Pizza Hut Japan har allerede lavet en underlig pizza i år med Too Much Coriander Pizza, som leverede præcis, hvad den antyder, og nu fortsætter de med “Wiener Coffee Pizza?”
Årsagen til spørgsmålstegnet i slutningen af titlen på menuen skyldes det japanske ordspil i navnet. Wienerpølser er så populære i Japan, at de simpelthen er kendt som “Weiner”. Men på grund af at wienere er så synonyme med pølser i Japan, når det kommer til wienerkaffe forveksler mange mennesker det med at betyde “pølsekaffe.”
Efter at have gennemført et spørgeskema-undersøgelse om sagen, bekræftede Pizza Hut, at mange unge ikke ved, hvad wienerkaffe egentlig er, så de besluttede at spille på forvirringen ved at kanalisere kaosset ud en ny pizza.
Det officielle websted afslører mere information bag konceptet:
“Wiener kaffe. En chokerende kombination, som alle har forestillet sig ud fra navnet. Alles misforståelse blev til en pizza.”
Pizzaen har kunnet købes i Japan fra den 26. maj og kommer med flødeskum at putte på for den ægte wiener-kaffe stemning sammen med kaffe-cremen på. Denne bitter-sødme erstattes så af det salte og umami i pølserne i kanten.
Læs en anmeldelse af pizzaen i kilderne
Pizza Hut Japan’s new Wiener Coffee Pizza tastes as crazy as it sounds
This year, Pizza Hut Japan has been launching assaults on our taste buds, first with the Too Much Coriander Pizza, which delivered exactly what it suggests, and now with the “Wiener Coffee Pizza?” The reason for the question mark at the end of this menu item is due to the Japanese wordplay in the na…
Pizza Hut Japan’s new Wiener Coffee Pizza tastes as crazy as it sounds
Japans Heisei-æra, der varede fra 1989 til 2019, er ikke en særlig lang del af landets århundreder lange historie. Det er dog svært at overvurdere, hvor formative Heisei-årene var for det moderne japanske samfund. De mennesker, der voksede op i perioden, var uden tvivl Japans første generation nogensinde til at nyde den fremherskende fred og velstand, hvilket udløste en sprudlende udtryksfuld ungdomskultur, der drev ændringer i mode og musik.
Nu hvor vi er fire år inde i den nuværende Reiwa-æra, er der en voksende følelse af Heisei-nostalgi, især den travle energi fra slutningen af 90’erne og begyndelsen af 2000’erne. Så for at nære denne nostalgi-trang bringer McDonald’s Japan tre af sine hitmenupunkter fra Heisei-æraen tilbage, plus et af dets største dance-pop-smash-hits, “Boys and Girls” med den legendariske J-pop-sangerinde Ayumi Hamasaki.
Reklamer
https://youtu.be/jvqDUR9nQBY
“Boys and Girls” blev oprindeligt udgivet i sommeren 1999 og var Hamasakis første millionsælgende single. For et sekund kan du tro, at det er Ayu (som hun er kendt af fans) selv i ovenstående video, der hævder “Selv hvis æraen ændrer sig, er der en lækkerhed tilbage,” men det er faktisk skuespillerinden/modellen Elaiza Ikeda, der kun var 3 år gammel, da “Boys and Girls” udkom.
https://youtu.be/wltsfGQkw2g
Apropos japansk slang fortæller Ikeda fyrene i denne video, at burgeren er “Choberigu”, hvilket er hvad Heiseis seje børn sagde når noget var “super meget godt.”
https://youtu.be/y9-rgvGOJdY
Og i sit tredje outfit/frisure ser Ikeda ud til at kanalisere auraerne fra Heiseis sporty, nabo-pige idoler, såsom Ami Suzuki eller Ryoko Hirosue.
Om selve burgerne
Da japanske fastfood-kæders trang til at være virkelig vilde i deres tilbud er en nyere udvikling, er der ikke noget alt for skørt på McDonald’s Heisei Burger Big Comeback menuen, som linjen officielt kaldes.
