når det kommer til horror historier, introducerer et stort twist, der ændrer den måde, hvorpå alle oplysningerne opfattes.
  4. Endelig slutter akt fire med at afstemme det, du har lært fra de to første akter med de chokerende nye oplysninger i den tredje.

Da kishōtenketsu drejer sig om dette twist i den tredje akt, er det ikke velegnet til at beskrive konflikter som den vestlige trehandelsmodel. I stedet understøtter det opdagelse og perspektiv-forandring, der har vidtrækkende konsekvenser.
Dette virker især godt for horror da hvis det man oplever i den tredje akt er lidt skræmmende, gør det alt andet skræmmende som helhed.

Anbefalede værker

Anime

  • Higurashi
    Forestil dig en fredelig sommerdag med vennerne, cikaderne summer, de sjove aktiviteter efter skolen, og solen går ned, som alle griner sammen. Alt er perfekt i den landlige by Hinamizawa.Det vil sige, indtil der sker mærkelige begivenheder omkring byen, mord finder sted, og vennernes liv drejer sig i mørke virkeligheder.

  •  School Live!
    School Live!
    handler om Yuki Takeya og hendes rejse med venner i School Living Club, en organisation dedikeret til at forbedre skolelivet.
    Det er indtil slutningen af episoden.
    Der afsløres det at alle hovedpersonerne faktisk forsøger at overleve en zombieapokalypse. Den “levende” del af klubben refererer til at forblive i live, da udøde strejfer rundt om i verden og pigerne er de eneste overlevende.

  • Tokyo Ghoul
    Ken Kaneki er ung og uskyldig, men uvidende møder han en ghoul på en date, der ændrer hansliv for evigt. Ghouls er kannibaler, der ofte angriber mennesker i deres behov for at spise kød, hvilket ofte resulterer i onde mord og dødsfald.Ken bliver en halv ghoul efter en operation reddet hans liv, da den blander hans krop med den af Rize, den ghoul der angreb ham. I hele serien skal Ken overveje vanskelighederne med at håndtere behovet for menneskeligt kød, såvel som at være et mål for dem omkring ham.

Manga

  • Homunculus
    Homunculus

    Homunculus
    En mand, der er arbejdsløs og hjemløs, får et tilbud, som han ikke kan sige nej til. For at komme tilbage på fødderne accepterer han at gennemgå en eksperimentel operation. Efter at han har fået et hul boret i hans kranium, begynder han at opleve verden anderledes og se folk for, hvem de virkelig er.

     

  • Petshop of Horrors
    Petshop of Horrors

    Petshop of Horrors
    Historien følger Count D, en Chinatown Pet Shop ejer med sjældne og usædvanlige kæledyr. For dem, der investerer i de sjældnere fund, er der en påkrævet kontrakt, der er oprettet af Count D. Hvis ejere nægter at følge deres kontrakt eller bryder de regler, de har aftalt, resulterer det i konsekvenser for ejeren. Ifølge serien er der tre punkter i kontrakten, og husdyrbutikken har ingen ansvar.
    Efter en serie af mystiske hændelser omkring butikken kommer Count D’s forretning under opsyn. En detektiv anholder til at begynde med Count D, men opdager i sidste ende sandheden og ender med at arbejde sammen med ham.

  • Uzumaki
    Uzumaki

    Uzumaki
    I en forbandet by hjemsøger en overnaturlig “spiral” beboerne, hvilket får dem, der er ramt til at bekymre sig altoverskyggende over forbandelsen.Vi følger en teenager og hendeskæreste, da de ser forbandelsen udspille sig i mange menneskers liv. Hovedpersonen bliver også selv ramt af forbandelsen, hendes hår bliver til spiraler, der hypnotiserer dem omkring hende og dræner hendes energi i processen.

     

Film

  • Audition
    Protagonist Shigeharu Aoyama er lidt af et kryb og holder en audition for at hjælpe ham med at finde en anden kone, men selv fortjener han ikke, hvad der sker med ham i løbet af denne traumatiske 113-minutters øvelse i sadisme, hvilket ikke er mindre af en prøvelse til seeren.

  • Marebito
    Filmen følger en voyeuristisk mand ved navn Masuoka (Shinya Tsukamoto), der bliver besat af video-optage angst, efter at han ser en skræmt mand begå selvmord ved at stikke sig i øjet. Til sidst opdager han, hvad der synes at være en alternativ dimension under Tokyo. Han finder en nøgen kvinde fanget i kæder til en hule der og tager hende tilbage til sin lejlighed. Hun kan ikke spise, drikke eller tale, men en ting er sikkert – hvad end hun er, hun vil have blod.

  • Suicide Circle (Suicide Club i Vesten)
    Filmen begynder med en forestilling af en fiktiv idol pop gruppe kaldet Dessart og et massivt selvmord på 54 personer begået af teenage skolepiger, der hopper ud foran et toget. Scenen er en af mange grusomme scener i filmen, og en af de mest ikoniske i den japanske horror genre.

Spil

  • Corpse Party
    Corpse Party

    Corpse Party fortæller historien om en gruppe studerende, der er fanget i en hjemsøgt grundskole, som nu sætter alles liv i fare, da de beskæftiger sig med hævngerrige spøgelser. Efter at have leget med et ritual kendt som Sachiko Ever After, skal disse unge piger og deres lærer nu løse gåder og vælge den rigtige vej ellers vil de befinde sig i en situation, de måske ikke kan undslippe.

  • Fatal Frame 2: Crimson Butterfly
    Fatal Frame 2: Crimson Butterfly

    Fatal Frame 2: Crimson Butterfly (i Europa Project Zero II: Crimson Butterfly)
    Under Amakura-tvillingenes besøg på deres yndlings legested som børn i Minakami-regionen følger Mayu en mystisk rød sommerfugl dybt ind i skoven. Mio, der er bekymret for sin ældre søster, følger, og de opdager snart en landsby om natten. Den virker forladt, opdager tvillingerne snart, at landsbyen indeholder de døde torturerede sjæle, for evigt at genopleve begivenhederne, der fangede dem i denne tilstand.

  • Silent Hill 2
    Silent Hill 2

    Silent Hill 2
    James Sunderland kommer til Silent Hill efter tilsyneladende at modtage et brev fra sin kone Mary, der døde af en sygdom tre år før. Under udforskningen af byen møder han Angela Orosco, en teenage runaway, der søger efter sin mor; Eddie Dombrowski, en anden teenage runde; og Laura, en otteårig, der var ven med Mary og beskylder James for ikke at elske hende. James leder i en lokal park, hvor han møder Maria, der stærkt ligner Mary, men har en meget mere aggressiv personlighed. Maria hævder, at hun aldrig har mødt eller set Mary, og fordi hun er bange for monstre, tillader James at følge hende.

Uzumaki
Uzumaki

Kilder

Leave a comment

0.0/5

Go to Top