Kategori: Japan generelt

Blandet japansk kultur, herunder traditionel

  • Lipton Milk Tea vender tilbage til Japan med romantisk anime reklame

    Lipton Milk Tea vender tilbage til Japan med romantisk anime reklame

    Lipton Royal Milk Tea papirkartonerne stoppede med at blive solgt i Japan i marts 2022. Heldigvis for fans af drikkevaren er kartonerne triumferende vendt tilbage til butikker over hele Japan (undtagen Okinawa). For at fejre lejligheden udgav Morinaga Milk Industry, firmaet der distribuerer Lipton Milk Tea i Japan, en anime-annonce.

    https://youtu.be/XGmMxFYko9M

    Historien udspiller sig som en cheesy romantisk historie i stil med en Makoto Shinkai film, hvor en dreng (stemme af Kaito Ishikawa) og pigen (stemme af Kaori Maeda), der tilsyneladende higer efter hinanden gennem kærlighedsbreve, efter at de er tvunget til at gå hver til sit. Nær slutningen af annoncen afsløres det dog, at hver linje i dialogen faktisk kommer fra breve skrevet af offentligheden, efter at mærket først annoncerede, at det stoppede.

    Kilde

  • Fanta Rich Apple

    Fanta Rich Apple

    Herovre er Fanta nærmest blevet synonymt med appelsin sodavand, og så diverse forsøg på en udefinerbar Exotic smag. I Japan er standard Fantaen nærmere Melon, der kan findes i alle fastfood kæder der til gengæld ikke nødvendigvis har appelsin, men den er stadig ikke en “standard” på samme måde, der er meget mere variation i udvalget under mærket. En af disse sodavand variationer, som man ofte ser, er æble. Dette er en af disse, endda en rig en af slagsen.

    Sodavanden har meget lidt brus, de fleste vil nok mene den grænser til flad, men den har ikke den klassiske “flade bismag”, den har bare meget mild og lidt brus.

    Smagen er meget mild, kun let sød modsat mange andre japanske sodavand, med en mild eftersmag af æblejuice. Ikke at det er dårligt, det gør den tværtimod utroligt forfriskende. Det at den ikke er virkeligt sød og overdøvende kraftig i smagen, hvor nogle japanske sodavand nærmest er kvalmende i begge aspekter, gør den meget drikbar og mere læskende end de fleste frugt sodavand vi finder herhjemme også.

    Det jeg tættest jeg kan sammenligne den med er den tyske Apfel-schorle, der blander æblejuice og danskvand. Denne sodavand minder utroligt meget om dette, hvis man havde taget en sød æblemost når man blander den.

    Samlet er den virkelig forfriskende og en sodavand der ville være rar at have herovre alment udbredt og ikke kun mere eller mindre tilfældigt i specialbutikker af forskellige slags når de får en sending hjem fra Japan.

  • KONOSUBA Megumin spinoff reklamerer med eksplosiv suppe

    KONOSUBA Megumin spinoff reklamerer med eksplosiv suppe

    KONOSUBAs Megumin laves som altid uro ved at kaste Explosion på varm, krydret mad. Konosuba: An Explosion on This Wonderful World! anime annoncerede en samarbejds-kampagne med Nissin Homura Meshi-mærkets nye instant Yukgaejang (eller krydret oksekødssuppe) produkt sidste mandag.

    Kadokawa streamer en reklame video til kampagnen med en meget triggerhappy Megumin. Underholdende nok indeholder annoncerne genbrugte optagelser fra den primære KONOSUBA-anime-serie, men med Homura Meshi-kopperne redigeret ind.

    Samarbejds Homura Meshi-kopper vil være tilgængelige hos fødevareforhandlere som supermarkeder i Japan. Nogle butikker vil tilbyde gratis dækkeservietter med Megumin og Yunyun til kunder, der køber mindst to kopper. Hvis du køber to kopper gennem udvalgte japanske onlineforhandlere, kan du også deltage i lodtrækningen om et gratis ølkrus og B3-størrelse wallscroll.

    Kilde

  • Normal Ramune (fra Hata)

    Normal Ramune (fra Hata)

    Den klassiske Ramune smager af champagnebrus; for dem der ikke kender den klassiske is er det en variation over hvad vi i Danmark kalder “sportssmag” – en sød lime limonade smag. Nøgleordet er sød, for selvom smagen er let forfriskende er man ikke i tvivl om at det er en sød smag, men trods alt ikke så sød som vi finder i mange andre frugt sodavand som f.eks. mange appelsinvand.

    Sodavandens brus er let perlende, ikke nær så kraftig som vi er vant til i de fleste sodavand herovre.