De tre returnerende burgere er
Juicy Chicken Black Pepper (450 yen, ~22,59kr) kyllinge fillet burger
Tamago Double (460 yen, ~23,09kr), en to-bøf burger med æg og bacon
Roasted Sesam Filet o’ Shrimp (450 yen, ~22,59kr)
De udkom alle første gang i Heisei-æraen men blev senere taget af McDonald’s Japans konstant roterende menu.
Som altid lyder de ikke værst om end ikke meget anderledes end det normale udbud vi ser herovre – på nær æg, McDonald’s mangler virkelig æg herovre udover i deres morgenmads-burgere.
Kilder
McDonald’s brings back the Japanese ’90s with Heisei comeback menu, videos with J-pop hit
Lasting from 1989 to 2019, Japan’s Heisei era isn’t a particularly lengthy part of the country’s centuries-long history. It’s hard to overstate how formative the Heisei years were for modern Japanese society, though. The people growing up in the period were arguably Japan’s first generation ever to…
McDonald’s brings back the Japanese ’90s with Heisei comeback menu, videos with J-pop hit【Videos】
Any Boys and Girls hungry for some ’90s nostalgia?
McDonald’s Japan og Straw Hat-crewet opdagede, at ‘One Piece’ virkelig var en lækker burger. Fastfood-restauranterne bringer Chicken Tatsuta Burger tilbage, og Luffy er klar til at æde en.
https://youtu.be/zBiCk4Dgz8o
https://youtu.be/a3SCua6wZyg
Chicken Tatsuta Burger bruger japansk stil dybstegt kylling (tatsuta-age) til en unik sandwich. Den nye kampagne tilbyder fire burgere: Chicken Tatsuta Burger, Yuzu-duftende Chicken Tatsuta Burger, Rice Chicken Tatsuta Yoru Mac® og Yuzu-duftende Chicken Tatsuta Burger Yoru Mac®.
Yoru Mac er McDonald’s Japans risburger. Sandwichen erstatter den traditionelle bolle med hårdt pressede ris-boller.
Chicken tatsuta burgere koster 420 yen for en standard (21,34kr), 460 yen for yuzu-versionen (23,37kr), 470 yen for standard Yoru Mac (23,88kr) og 510 yen for Yuzu Yoru Mac (25,91kr).
Menuen tilføjer også “shake shake” kartoffelfries med kartoffelsmørkrydderi og McFizz® og McFloat® Natural Yoghurt Flavour drikke.
Kilde
Turns Out the ‘One Piece’ Was a McDonald’s Fried Chicken Burger
New campaign sees the Straw Hat crew raise their burger flag high
Bar Lemon Heart sælger limited edition flasker af “Miss Kobayashi’s Dragon Maid Collaboration AMAHAGAN World Blend” whisky. Etiketten er lavet af Japans Nagahama Distillery og har en original tegning af Miss Kobayashis Dragon Maid skaberen Coolkyoushinja.
“Frøken Kobayashi begynder at bo sammen med Tohru, en drage hun reddede midt i en beruset døs. Hun bliver efterhånden omgivet af en gruppe unikke venner, der forguder hende, og det bliver en del af deres hverdag. Med dette billede i tankerne blev vintønder, sherryfade, tørv og korn kombineret med forskellige andre elementer for at skabe en livlig, sjov, men alligevel samlet smag.”
Hver flaske “Miss Kobayashi’s Dragon Maid Collaboration AMAHAGAN World Blend indeholder 700 ml blandet whiskey fra rundt om i verden med et alkoholindhold på 47% og sælges for 10.000 yen (74,71 $597kr).
