SoftBanks nye reklame for deres 5G-mobiltelefonservice har skuespiller Bruce Willis styrtende ned i et hus iført en blå hættetrøje og hvid t-shirt. Den Die Hard og Golden Globe-vindende skuespiller spiller ingen ringere end den tidsrejsende kat Doraemon, selvom han er meget ukatlig i sit udseende.
Reklamen har premiere i Japan samme dag som SoftBank rullede sin 5G-service ud. Reklamen siger at 5G er et andet hemmeligt våben, som Doraemon kan bruge, ligesom Anywhere Door og 4D Pocket.
Willis er sammen med skuespillerne Aya Ueto (live-action Thermae Romae), Kanako Higuchi (live-action Casshern) og Dante Carver. Ueto, Higuchi og Carver spiller “White Family”, gengangere i SoftBank-reklamerne.
Det er ikke første gang en vestlig skuespiller har rollen som Doraeon, Jean Reno (Léon: The Professional, Mission: Impossible, The Da Vinci Code) var den blå kat i reklamer for Toyota tilbage i 2012.
Den Internationale Olympiske Komité (IOC) skriver på deres hjemmeside, at sommerlegene i Tokyo er udskudt til en endnu ikke fastsat dato næste år som følge af udbruddet af coronavirus, der hærger store dele af verden netop nu.
Den utroligt dygtige anime instruktør Shinkai Makoto (Your Name, Weathring With You) har lavet endnu en kortfilm for Taisei Corporation om deres bygge projekt New Yangon Specialist Hospital i Myanmar.
Nara er kendt for den største bronze statue af Buddha, der står i Todaji templet. Omkring det går der store flokke af halv-tamme hjorte, der ligeledes er et stort hit blandt turisterne. Disse køber kiks, som hjortene så har lært at bukke for at få.
Det er lige så kært som det lyder, og ud fra egen erfaring er de vildt tamme – det føles underligt at en hjort næsten napper kiks ud af hånden på en.
I disse virus tider er mængden af turister, og dermed fodring, dog faldet ekstremt…
Rapporter fortæller om hjorte på steder, hvor de normalt ikke ses, og det er ikke kun en eller to hjorte, der bliver set ad gangen, da de forlader parken i flokke.
Reportere har talt med lokale beboere, som sagde trods at have boet i området i årtier, har de aldrig ville have set hjorte fortære buske og blomster på fortovene i byens centrum i denne grad før.
Nara Station ligger 20 minutters gang fra parken, men hjortene bliver nu set på stationens område (se foto øverst) til overraskelse for de lokale.
Her er en nogle få glimt af japanernes reaktion på den ny “super-influenza” virus corona/covid-19.
De lukker alle skoler
Premierminister Shinzo Abes pludselige beslutning om at opfordre alle skoler i landet op til high school niveau til at lukke fra og med mandag den 2 marts og indtil forårsferien markerede et afgørende øjeblik i hans svar på coronavirusudbruddet.
Kritikere siger, at premierministerens aggressive træk måske er kommet som svar på det stigende politiske pres derhjemme og voksende international mistillid over regeringens svar.
Rygter har cirkuleret om at råvarerne, der blev brugt til at fremstille toiletpapir, ikke kunne importeres på grund af coronavirus og dermed ville forårsage mangel. Da det allerede var vanskeligt at købe sygdomsmasker (og folk stiller sig i kø om morgenen, når apotekerne får dem ind) i Japan, syntes rygterne om toiletpapir tænkelige. Derfor begyndte folk at hamstre, hvilket har ledt til billeder at tomme butikker.
Diverse anime serier har haft enkelte afsnit udskudt i løbet af den sidste uge men de er alle i gang igen.
Shimajirō and the Flying Ship (Shimajirō to Sora Tobu Fune) 3D CG anime filmen, i franchisen af samme navn (Shimajirō), er udskudt på ubestemt tid fra at skulle have haft premiere i dag (28 februar).
2020 Doraemon filmen Doraemon the Movie: Nobita’s New Dinosaur (Eiga Doraemon: Nobita no Shin Kyoryū ), der skulle have haft premiere den 6 marts men nu skolerne er lukket er den udskudt på ubestemt tid.