    På trods af den søde smag efterlader ramune ikke en sukker-klistret følelse i munden, og trods sødmen føles en kold ramune forfriskende og behagelig at drikke – man skal ikke underkende kombinationen af lette perler, sukker og den klassiske “sportssmag”.

    Samlet er det en glimrende sodavand – men ikke særlig japansk. Ja, vi ser den i anime og manga, og Hata er da et japansk firma, men det er ikke en man ser ret ofte derovre. Faktisk ser jeg den meget oftere herhjemme, på flere måneders rejse i Japan har jeg set den i en gadebod og ét supermarked (ikke bredt i en kæde som her, én enkelt butik). Det er noget af en kontrast til at man kan finde den i alle asiatiske butikker og større supermarkeder herhjemme markedsført som japansk sodavand som var det en japanerne drak ofte. Det er det ikke, man ser den mest til festivaller og andre særlige arrangementer, men den er noget særligt for dem.

  • Pizza Hut Japan får pizza med “for meget koriander”

    Pizza Hut Japan får pizza med “for meget koriander”

    Pizza Hut Japan har lanceret deres ny pizza kaldet “Pakuchi Sugite Kusa”, som oversættes til “For meget koriander urt”.

    Korianderelskere i alle aldre vil sætte pris på enkelheden ved den nye pizza, som indeholder rejer toppet med tomatsauce og yangnyeom sauce, så du kan “nyde charmen af koriander fuldt ud“.

    Ifølge Pizza Hut hænger dette nye tilbud perfekt sammen med kædens brandslogan, “Altid mere end du kan forestille dig”, og det kan købes i hele Japan i en mellemstørrelse fra i går den 20. marts til 9. april til en pris på 2.500 yen (130,5kr – pizza er generelt dyrt i Japan) for spisende gæster og 2.800 yen (146,16kr) for levering.

    Kilde

  • Litchi Ramune (fra Hata)

    Litchi Ramune (fra Hata)

    Medens den klassiske Ramune er den de fleste tænker på af smag når man siger Ramune findes der et hav af forskellige varianter, nogle mere underlige end andre. Denne er dog mere oplagt, søde frugter og sodavand er en klassisk blanding.

    Litchi Ramune smager meget kraftigt af kunstig litchi og er dermed endnu mere sukkersød end den normale ramune. Man er dog ikke i tvivl om at det er litchi frugt den skal smage som, den har bare den klassiske “kunstig frugtsmag” følelse med hvad det inkluderer af ekstra sødme.

    Igen har den et fællestræk med den originale Ramune i den milde brus, hvor man med nogle danske sodavand nærmest føler man får spulet munden med brus, er den her kun let perlende og forfriskende nærmere end irriterende – der er ikke noget værre end drikke hvor brusen næsten overdøver smagen i følelsen i munden.

    Samlet er det ikke en jeg vil vælge fremover frem for den normale Ramune, den er en tand for sød for mig selvom jeg godt kan lide litchi frugten, men frugten er jo naturligt sød hvor Litchi Ramune sodavanden føles kunstig i smagen og sødmen.

  • Ny japansk KitKat kombinerer to smage

    Ny japansk KitKat kombinerer to smage

    Det er 50 år siden, at KitKat debuterede i Japan, og i det halve århundrede er de ikoniske chokoladeovertrukne vafler vokset til at dække en bred vifte af smagsvarianter, der dækker alt fra sake til doughnuts.

    For at fejre dette milepælsjubilæum, kommer en ny KitKat til butikker rundt om i Japan, og den hedder KitKat Mini Yokubari Double Whole Wheat Biscuit in & Original.

    “Yokubari” oversættes til “grådighed” på dansk, og det er præcis, hvad denne nye udgivelse uforskammet handler om, da den ikke blot indeholder en men to forskellige KitKat-smage i den ene bar.

    Ifølge Nestlé er dette den første dobbeltsmags-KitKat, der udkommer i Japan, og de to varianter, der er valgt til dette match made in heaven, giver dig mulighed for at nyde den moderate sødme af KitKat-mælkechokolade sammen med den sprøde konsistens af hele hvedekiks.

    For at hjælpe med at promovere det nye produkt har Nestlé hyret Japans fremmeste mester i overraskende kombinationer, manden, der engang berømt kombinerede en pen med en ananas og blev et verdensomspændende fænomen – Piko Taro.

    Piko Taro er faktisk selv en mester i dualitet, da manden, der spiller ham, også har en anden scenepersona, Daimaou Kosaka, som er meget mindre flamboyant og ti år yngre, ifølge hans biografi.

