En voldsom brand i det populære animationsstudie Kyoto Animation (A Silent Voice, Clannad, K-On!, The Melancholy of Haruhi Suzumiya, Miss Kobayashi’s Dragon Maid, Violet Evergarden og mange flere) har dræbt én og 35 sårede, heraf ti i kritisk tilstand.
Branden begyndte klokken 10:30 lokal tid og menes at være påsat af en 41 årig mand, der er blandt de sårede. Han er set hælde benzin ud i bygningen og der er også hørt flere eksplosioner fra bygningens førstesal.
Denne syrlige drik er noget sødere end den sidste, omend stadig en smule syrlig ligesom frugten den er baseret på, lychee.
Sodavanden har samme hvidlige farve som lychee juice, så det passer godt. Det samme gør smagen, der også er en mild variation over juice af frugten. Det at drikken skulle indeholde salt smages ikke, men kombinationen af lychee og salt er klassisk (jeg har i hvert fald set den før) og det gør ikke drikken salt. Det kan dog være noget af det, der gør at den virker ret læskende, hvis den i det små fylder både salt og væskebalancen op.
Fanta Salt Lychee er endnu et eksempel på Fantas sodavand over frugt, der ikke helt smager som frugten, men den er ret tæt på modsat mange af deres andre varianter – især de japanske som melon.
Som navnet siger er Calpis Soda en blanding af den klassiske japanske drik Calpis, der altid er forfriskende – især om sommeren, og brus.
Hvad er Calpis? Calpis er en let syrlig drik der mest af alt minder om koldskål når den er blandet til at drikke. Der er dog ikke citron i, som vi normalt finder i moderne koldskål, så den kan også sammenlignes med en neutral drikkeyoghurt eller de drikbare “sundheds” yoghurter som Actimel eller Yakult. Den kan købes koncentreret eller blandet, som her med brus (Calpis Soda) eller vand (Calpis Water). Ikke blandet bruges den på shaved ice, i drinks (ligesom sirup) etc. eller man køber den og blander derhjemme.
Det er lidt underligt at drikke en “sodavand” der er hvid som mælk, og selv uden brus er en mælkehvid drik der er tynd som vand lidt spøjs.
Calpis soda er ikke så sød som mere traditionelle sodavandsdrikke, og det let syrlige gør det let at forstå at det er en sommer klassiker i Japan i nu 100 år (den udkom første gang 7 juli 1919).
I mine øjne slår den sukker- eller sødestof- sodavand i at være læskende netop ved at den ikke er så sød men let sylig og er en go-to når jeg er i Japan og har det varmt.
Da min mini anmeldelse af Coca Cola Energy, en energi-drik, der kun kan fås i Japan, blev taget godt imod i går med en del læsere er her endnu en japansk cola, denne gang ikke brun: Coca Cola Clear Lime.
Det smager som den “gamle” Coca Cola Light (ikke den nyere Zero variant som jeg for øvrigt ikke har set i Japan), hvilket også er hvad den er da der ikke er sukker i, tilsat lime. På den måde minder den meget om den Pepsi (Max) med lime der kan købes i Danmark, bare baseret på Coca Colas smag istedet. Der er dog en smule mere bittert bid i lime eftersmagen end i Pepsis variant, hvilket passer mig fint, lime skal ikke kun være rent sød.
Hvad så med farven? Det store salgsargument er jo at den er klar. Det mærker man ikke, det smager som en normal, lidt tam på grund af light, cola med lime.
Samlet er det at den er klar en gimmick, men man går aldrig galt i byen med cola lime.
Jeg tænkte at en mini anmeldelse af en energi-drik, der kun kan fås i Japan, ville passe med læsernes smag (no pun intended). Så jeg præsenterer hermed Coca Cola Energy.
Den kan kun fås i det vestlige Japan og ingen andre steder i verden som en forsøgs ordning, det praler de i hvert fald af på automaterne (men den kan også købes i visse convenience stores).
De siger også den har den “rigtige” Coca Cola smag, og det passer delvist. Ja, den smager af Coca Cola, men også af energidrik (guaranaen der smager igennem). Lidt en blanding af Coca Cola og Monster (som også er fra samme firma), omend vægten heldigvis er på cola delen som lovet.
Farven er mørkebrun karamel som man forventer af en cola drik, mem det vil det nærmest altid være når man blander ting i cola så det er som forventet.
Samlet er det en udmærket energi-drik, den smager udmærket af cola men ikke helt som “rigtig” Coca Cola som de lover på grund af den kraftige energi-drik bismag. Nu Cult Cola ikke er så stor mere vil nogle danskere nok kunne være interesserede i den, omend den lille 20ml dåse er en anden størrelseskategori.
Vil folk gerne se flere anmeldelser / beskrivelser af japanske produkter som denne her på siden?
En undersøgelse blandt 817 mænd i Japan har vist, at de fleste foretrækker størrelsen og formen på en kvindes hofter frem for hendes bryster (hvis de tvivlsomme resultater skal troes), på trods af medier som anime, som oftest gør mere ud af kvinders fordele.
Det overordnede ønske om kvinders taljer blev større med alderen.
