Kategori: Japan generelt

Blandet japansk kultur, herunder traditionel

  • Japansk firma har lavet verdens bedste fidget spinner

    Japansk firma har lavet verdens bedste fidget spinner

    Japansk firma har lavet verdens bedste fidget spinner

    One company in perfectionism-obsessed Japan is claiming it has developed a fidget spinner that whirls longer than any rival on the market — 12 minutes and counting. Most fidget spinners, the must-have toy for 2017, can only rotate on their own for a few minutes at most. But a subsidiary…

    Link: japantoday.com/category/features/lifestyle/japan-gives-world-beating-fidget-spinner-a-whirl


    ½Japansk firma har lavet verdens bedste fidget spinner

    A major bearing maker in Kanagawa Prefecture claims to have developed a fidget spinner that whirls longer than any on the market — 12 minutes and cou

    Link: www.japantimes.co.jp/news/2017/08/09/business/tech/kanagawa-firm-claims-worlds-top-performing-fidget-spinner/

  • Pikachus Choco Banan er ny McFlurry smag i Japan

    Pikachus Choco Banan er ny McFlurry smag i Japan

    Pikachus Choco Banan er ny McFlurry smag i JapanFolk der øsnker at chille med Pikachu kan henvende sig til McDonalds restauranter i Japan for en Pikachu McFlurry. Den chokolade-banan-smagende is serveres i en Pikachu-kop fra i går den 14. juli. Isen er tilgængelig i et begrænset tidsrum, til ca. begyndelsen af august, selvom popularitet kan påvirke, hvor længe kampagnen varer.

    Pikachu-kopperne kommer i seks slags, hver med et andet udtryk. McDonalds har opnået den velsmagende banan-chokolade smag ved hjælp af en naturlig bananpuré, chokoladesauce og bløde serverings-is.

    Kilde

  • McDonald’s har nu Calpis McShake på menuen i Japan

    McDonald’s har nu Calpis McShake på menuen i Japan

    Nu, næsten hundrede år efter, at den blev opfundet, vil man i en begrænset periode kunne få Calpis som en Mcdonalds milkshake.

    Calpis, eller Calpico, som det nogle gange er kendt uden for Japan, er en drink, der har eksisteret i 98 år. Den koncentrerede drik blev først udviklet til det lokale marked tilbage i 1919 og blev hurtigt populær for sin svagt mælkefulde og sure smag, som tilførte både smag og sundhedsfordele i forhold til almindeligt vand.

    Polka prik desginet gør at man let genkender den nye McShake som en Calpis-smag drikkevare. Hvide prikker mod en blå baggrund var det oprindelige udseende for Calpis mærkeet, indtil farverne blev vendt om i 1953.

    Polka prikkerne siges at ligne Melkevejen, som er en henvisning til Tanabata, en japansk stjernevestival, der hylder mødet for guddommerne Orihime og Hikoboshi den 7. juli hvert år. Ifølge legenden eksisterer guddommerne som stjernerne Vega og Altair, der siges at krydse Mælkevejen til at mødes en gang om året på den syvende dag i den syvende månes lunar kalender..

    Calpis er kendt for at være en af ​​de mest forfriskende drikkevarer, du kan drikke i løbet af årets varmeste årstid. Derfor hænger den sammen med Tanabata-festivalen, en begivenhed, der markerer begyndelsen af ​​sommeren i Japan, så det giver perfekt mening fra et markedsførings synspunkt.

    På trods af at der er mælkesyre i smager Calpis noget anderledes end almindelig yoghurt, og selv om det er fristende at kalde den nye McShake som en yoghurtmilkshake, er den stadig helt anderledes på grund af den særprægede smag, der både er syrligt og sødt på samme tid.

    Calpis McShake er i øjeblikket tilgængelig i en lille størrelse på 120 yen eller mellemstore for 200 yen, og vil være tilgængelig på McDonalds rundt omkring i Japan indtil midten af ​​juli.