    Som de officielle ambassadører for dette nye produkt påtager Pikotaro rollen som performer, mens Daimaou Kosaka påtager sig rollen som kreativ direktør for de reklamerne.

    Og hvis du undrer dig – ja, der er en ny video i PPPAP-stil til kampagnen, som du kan se nedenfor.

    Video

    https://youtu.be/jLZ_4YtTuaA

    Kilde

  • Nye burgere fra McDonald’s Japan hylder en J-pop-musikvideo fra 90’erne

    Nye burgere fra McDonald’s Japan hylder en J-pop-musikvideo fra 90’erne

    McDonald’s har skabt sig et navn med sine fantastiske Japan-eksklusive udgivelser gennem årene, med lige så fantastiske reklamekampagner, der fanger folks opmærksomhed over hele kloden.

    Den seneste nye udgivelse fra kæden vil hæve øjenbrynene med sit stemningsfulde nye navn: “アジアのジューシー” (“Ajia no Juushii”), som oversættes til “Asiatisk Juicy”. Burgeren navn er et homage til en 90’er-hitsingle af J-pop-gruppen Puffy.
    “Ajia no Juushi” er et spil på Puffys sang fra 1996, “Ajia no Junshin” (“Asiatisk uskyld”). Puffy, eller Puffy AmiYumi som de blev kendt i USA og dermed den Vestlige verden for at undgå juridiske konflikter med Sean Combs, som også var kendt som Puffy på det tidspunkt, bestod af sangerne Ami Onuki og Yumi Yoshimura.

    Til den nye McDonald’s-kampagne træder eks-Nogizaka46-idolet Nanase Nishino og skuespillerinden Marie Iitoyo dog til for at give deres fortolkning af “Asian Innocence”, men med burger-relaterede tekster kastet ind i blandingen i stedet.

    Asian Juicy reklame

    https://youtu.be/hl-ocz9sKc4

    Asian Innocence med Puffy

    Om burgerne

    “Asian Juicy” serien består af tre burgere, hver fyldt med smagen af en populær asiatisk ret.

    Først er Yurinchi Chicken (440 yen [23,54kr]), en type japansk stegt kylling, der er kendt for sit sprøde, gyldenbrune ydre og sin søde og syrlige spidskålssauce. Det er faktisk en japansk version af kinesisk “olie-mættet kylling”, og denne burger indeholder alle hovedkomponenterne i retten, der kombinerer sesamolie og sojasauce med ingefær for en forfriskende finish.

    Dernæst har vi Tantan Double Beef (490 yen [26,22kr), som er en homage til Tantan Ramen, en krydret nudelret baseret på en kinesisk opskrift. Denne burger parrer oksekød med ost, æg og en krydret tantanmayonnaise, som indeholder masser af sesam, der komplementerer bøfferne.

    Endelig har vi Sweet Chilli Shrimp (450 yen [24,08kr), som hylder Thailands søde chilisauce. En honning- og citronsauce er parret med den søde chilisauce for at fremhæve rejerne, som er indeholdt i en sprød, cremet kotelet.

    Hver burger kommer med sød anime-stil emballage, der ærer det asiatiske land, der inspirerede den, og dermed henviser til Japan, Kina og Thailand.

    De har kunnet købes på McDonald’s restauranter i Japan fra den 1. februar og kan fås der indtil udgangen af marts (2023).

    Kilde

  • Musik og mad: McDonald’s Japan remixer Ado og Asmi med deres frituregryde

    Musik og mad: McDonald’s Japan remixer Ado og Asmi med deres frituregryde

    I de senere år er Asmi og Ado blevet populære inden for japansk popmusik, men en anden populær lyd er den fra frituregryden på McDonald’s. Alle disse tre kunstnere har en uhyggelig evne til at fremkalde følelser som raseri, lykke og sult.

    Selvom de afviger noget i deres stilarter og generelle syn på verden, besluttede McDonald’s at bringe disse tre divaer sammen i “TeeloRemix.”

    Musikvideo

    Om nummeret

    Den første del af sangen er linjer fra Ado’s 2021-hit “Odo”, der tænder og slukker med dele af Asmis “Paku” nummer fra 2022. Og hele vejen igennem kan vi høre den trofaste kimen fra McDonald’s frituregryde.

    Karaktererne fra Odo-chan og Paku-chan, der optræder i de originale videoer for hver sang, er blevet gengivet i 3D-animation i “TeeloRemix” sammen med den første optræden af de undvigende Potato 3 Brothers, som ikke er egentlige brødre, men ungdomsklassekammerater som ifølge McDonald’s “elsker musik og dans og ser ud til at have det sjovt hver dag.”

