Kategori: Mad

Japansk mad

  • Nami som highschool teenager i nudel reklame

    Nami som highschool teenager i nudel reklame

    Cup Noodle fortsætter deres “Hungry Days” kampagne, hvor de allerede har haft en reklame med Zorro fra One Piece i en almindelig high school, har udgivet en ny One Piece reklame hvor Stråhat Piraterne læser til eksamen og fokus især er på Nami.

    Mens hun sidder alene i klasseværelset, spørger hun stille efter nogen, der kan hjælpe hende. Det er nemt at udlede, hvem der satte den ikoniske stråhat på hendes hovede, selvom reklamen ikke viser hans ansigt. Nami hvisker, “Dummy” til sig selv som svar.

    Læs mere

  • Kød bjerg pizza med 18 slags kød

    Kød bjerg pizza med 18 slags kød

    Aoki’s er en japansk kæde af pizzariaer, der er kendt for at lave specielle ting som pizza med chokolade-barer og en horror pizza med “øjne”. I forhold til dem er denne ny Nikku Mountain (kød bjerg) der nærmest er 2kg hjerteanfald på bund, mere normal.

    Nikku Mountain er et imponerende syn med to tyk-bundede kødpizzaer klemt oven på hinanden og fyldt med en generøs mængde smeltet ost.

    Den øverste pizza indeholder følgende toppings: oksesteak, hamburgerkødstykker, svinekam, iberisk bacon, bacon i tern, skiver af bacon, baconbits, bayersk pølse, pepperoni, mini wienerpølse, svinekøds pølse og italiensk pølse.

    Den nederste pizza indeholder følgende toppings: Wagyu oksekød ribben, kylling, deluxe hakket kød, kød i en krydret sauce, taco kød og luftøret skinke.

    Pizzaen er er tilgængelig i en begrænset periode og koster 2918 yen (182kr) for en medium og 4624 yen (289kr) for the stor pizza. Pizza er ofte dyrt i Japan, og denne ekstra på grund af al kødet, der i sig selv også er dyrt derovre.

    Læs mere

  • Ny KitKat med yuzu citrus sake

    Ny KitKat med yuzu citrus sake

    En af de mere populære retninger inden for de japanske KitKats er samarbejdet med japanske bryggerier om sake og blomme vin KitKats.

    Nu kommer der også en variant med sake med smag af en af de mest populære citrus frugter i det japanske køkken, yuzu: Bijofu Yuzu Sake KitKat.

    Yuzu er en japansk citrusfrugt, der er kendt for sin syrlige men forfriskende smag og duft, og Koichi-præfekturet er den største producent af yuzu i Japan. Derfor har Nestle Japan slået sig sammen med Koichi-baserede bryggeri Bijofu om at lave de nye citrus sake KitKats.
    Bijofus populære yuzu-likør er lavet af sake og friskpresset yuzu-juice og er føjet til en hvid chokolade KitKat-vaffel for en elegant, men skarp citrus-smag.

    Ny KitKat med yuzu citrus sake

    Læs mere

  • Coca-Cola Japan udgiver Apple Coke til efteråret

    Coca-Cola Japan udgiver Apple Coke til efteråret

    Coca-Cola Japan er ligesom mange andre mad-firmaer derovre glade for at prøve ny ting, og i anledning af efteråret udgiver de den første cola med æble-smag nogensinde. Ifølge deres reklamer er “duften af æbler belønningen i efteråret”, og drikken skulle have en luksuriøs smag af modne æbler og klassisk Coca-Cola.

    Coca-Cola Japan udgiver Apple Coke til efteråret

    Læs mere

  • Mister Donuts Japan laver søde kartoffel donuts til efteråret

    Mister Donuts Japan laver søde kartoffel donuts til efteråret

    Den japanske kæde Mister Donuts lavede en hurtig undersøgelse, hvor de spurgte 100 japanere om hvilken sød spise de forbandt med efteråret, og resultatet var søde kartofler på en del førsteplads sammen med chokolade.

    Da de allerede har bagværk med chokolade har de lavet en række med søde kartofler som ingredienser på flere måder, fra i dejen til dele af glasuren.

    Læs mere

  • Odder te-breve

    Odder te-breve

    Ocean Teabag laver te-poser formet som dyr, og deres nyeste er baseret på den asiatiske odder.

    De kan købes hos Village Vanguard, hos Ocean Teabags egen online butik og en outlet hos Amazon.

    Odder te-poser

    Læs mere

  • Yokohama får sin egen KitKat

    Yokohama får sin egen KitKat

    En af de mest populære ting ved Nestle Japans populære KitKats er Gotochi (lokal) serien, der fanger smagene fra lokale specialiteter og pakker dem i de velkendte chokoladedækkede vafler.

    Nu har Japans næst største by og store havn Yokohama så også fået sin egen, Ariake Yokohama Harbour Marron Flavor.