Kilde
Miss Kobayashi’s Dragon Maid Gets Limited Edition Whiskey Blend
Each bottle of “Miss Kobayashi’s Dragon Maid Collaboration AMAHAGAN World Blend contains 700 ml of world-blended whiskey with a 47% alcohol content
Lipton Royal Milk Tea papirkartonerne stoppede med at blive solgt i Japan i marts 2022. Heldigvis for fans af drikkevaren er kartonerne triumferende vendt tilbage til butikker over hele Japan (undtagen Okinawa). For at fejre lejligheden udgav Morinaga Milk Industry, firmaet der distribuerer Lipton Milk Tea i Japan, en anime-annonce.
https://youtu.be/XGmMxFYko9M
Historien udspiller sig som en cheesy romantisk historie i stil med en Makoto Shinkai film, hvor en dreng (stemme af Kaito Ishikawa) og pigen (stemme af Kaori Maeda), der tilsyneladende higer efter hinanden gennem kærlighedsbreve, efter at de er tvunget til at gå hver til sit. Nær slutningen af annoncen afsløres det dog, at hver linje i dialogen faktisk kommer fra breve skrevet af offentligheden, efter at mærket først annoncerede, at det stoppede.
Kilde
Lipton Milk Tea Celebrates Return to Japan With Cheesy Romance Anime Ad
A boy and girl write pining love letters…except every line of dialogue actually comes from letters written by the public
Herovre er Fanta nærmest blevet synonymt med appelsin sodavand, og så diverse forsøg på en udefinerbar Exotic smag. I Japan er standard Fantaen nærmere Melon, der kan findes i alle fastfood kæder der til gengæld ikke nødvendigvis har appelsin, men den er stadig ikke en “standard” på samme måde, der er meget mere variation i udvalget under mærket. En af disse sodavand variationer, som man ofte ser, er æble. Dette er en af disse, endda en rig en af slagsen.
Sodavanden har meget lidt brus, de fleste vil nok mene den grænser til flad, men den har ikke den klassiske “flade bismag”, den har bare meget mild og lidt brus.
Smagen er meget mild, kun let sød modsat mange andre japanske sodavand, med en mild eftersmag af æblejuice. Ikke at det er dårligt, det gør den tværtimod utroligt forfriskende. Det at den ikke er virkeligt sød og overdøvende kraftig i smagen, hvor nogle japanske sodavand nærmest er kvalmende i begge aspekter, gør den meget drikbar og mere læskende end de fleste frugt sodavand vi finder herhjemme også.
Det jeg tættest jeg kan sammenligne den med er den tyske Apfel-schorle, der blander æblejuice og danskvand. Denne sodavand minder utroligt meget om dette, hvis man havde taget en sød æblemost når man blander den.
Samlet er den virkelig forfriskende og en sodavand der ville være rar at have herovre alment udbredt og ikke kun mere eller mindre tilfældigt i specialbutikker af forskellige slags når de får en sending hjem fra Japan.
KONOSUBAs Megumin laves som altid uro ved at kaste Explosion på varm, krydret mad.Konosuba: An Explosion on This Wonderful World!anime annoncerede en samarbejds-kampagne med Nissin Homura Meshi-mærkets nye instant Yukgaejang (eller krydret oksekødssuppe) produkt sidste mandag.
Kadokawa streamer en reklame video til kampagnen med en meget triggerhappy Megumin. Underholdende nok indeholder annoncerne genbrugte optagelser fra den primære KONOSUBA-anime-serie, men med Homura Meshi-kopperne redigeret ind.
Samarbejds Homura Meshi-kopper vil være tilgængelige hos fødevareforhandlere som supermarkeder i Japan. Nogle butikker vil tilbyde gratis dækkeservietter med Megumin og Yunyun til kunder, der køber mindst to kopper. Hvis du køber to kopper gennem udvalgte japanske onlineforhandlere, kan du også deltage i lodtrækningen om et gratis ølkrus og B3-størrelse wallscroll.
Anime premieres on April 5 // KONOSUBA’s Megumin is up to her usual antics by casting Explosion on hot, spicy food. The KONOSUBA – An Explosion on This Wonderful…
Den klassiske Ramune smager af champagnebrus; for dem der ikke kender den klassiske is er det en variation over hvad vi i Danmark kalder “sportssmag” – en sød lime limonade smag. Nøgleordet er sød, for selvom smagen er let forfriskende er man ikke i tvivl om at det er en sød smag, men trods alt ikke så sød som vi finder i mange andre frugt sodavand som f.eks. mange appelsinvand.