    Konceptet bag videoen er den futuristiske Dai-8989 Neo City, hvor Paku-chan hænger ud i den flydende neon McDonald’s ved siden af Odo-chans flydende hus, begge venter på at blive tildelt opgaver af Potato 3 Brothers.

    Blog2Social

    Den “originale” frituregryde lyd

    Friturekoger lyden i høj kvalitet

    Ud over sangen, der blev udgivet den 13. januar, udgav McDonald’s den rå lyd af sin frituregryde i høj kvalitet, som alle kan bruge, enten som alarm, baggrundsmusik eller til dit eget remix.

    Kilde

  • Mad nyhed: Domino’s Japan laver baconshake til at dyppe pizzaer i

    Mad nyhed: Domino’s Japan laver baconshake til at dyppe pizzaer i

    Domino’s sælger cremede milkshakes i Japan, og de kalder deres seneste for en “chokerende dessert”, og den kødfulde stjerneingrediens gør det let at se hvorfor.

    Shaken indeholder en blanding af rig is og Hokkaido-mælk og en generøs portion sprøde baconstykker, som siges at skabe en “skør” men alligevel lækker salt-sød smagsprofil.

    Den måde, hvorpå Domino’s foreslår, at vi nyder den på er også til den alternative side. De siger, at den mælkeagtige drik er den perfekte partner til deres pizzaer, især to af de nye burger-inspirerede pizzaer, der blev udgivet den 16. januar.

    følge Domino’s bør kunderne dyppe deres pizza-slices i shaken for at nyde en ny smagsoplevelse. Kæden har endda opstillet en tre-trins proces, som kunderne bør følge:

    1. Dyp og spis med den populære Burger Pizza Quattro Bacon Cheddar Burger
    2. Dyp og spis med den populære Burger Pizza Quattro D’s Exquisite Cheese Burger
    3. Beslut dig for, hvilken der er mere skør med familie og venner

    Dette er i bund og grund som at tilføje en is-topping til din pizza, hvilket lyder som en vindende kombination for smagsløgene, omend en farlig kombination for taljen.

    Bacon Shaken vil kun være tilgængelig i en begrænset periode, fra 16. januar til 5. marts, som er samme salgsperiode for de nye burgerinspirerede pizzaer, så der er nok ikke mange her fra Danmark der kan nå at prøve den.

    Kilde

  • Turist nyhed: Kagoshima City reklame

    Turist nyhed: Kagoshima City reklame

    Kagoshima er beliggende på den helt sydlige spids af øen Kyushu, som er omtrent så langt syd og så langt mod vest, som du kan komme i Japan uden at rejse hele vejen til Okinawa. Kagoshima bliver ofte overset selv af rejsende til Kyushu til fordel for steder som f.eks. Fukuoka, Nagasaki og det varme kildeparadis Beppu, og det vil de gøre noget ved.

    Dette er faktisk den tredje del af disse videoer, og derfor hedder den “Ishin Dancin’ Kagoshima vender tilbage”. Den første video udkom i 2018, og efter at være blevet relativt berømt og fået 1,8 millioner visninger, blev den genskabt to år senere med den samme melodi, nye steder og nye tekster. Selv dansen blev ændret lidt.

    Sangen i videoerne er latterligt fængende, og du vil finde dig selv at nynne den hele dagen lang efter at have set dem. Teksterne matcher de afbildede scener, som viser de bedste ting ved Kagoshima City, inklusive Sakurajima, en af de mest aktive vulkaner i Japan og stoltheden af Kagoshima, byens lokale delikatesser, som kurobuta-svinekød, kuroushi-oksekød, søde kartofler og Kagoshima ramen, og endda nye steder som Koala Center i Hirakawa Zoo.

    Kilde

  • McDonald’s Fuwatoro Tamago Noko Demi Gurakoro er en ny vinter burger

    McDonald’s Fuwatoro Tamago Noko Demi Gurakoro er en ny vinter burger

    Fuwatoro tamago betyder “fluffy æg”, da det er en af de vigtigste ny tilføjelser, der adskiller Fuwatoro Tamago Noko Demi Gurakoro fra McDonalds almindelige gratinerede kroketburger. “Noko” betyder “rig [smag]”, og sidst er “demi” her en forkortelse for “demi-glace sauce”, som erstatter den enklere, sødere kroketsauce i sandwichens standardversion med et mere sofistikeret krydderi med et strejf af trøffel smag.

    Burgeren har kunnet købes i Japan fra den 30 november men er kun tilgængelig der og her i vinter-sæsonen.

    Kilde