Sorteret efter indkomst (muligvis den mere vitale faktor ifølge mange japanske kvinder ud fra andre undersøgelser), er det både mænd med den laveste indkomst og den højeste indkomst, der foretrækker hofter over bryster, hvilket indikerer, at kvinder med et attraktivt nedre område kan være både velsignede og forbandede:
BANDAI NAMCO Amusement annoncerede åbningsdagen for sin nye indendørs underholdningsanlæg “MAZARIA” den 12. juli 2019.
Den ligger på tredje sal af World Import Mart-bygningen (Ikebukuro Sunshine City i Tokyo), der tidligere blev brugt som “J-WORLD TOKYO, “en indendørs temapark dedikeret til Shonen Jump titlerne fra juli 2013 til februar 2019.
Med konceptet “En verden der eksisterer mellem de to og tredimensionale verdener”, er stedet opdelt i fire konceptområder: Festival Zone, Adventure Zone, Panic Zone og SF Zone, hvor besøgende kan dele spændingen ved anime og spil gennem VR-briller og underholdnings enheder.
Non-profit organisation Nippon Foundations har online spurgt 1.000 teenagere mellem 17 og 19 år om hvad de synes om Japan inden for en bred vifte af områder.
Er Japan et godt land?
Omkring halvdelen af dem der synes, at Japan er et godt land, sagde det var fordi landet er fredeligt og fri for stridigheder, hvor borgerne simpelthen kan nyde deres måltider i fred. Andre grunde omfattede sikkerhed, god vandkvalitet og fremragende modvirkning af influenza udbrud. Mange var opmærksomme på Japans unikke kultur, samt overflod af lækre retter.
Af de 6,7 procent, der ikke kunne lide Japan, citerede nogle økonomisk ulighed, seksuel diskrimination, opståen af sorte virksomheder og vanskelige levevilkår som faktorer i deres svar.
Hvad er det bedste ved Japan?
(flere svar var tilladt)
Det er både godt og bekymrende at de nævner anime og manga, man kan være bekymret for kulturen med at de flygter ind i fantasien når virkeligheden bliver for hård er på fremmarch. Det passer dog godt med hvad de bruger penge på.
Hvad mangler (savner du i) Japan?
(flere svar var tilladt)
Kønsforskelle er meget tydelige i landet, hvor mænd ofte har magtpositioner og mange andre i vestlige landes øjne forældede ideer. Det er også et områder der langsomt bliver debatteret mere i mediernes derovre, men langt fra i samme grad som herhjemme.
Kunne du tænke dig at bo uden for Japan?
Det er rart at høre at over halvdelen af de unge trods alt var åbne for at være i udlandet i længere tid.
Hvorfor kunne du tænkte dig at bo uden for Japan?
(flere svar var tilladt)
Japanske studerende kommer ofte i kontakt med andre kulturer tidligt i deres barndom, hovedsagelig fra assisterende sproglærere i skolen, der tilbyder dem et glimt ind i et andet land.
Hvorfor kunne du ikke tænke dig at bo uden for Japan?
(flere svar var tilladt)
Når du er vant til Japans dagligvarebutikker, tog der ankommer til tiden, renlighed og relativt lavt forbrydelsesniveau, kan det være ret vanskeligt at forestille sig at bo andre steder.
Samlet er der ikke de store overraskelser, udover at de virker til stille og roligt at blive mere åbne for at være i udlandet hvis man sammenligner med ældre undersøgelser der også indeholder ældre målgrupper.
Jeg er ikke sikker på at danske unge ville være så positive om deres land, men nu bliver japanerne så også bombarderet meget mere med det positive om deres land i medierne end det sker herhjemme.
Som første produkt i deres (japanske) “Fanta Delicious Flavors of the World” serie kan man købe Fanta Socata!? i automater i Japan. Den er inspireret af den rumænske drik shokata, der blander hyldeblomst, lime og honning. Fantas udgave er er allerede populære i østeuropa under navnet Fanta Shokata, og nu er den så også nået de japanske automater. Vi kan håbe vi får den herhjemme, ting med hyldeblomst plejer at være forfriskende.
Omkring 430 cosplayere samlede skrald omkring Tokyo Tower, som kan ses i videoen lavet af The Japan Times, Japans største og ældste engelsksprogede avis.
Læs mere
VIDEO: 430 Cosplayers Gathered to Clean Up The Streets around Tokyo Tower
Nippon Foundation’s head Yohei Sasakawa cosplayed as One Piece’s Luffy
Mængden af blod doneret fra folk under 30 i Japan er kraftigt faldende, så hvad gør man for at ramme den målgruppe? Man laver selvfølgelig en idol anime.
Animationen er ret ringe, men den fanger stemningen fra idol-serier fint – og det vigtige er jo ikke animationen men pigerne i sådanne serier.
Den med begynder med at gruppen straks skifter navn til KKT21, en forkortelse Kenketsu (“Blod Donation”) 21ende århundrede, da en af dem er forsinket fordi hun skulle vise en kvinde vej til hvor hun kan donere blod. Ellers er der lidt snak om det at donere blod i videoen, herunder at den 15-årige Masumi er for ung til at donere blod men bliver rørt over den støtte gruppen for på grund af temaet. Og nu det er en idol anime skal vi ikke snydes for en sang, “A-B-O-AB! -Ima no Kimi ni Dekiru Koto-“ (“A-B-O-AB! -The Thing You Can Do Right Now-“).
Læs mere
Japanese government has made an idol anime, and it literally wants your blood