    Jeg er virkelig ked af at jeg ikke er i Japan lige nu og kan nå at prøve den, Calpis er en af mine yndlingsdrikke når jeg er derovre.

    Kilde

  • Cup Noodles anime reklame med Kiki fra Ghibli

    Cup Noodles anime reklame med Kiki fra Ghibli

    Nissin Foods’ Cup Noodles mærke har udgivet en animeret reklame serie kaldet Hungry Days: Aoharu ka yo. Projektet, der har temaet “ungdom,” blev først offentliggjort den 8 juni med en trailer fortalt af Megumi Hayashibara.

    Første del af serien viser hovedpersonen fra Majo no Takkyuubin (Kiki’s Delivery Service / Kiki den lille heks) som en 17 årig gymnasie-heks, fire år ældre end hun var i den originale film. Rock bandet BUMP OF CHICKEN står for temasangen “Kinen Satsuei”, hvor vokalist og guitarist Motoo Fujiwara komponerede sangen.

    Beskrivelse

    Kiki er en 17-årig gymnasie-heks, der bor i Yokohama. I den by bor hun fredeligt med sin sorte kat Jiji. Hun har svage følelser for sin barndomskammerat Tombo, der går på samme skole som hende. En dag ser hun ved en tilfældighed Tombo, der bliver friet til af en yngre elev, og hun føler en stik i hjertet. Vil Kiki kunne få sine følelser frem?

    Roller

    Kiki: Minami Hamabe (live-action Ano Hi Mita Hana no Namae wo Bokutachi wa Mada Shiranai.)
    Tombo: Yuki Kaji (Boku no Hero Academia)

    Folkene bag

    Instruktør: Show Yanagisawa
    Episode instruktør: Jun Soga (Kami nomi zo Shiru Sekai episode director)
    Art director: Yuusuke Takeda (Ghost in the Shell: Stand Alone Complex)
    Character design: Eisaku Kubonouchi (Makunouchi mangaka)
    Key animation, animation director: Yuuichi Takahashi (Sekiranun Graffiti)
    Studie: Tatsunoko Production

    30 sekunders reklame

    Officiel hjemmeside: http://www.cupnoodle.jp/hungrydays/majyotaku/

    Kilde

  • Ny Gundam statue under opbygning

    Ny Gundam statue under opbygning

    Der var mange der var kede af det da de pillede RX-78 Gundam statuen foran Diver City centret på Odaiba i Tokyo ned for nogle måneder siden. Det var dog heldigvis for at der kunne komme plads til en ny statue, denne gang af RX-0 Unicorn Gundam. De er nu gået i gang med at bygge denne.

    Ny Gundam statue under opbygning

    Kilde

  • Pikotaro og Tokyos borgmester reklamerer sammen for at skifte til LED pærer

    Pikotaro og Tokyos borgmester reklamerer sammen for at skifte til LED pærer

    Tokyos overborgmester Yuriko Koike har slået sig sammen med komikeren Pikotaro for at øge samfundets energibesparelser ved at tilbyde gratis udskiftning til LED-lys.

    Koike udtaler at hovedstadsregeringen vil give borgerne mulighed for at ombytte to eller flere glødelamper til en lysdiodepære. Det sker i et håb om at understøtte skiftet til energibesparende lysdioder.

    Ombytningen vil blive tilbudt hos omkring 800 elektronikforretninger i Tokyo, med undtagelse af store detailhandlere, fra den 10. juli.

    Koike udtalte til en pressekonference sidste fredag, at hun håber, at foranstaltningen vil fremme energibesparelse.

    Sidste fredag ​​offentliggjorde hovedstadsregeringen en video på YouTube, hvor Koike og Pikotaro, kendt for sin hit sang “Pen-Pineapple-Apple-Pen”, synger og danser sammen for at offentliggøre ombytningskampagnen.