Sodavandens brus er let perlende, ikke nær så kraftig som vi er vant til i de fleste sodavand herovre.
På trods af den søde smag efterlader ramune ikke en sukker-klistret følelse i munden, og trods sødmen føles en kold ramune forfriskende og behagelig at drikke – man skal ikke underkende kombinationen af lette perler, sukker og den klassiske “sportssmag”.
Samlet er det en glimrende sodavand – men ikke særlig japansk. Ja, vi ser den i anime og manga, og Hata er da et japansk firma, men det er ikke en man ser ret ofte derovre. Faktisk ser jeg den meget oftere herhjemme, på flere måneders rejse i Japan har jeg set den i en gadebod og ét supermarked (ikke bredt i en kæde som her, én enkelt butik). Det er noget af en kontrast til at man kan finde den i alle asiatiske butikker og større supermarkeder herhjemme markedsført som japansk sodavand som var det en japanerne drak ofte. Det er det ikke, man ser den mest til festivaller og andre særlige arrangementer, men den er noget særligt for dem.
Pizza Hut Japan har lanceret deres ny pizza kaldet “Pakuchi Sugite Kusa”, som oversættes til “For meget koriander urt”.
Korianderelskere i alle aldre vil sætte pris på enkelheden ved den nye pizza, som indeholder rejer toppet med tomatsauce og yangnyeom sauce, så du kan “nyde charmen af koriander fuldt ud“.
Ifølge Pizza Hut hænger dette nye tilbud perfekt sammen med kædens brandslogan, “Altid mere end du kan forestille dig”, og det kan købes i hele Japan i en mellemstørrelse fra i går den 20. marts til 9. april til en pris på 2.500 yen (130,5kr – pizza er generelt dyrt i Japan) for spisende gæster og 2.800 yen (146,16kr) for levering.
Kilde
Pizza Hut adds a “too much coriander” pizza to its lineup in Japan
New limited-time offering said to shock Generation Z.
Medens den klassiske Ramune er den de fleste tænker på af smag når man siger Ramune findes der et hav af forskellige varianter, nogle mere underlige end andre. Denne er dog mere oplagt, søde frugter og sodavand er en klassisk blanding.
Litchi Ramune smager meget kraftigt af kunstig litchi og er dermed endnu mere sukkersød end den normale ramune. Man er dog ikke i tvivl om at det er litchi frugt den skal smage som, den har bare den klassiske “kunstig frugtsmag” følelse med hvad det inkluderer af ekstra sødme.
Igen har den et fællestræk med den originale Ramune i den milde brus, hvor man med nogle danske sodavand nærmest føler man får spulet munden med brus, er den her kun let perlende og forfriskende nærmere end irriterende – der er ikke noget værre end drikke hvor brusen næsten overdøver smagen i følelsen i munden.
Samlet er det ikke en jeg vil vælge fremover frem for den normale Ramune, den er en tand for sød for mig selvom jeg godt kan lide litchi frugten, men frugten er jo naturligt sød hvor Litchi Ramune sodavanden føles kunstig i smagen og sødmen.
Det er 50 år siden, at KitKat debuterede i Japan, og i det halve århundrede er de ikoniske chokoladeovertrukne vafler vokset til at dække en bred vifte af smagsvarianter, der dækker alt fra sake til doughnuts.
For at fejre dette milepælsjubilæum, kommer en ny KitKat til butikker rundt om i Japan, og den hedder KitKat Mini Yokubari Double Whole Wheat Biscuit in & Original.
“Yokubari” oversættes til “grådighed” på dansk, og det er præcis, hvad denne nye udgivelse uforskammet handler om, da den ikke blot indeholder en men to forskellige KitKat-smage i den ene bar.