    Den er baseret på de populære kager Ariake Yokohama Harbour Double Marron, en japansk kastanje kage der er formet som et skib til ære for havnebyen, og billedet på pakken siges at være modelleret på det største krydstogtskib i verden, RMS Queen Mary 2.

    Kilde

  • Zima anmeldelse

    Zima anmeldelse

    Zima er egentlig en amerikansk alkoholisk læskedrik, men den sælges ikke i Europa (i hvert fald ikke vores nordlige del), så jeg så den første gang i Japan.

    Drikken kom første gang på markedet i 1990erne, hvor den blev markedsført stort og så ikke solgte nok og forsvandt. Således hørte jeg om den gennem product placement i min yndlings amerikanske science fiction serie Babylon 5 og kendte dermed til den i mange år, så jeg blev glad da jeg endelig fandt den efter den nylige relancering i flere lande. Den er så allerede væk igen i USA, hvor den kunne købes 2017-2018, men i Japan er den i hvert fald stadig vidt udbredt i mange combinier og supermarkeder i 2019.

    Der er som sagt en alkoholisk drik med samme alkohol-styrke som en pilsner – jeg husker den i Japan som 4% men kan se at den har haft lidt mere i USA.

    Smagen er svær at beskrive, lidt limet men ikke kraftig eller sød i retning Sprite, så ikke som man kender fra alkohol sodavand. Lime smagen virker nok mest af alt inklusiv skal som vi kender det fra visse drinks, hvilket giver den en svagt bitter eftersmag.

    Generelt er drikken lidt svag i smagen, men der er klart noget smag modsat de populære skinny bitch agtige drikke baseret på primært danskvand.
    Det sidste aspekt er smagen er at dens tynde, limet-hed nærmest også smages “tør”, hvilket passer med aspektet nævnt ovenfor. Samlet er det en ret kompleks og unik smag.

    Zima anmeldelse
  • KONOSUBA is

    KONOSUBA is

    Indtil den 30 september 2019 kan man købe rullet is inspireret af KONOSUBA: God’s Blessing on this Wonderful World! Legend of Crimson hos Tokyo-firmaet Something NEW’s rullet is butiks kæde “ROLL ICE CREAM FACTORY”. Aquas is smager af mint, Megumins af jordbær.

    Læs mere

  • Piranha ramen

    Piranha ramen

    I forbindelse med første april annoncerede restaurant-kæden Holiday Jack at de ville sælge piranha ramen, men det blev så positivt modtaget at de nu gør alvor af det.
    I deres Ninja Bar and Ramen restaurant i Asakusa området i Tokyo vil der den 20-21 september 2019 kunne købes en række nuddelretter med alt fra piranha-suppe til stegte fisk.

    Læs mere

  • Fanta Salt Lychee anmeldelse

    Fanta Salt Lychee anmeldelse

    Denne syrlige drik er noget sødere end den sidste, omend stadig en smule syrlig ligesom frugten den er baseret på, lychee.

    Sodavanden har samme hvidlige farve som lychee juice, så det passer godt. Det samme gør smagen, der også er en mild variation over juice af frugten. Det at drikken skulle indeholde salt smages ikke, men kombinationen af lychee og salt er klassisk (jeg har i hvert fald set den før) og det gør ikke drikken salt. Det kan dog være noget af det, der gør at den virker ret læskende, hvis den i det små fylder både salt og væskebalancen op.

    Fanta Salt Lychee er endnu et eksempel på Fantas sodavand over frugt, der ikke helt smager som frugten, men den er ret tæt på modsat mange af deres andre varianter – især de japanske som melon.

  • Calpis Soda anmeldelse

    Calpis Soda anmeldelse

    Som navnet siger er Calpis Soda en blanding af den klassiske japanske drik Calpis, der altid er forfriskende – især om sommeren, og brus.

    Hvad er Calpis? Calpis er en let syrlig drik der mest af alt minder om koldskål når den er blandet til at drikke. Der er dog ikke citron i, som vi normalt finder i moderne koldskål, så den kan også sammenlignes med en neutral drikkeyoghurt eller de drikbare “sundheds” yoghurter som Actimel eller Yakult. Den kan købes koncentreret eller blandet, som her med brus (Calpis Soda) eller vand (Calpis Water). Ikke blandet bruges den på shaved ice, i drinks (ligesom sirup) etc. eller man køber den og blander derhjemme.

    Det er lidt underligt at drikke en “sodavand” der er hvid som mælk, og selv uden brus er en mælkehvid drik der er tynd som vand lidt spøjs.

    Calpis soda er ikke så sød som mere traditionelle sodavandsdrikke, og det let syrlige gør det let at forstå at det er en sommer klassiker i Japan i nu 100 år (den udkom første gang 7 juli 1919).

    I mine øjne slår den sukker- eller sødestof- sodavand i at være læskende netop ved at den ikke er så sød men let sylig og er en go-to når jeg er i Japan og har det varmt.

AnimeGuiden

Den længst kørende danske side om anime, manga og moderne japansk kultur

© AnimeGuiden 2000-2025

Lavet af WLE