    “PPAP og pæreudvekslingen er de samme, fordi de begge kombinerer to ting i ét,” udtalte en embedsmand.

    Storbystyret har øremærket omkring 1,8 milliarder kroner til dækning af omkostningerne ved at købe 1 million LED-pærer og fremme kampagnen.

    Hvis en million LED-pærer erstatter en million glødelampe, vil elforbruget blive reduceret med 90 millioner kilowatt-timer, hvilket svarer til mængden af ​​strøm, der anvendes af ca. 30.000 husstande. Desuden ville udskiftningen samlet skære elregninger med 2,3 mia ¥. Det vil også mindske kuldioxidemissioner med 44.000 tons, så det vil være en stor gevinst for miljøet.

    Medens det er en rosværdig kampagne må jeg dog indrømme at jeg er ved at være træt af Pen-Pinapple-Apple-Pen, det er fint at det offentlige forsøger at være moderne, men hvorfor fanger de først trends nogle måneder efter de var aktuelle?

    Kilde

  • Pringles får to ny unikke smage i Japan

    Pringles får to ny unikke smage i Japan

    Pringles Japan har lanceret de to ny smags varianter New York T-bone Steak og Eggs Benedict.

    New York T-bone Steak skulle efter sigende smage salt ledende til grillet løg og hvidløg til den røgede smag af en saftig, grillet steak.

    Eggs Benedict skulle smage som et blødkogt æg, den klistrede æggemasse kan både lugtes og smages. Igen er der en kraftig bi-smag af salt og grillet løg og hvidløg.

    Jeg må indrømme at jeg personligt er noget skeptisk. Ud fra min erfaring er kartoffel-chips altid meget salte. Hvad end anden smag de har virker meget kunstigt. Dette er især tilfældet for kraftigt forarbejdede chips som Pringles, hvor der er mindre en 10% ægte kartofler i.
    Ud fra beskrivelserne lyder det til også at være et tydeligt tilfælde her, men jeg har ikke lige tid til at tage til Japan for at tjekke. Og at sende noget så skrøbeligt som chips er jeg heller ikke så tryg ved – jeg vil have chips, ikke snulder.

    Nogen I gerne ville smage? De danske smags-varianter virker nogle gange lidt kedelige i forhold til de japanske.

    Pringles får to ny unikke smage i Japan

    Kilde

  • TISSOT T-Touch Expert Solar with WORLD ORDER – 2016 reklame video

    TISSOT T-Touch Expert Solar with WORLD ORDER – 2016 reklame video

    Den her reklame video nærmer sig godt nok et år gammel, men jeg er ikke lige faldet over den før. Da jeg ved at flere af sidens læsere er glade for WORLD ORDER besluttede jeg mig for at dele den.

  • Hi-Chew slik laves nu til is

    Hi-Chew slik laves nu til is

    Det klassiske japanske slik firma Morinaga laver en af deres mere populære sliktyper til en is. Fra mandag den 29 maj vil man kunne købe Hi-Chew ispinde med drue smag i convenience stores i Japan. Hi-Chew slik er populært i Japan, og endda i udlandet, kendt for dets faste, bløde tekstur og søde og sure frugtagtig smag.

    Ligesom slikket har isbaren to lag – et blødt, kremet indre centrum omgivet af en sød, lidt tær druesaft udenfor. Baren vil indeholde ægte frugtsaft ligesom det originale slik også gør, så fans af Hi-Chew vil helt sikkert nyde denne cool ny udgave af deres yndlings-slik.

    Hi-Chew is blev solgt sidste år i “familiepakker”, men i år har firmaet besluttet at sælge dem individuelt, hvilket gør det mere attraktivt for dem, der ønsker at prøve isen. De vil koste 130 yen hver plus skat, og vil være tilgængelig i begrænset tid indtil midten af juli kun hos convenience stores i Japan.