Ifølge Nestlé er dette den første dobbeltsmags-KitKat, der udkommer i Japan, og de to varianter, der er valgt til dette match made in heaven, giver dig mulighed for at nyde den moderate sødme af KitKat-mælkechokolade sammen med den sprøde konsistens af hele hvedekiks.
For at hjælpe med at promovere det nye produkt har Nestlé hyret Japans fremmeste mester i overraskende kombinationer, manden, der engang berømt kombinerede en pen med en ananas og blev et verdensomspændende fænomen – Piko Taro.
Piko Taro er faktisk selv en mester i dualitet, da manden, der spiller ham, også har en anden scenepersona, Daimaou Kosaka, som er meget mindre flamboyant og ti år yngre, ifølge hans biografi.
Som de officielle ambassadører for dette nye produkt påtager Pikotaro rollen som performer, mens Daimaou Kosaka påtager sig rollen som kreativ direktør for de reklamerne.
Og hvis du undrer dig – ja, der er en ny video i PPPAP-stil til kampagnen, som du kan se nedenfor.
Video
https://youtu.be/jLZ_4YtTuaA
Kilde
New Japanese KitKat combines two flavours in one for brand new taste sensation
Piko Taro and his alter ego are on board with this new combination.
McDonald’s har skabt sig et navn med sine fantastiske Japan-eksklusive udgivelser gennem årene, med lige så fantastiske reklamekampagner, der fanger folks opmærksomhed over hele kloden.
Den seneste nye udgivelse fra kæden vil hæve øjenbrynene med sit stemningsfulde nye navn: “アジアのジューシー” (“Ajia no Juushii”), som oversættes til “Asiatisk Juicy”. Burgeren navn er et homage til en 90’er-hitsingle af J-pop-gruppen Puffy. “Ajia no Juushi” er et spil på Puffys sang fra 1996, “Ajia no Junshin” (“Asiatisk uskyld”). Puffy, eller Puffy AmiYumi som de blev kendt i USA og dermed den Vestlige verden for at undgå juridiske konflikter med Sean Combs, som også var kendt som Puffy på det tidspunkt, bestod af sangerne Ami Onuki og Yumi Yoshimura.
Til den nye McDonald’s-kampagne træder eks-Nogizaka46-idolet Nanase Nishino og skuespillerinden Marie Iitoyo dog til for at give deres fortolkning af “Asian Innocence”, men med burger-relaterede tekster kastet ind i blandingen i stedet.
Asian Juicy reklame
https://youtu.be/hl-ocz9sKc4
Asian Innocence med Puffy
Om burgerne
“Asian Juicy” serien består af tre burgere, hver fyldt med smagen af en populær asiatisk ret.
Først er Yurinchi Chicken (440 yen [23,54kr]), en type japansk stegt kylling, der er kendt for sit sprøde, gyldenbrune ydre og sin søde og syrlige spidskålssauce. Det er faktisk en japansk version af kinesisk “olie-mættet kylling”, og denne burger indeholder alle hovedkomponenterne i retten, der kombinerer sesamolie og sojasauce med ingefær for en forfriskende finish.
Dernæst har vi Tantan Double Beef (490 yen [26,22kr), som er en homage til Tantan Ramen, en krydret nudelret baseret på en kinesisk opskrift. Denne burger parrer oksekød med ost, æg og en krydret tantanmayonnaise, som indeholder masser af sesam, der komplementerer bøfferne.
Endelig har vi Sweet Chilli Shrimp (450 yen [24,08kr), som hylder Thailands søde chilisauce. En honning- og citronsauce er parret med den søde chilisauce for at fremhæve rejerne, som er indeholdt i en sprød, cremet kotelet.
Hver burger kommer med sød anime-stil emballage, der ærer det asiatiske land, der inspirerede den, og dermed henviser til Japan, Kina og Thailand.
De har kunnet købes på McDonald’s restauranter i Japan fra den 1. februar og kan fås der indtil udgangen af marts (2023).
Kilde
Asian Juicy: New burgers from McDonald’s Japan pay tribute to a ’90s J-pop music video by Puffy