The Misfit of Demon King Academy TV anime serien er udskudt til juli fremfor april som oprindeligt planlagt.
Shimajirō and the Flying Ship er udskudt på ubestemt tid
Doraemon the Movie: Nobita’s New Dinosaur er udskudt på ubestemt tid
The Misfit of Demon King Academy TV anime serien er udskudt til juli fremfor april som oprindeligt planlagt.
Arrangørerne af arrangementet AnimeJapan 2020, der er en af de største anime events i Japan, annoncerede, at de har besluttet at aflyse begivenheden og efterfølge den japanske regerings nylige forslag om at aflyse store arrangementer. Arrangementet var planlagt til den 21. til 24. marts i Tokyo Big Sight.
Osakas Nippombashi Street Festa cosplay event, der er et af de største i Japan, bliver heller ikke holde den 15 marts.
abingdon boys school, GACKT, the GazettE, HYDE, UVERworld, WagakkiBand og alle koncerter afholdt af BANDAI NAMCO Arts (Lantis), herunder Love Live!, aflyser alle koncerter i marts.
Den japansk fødevareproucent Nippon Ham, der dog laver meget andet som i dette tilfælde omurice, har en reklame kampagne hvor fem heldige vindere kan få udbragt og serveret en af deres retter af en maid.
En række Detective Conan-tema-caféer er åbnet over hele Japan i anledning af den kommende Scarlet Bullet-film, der giver kunderne chancen for at tage APTX 4869-medikamentet, der får Conan til at krympe til et barns størrelse.
Tolv caféer i ni japanske byer planlægger at sælge mad og drikke med Conan-tema som en måde at fejre udgivelsen af den 24. film i franchisen, Detective Conan: The Scarlet Bullet.
På grund af Detective Conans popularitet, bliver potentielle kunder bedt om at reservere pladser på caféerne på forhånd; reservationer vil blive modtaget fra 26. februar.
Detective Conan: Scarlet Bullet vises i biografer i Japan fra den 17. april.
Den omfattende menu med mad og drikkevarer, som fans af franchisen vil helt sikkert nyde:
APTX-4869 Beef Curry
Boy Detective’s Exciting Children’s Plate
Kokura’s “Delicious enough to die for!” Ramen Set
Subaru Okiya’s Osusowake Basket
Tooru Amuro’s Café Poirot Basket
Criminal Dark Risotto with Chicken Confit
Ai Haibara’s Healthy Sweets Basket
Dr. Agasa’s Failure … Pancakes
APTX-4869 Yangnyeom Chicken and Fruit Sandwich Combo
Art Corporation har afsløret den anden del af deres “Move to the Future”-serie med animerede salgsfremmende videoer, en serie kortfilm, der bruger animationsmediet til at forestille sig, hvordan Art Corporation’s flytte-service kan se ud i fremtiden, inklusive intelligente robotter og hover-biler.
Den nye serie risburgere, der erstatter boller med 100% indenrigsris, tykpakket og kogt i velsmagende sojasoves, promoveres med udtrykket “gohan, dekita yo!”, som bruges til at sige “middagen er serveret!” men kan bogstaveligt talt oversættes til “risen er klar”.
Mens andre risburgere, især Mos Burger’s, har været tilgængelige i Japan i nogen tid, er dette McDonald’s Japans første bud derpå.
På trods af protester online, der ledte til rygter i Vesten om at japanerne ville forbyde ecchi ting hvilket er langt fra virkeligheden, har den japanske afdeling af Røde Kors valg at fortsætte deres samarbejde med Uzaki-chan Wants to Hang Out.
Det er værd at bemærke at serien med den barmfagre hovedperson på ingen måder er ecchi eller viser nøgenhed, hovedpersonen er bare udstyret med store bryster og lever og opfører sig ellers som en (nogenlunde) normal pige, men det var nok til at nogen følte sig provokeret af hende.
Hendes indflydelse på at få otaku til at donere blod gennem belønninger med hende på var dog nok til at der kommer en runde mere med materiale med hende på.
Folk der ikke kan lide hendes yppige figur kan selvfølgelig sige nej til at modtage belønninger med hende på som tak for at have doneret blod.