    Kilde

  • Meget kort introduktion til japanernes velfærdssystem

    Meget kort introduktion til japanernes velfærdssystem

    I foreningen AIOdense holdt jeg et kort, introducerende foredrag om japanernes velfærds-system, hvor jeg meget kort bragte forskellene mellem vores og deres behandling af fattige, børn, ældre og syge i perspektiv.  Jeg sluttede af med et kig på nogle af de robotter, som de håber på redder pleje-sektoren derovre.

    Du kan se slideshowet i PDF-form på min undervisnings-blog iul.dk

     

  • McDonald’s lader en få wasabi og teriyaki sauce med Chicken McNuggets i Japan

    McDonald’s lader en få wasabi og teriyaki sauce med Chicken McNuggets i Japan

    McDonald’s har støttet det lokale marked i Japan med en række eksklusive menupunkter gennem årene, hvor kunderne stod i kø for limited-edition lækkerier som Full Moon Cheese Tsukimi Burgers og Sakura Cherry Blossom-smag McFlurries.

    Sidste år tilbød McDonald en 18 karat guld nuggetpris til Kylling McNugget kunder og introducerede en gullig karakter kaldet “Phantom Nugget Thief” som en del af kampagnen. Dette år er Nugget Thief tilbage igen, og nu har han bragt sin søn med til festlighederne hvor de to står sammen for at fremme et nyt “forældre og barn” sauce sæt med de traditionelle japanske varianter wasabi og teriyaki.

    Video

    Otona Wasabi Mayo (Voksen Wasabi Mayo) sauce siges at indeholde den forfriskende smag af japansk peberrod, blandet med en lille sødme takket være tilsætningen af ​​mayonnaise. Mens der er et lille spark til den sauce, som voksne vil elske, er det mild nok til at blive nydt af børn også.

    Wanpaku Teriyaki Mayo (Fræk Teriyaki Mayo) sauce er en kombination af cremet mayonnaise og den rige, søde teriyaki smag. Det siges at være en velkendt smag for lokale kunder, da japanske retter som shogayaki (grillet svinekød og ingefær) ofte serveres med en blanding af sojasovs og mayonnaise dip.

    Den nye sauce sæt vil være tilgængelig med ethvert Chicken McNugget køb i kampagneperioden, men som en ekstra speciel godbid sælger McDonalds 15 stk. kasser med de to saucer til 390 yen, hvilket er 30 procent billigere end den sædvanlige salgspris på 570 yen.

    De to nye saucer vil kun være tilgængelige i kort tid, fra 26. april til 16. maj, som også dækker ferieperioden Golden Week i Japan. En førsteklasses tid for forældre og børn at nyde måltider sammen, mens de er ude på korte udflugter rundt om i landet.

    Reklame billede

    McDonald’s lader en få wasabi og teriyaki sauce med Chicken McNuggets i Japan

    Kilde

  • 42.500.000 Yen fundet i kontanter på losseplads i Gunma

    42.500.000 Yen fundet i kontanter på losseplads i Gunma

    Arbejdere hos et losseplads og skrald selskab i Numata City, Gunma præfektur fandt omkring 42,51 millioner yen (2,67 millioner kroner) i kontanter blandet med affald.

    Ifølge politiet blev pengene fundet omkring 2:30 tirsdag. Fuji TV rapporterede, at to ansatte i det industrielle affaldsbortskaffelse selskab var ved at sorterere affald, da de fandt en stor stak kontanter. Medarbejderen kontaktede straks sin chef, som så anmeldte hændelsen til politiet.

    Politiet sagde, at pengene var i affald bragt af en lastbil til lossepladsen, og at det på en måde kunne have være blevet smidt ud ved et uheld.

    Pengene bliver i hittegods afdelingen i tre måneder, indtil den retmæssige ejer henvender sig. Men hvis ingen gør krav på pengene, vil de gå til affalds selskabet.

    Kilde