Kategori: Japan generelt

Blandet japansk kultur, herunder traditionel

  • Japan har flere NEETs end nogensinde

    Japan har flere NEETs end nogensinde

    Der kommer flere og flere NEETs (nørder der ikke vil have noget med omverdenen at gøre) i Japan trods forsøget på at begrænse spredningen blandt unge derovre.

    Japan har flere NEETs end nogensinde

    Ifølge en officiel statistik for 2013 udgivet i “Børn og Unge Hvidbogen,” regeringens statistikker om dem mellem 15 og 34, kunne det ses at antallet af dem “ikke under uddannelse eller i arbejder” faktisk er steget 0,1% i forhold til sidste undersøgelse i 2011, hvilket gør antallet større end nogensinde med 2,3%.

    Selvom den samlede ungdomsarbejdsløshed er faldet svagt lader det til langt hen ad vejen at have været på bekostning af job-sikkerhed – mellem dem på 25-34 er antallet i “uregelmæssig” ansættelse fortsat med at stige til et rekordniveau på 26,5% af det samlede, medens dem på 15-24 nyder et svagt fald på 1,2% til 31.2%.

    Japan har flere NEETs end nogensinde

    Politikernes eneste kommentar er at “de unges talent i samfundet er nødvendigt”.

    Kilde Sankaku Complex (ADVARSEL! Siden indeholder materiale der er 18+)

  • “.moe” domæner på vej

    “.moe” domæner på vej

    Søde .moe domæner ser ud til at blive en realitet idet ICANN netop har godkendt brugen af dem.

    “.moe” domæner på vej

    ICANN, organisationen ansvarlig for at administrere og godkende nye top niveau domæner, har netop  udstedt en foreløbig godkendelse af det japanske firma Interlinks ansøgning om dannelsen af “.moe”, og deres direktør håber at det ny domæne snart bliver tilgængeligt.

    “.moe” domæner på vej

    Der er ikke meget tilbage under de normale TLDs, så ICANN er blevet mere og mere liberal i forhold til ny domæner med alt fra det kontroversielle “.xxx” til ting som “.google,” “.map” osv.

    Andre japanske TLDs der er blevet ansøgt er .playstation, .nhk, .docomo, .canon, .gree, .goo, .nico og steder som .tokyo, .osaka, .ryukyu, .yokohama, osv.
    Et amerikansk firma har bedt om at få lavet “.ninja.”

    Interlink udtaler at de, hvis det går igennem til oktober, vil begynde at sælge .moe domæner til alle der måtte ønske dem.

    Kilde Sankaku Complex (ADVARSEL Siden indeholder materiale der er 18+)

  • Kyary Pamyu Pamyu siger “Mi” i Glico reklame

    Kyary Pamyu Pamyu siger “Mi” i Glico reklame

    Kyary Pamyu Pamyu er med i den seneste reklame fra Ezaki Glico for deres “Ice no Mi (アイスの実)” slik, og igennem reklamen synger hun kun et ord igen og igen: “Mi”.

    Den spøjse reklame virker ikke engang underlig taget i betragtning at det er hende, det er næsten mere tamt end hendes sukker-høje musikvideoer.

    Kilde Alafista

  • Ultraman Curry

    Ultraman Curry

    Hvis du har set den originale Ultraman tokusatsu serie kan du måske huske karry risen som Science Patrol spiser. Bandai husker i hvert fald retten, idet de sælger “SSSP’s Curry” i deres Premium Bandai butik.

    Ultraman Curry

    Retten skulle være ret autentisk idet opskriften blev lavet af skuespilleren Kurobe Susumu, der havde rollen som Science Patrol medlemmet Shin Hayata.  Karry ris sættet kommer endda med en replika af  “Beta Capsule” fra serien.

    Kilde Alafista

  • Særlige Gintama popcorn til den ande film

    Særlige Gintama popcorn til den ande film

    Folk der ser den anden Gintama film i biografen har chancen for at få popcorn med tre særlige Gintama smage: Konbu (tang), Anko (rød bønne) og Mayonnaise. De tre specielle smage repræsenterer de tre personers meget specielle madvaner i serien.

    Særlige Gintama popcorn til den ande film

    Fans der køber popcorn sætter får et særligt limited edition lommetørklæde og har chancen for at vinde en signeret film plakat.

    Særlige Gintama popcorn til den ande film

    Filmen får premiere i Japan den 6 juli og hedder “Gintama Kanketsu-hen: Yorozuya yo Eien Nare 銀魂 完結篇 -万事屋よ永遠なれ- (Gintama: The Movie: The Final Chapter: Be Forever Yorozuya)”. Du kan se en trailer for den her.

    Særlige Gintama popcorn til den ande film

    Kilde Alafista

  • Hyouka plakater mod kriminalitet

    Hyouka plakater mod kriminalitet

    Mysterie-serien “Hyouka (氷菓)” samarbejder med Takayama Politiet i Gifu prefecture om en serie af materiale (plakater, vådservietter og mapper) med beskeder mod kriminalitet. Chitanda Eru siger således: “Begå ikke butikstyveri!”.

    Hyouka plakater mod kriminalitet

    Samarbejdet sker fordi Takayama by er hjemstedet for seriens mangaka Yonezawa Honobu.

    Hyouka plakater mod kriminalitet

    Kilde Alafista

  • Top 10 karaoke sange blandt japanske unge

    Top 10 karaoke sange blandt japanske unge

    En japansk avis’ liste over de mest populære karaoke sange blandt japanske unge under 20 har vist sig så domineret af Vocaloid og anison klassikere, men manglende på idoler, at folk er begyndt at spekulere på om der håb for den japanske musikindustri – eller om den allerede lever i sin egen parallel verden…

    Top 10 karaoke sange blandt japanske unge

    10. Matryoshka (Hachi feat. Hatsune Miku & Miku)
    9. only my railgun(fripSide)

    8. ii aru Fan Club (MikitoP Feat. Gumi & Rin)

    7. Kagerou Days (Jin feat. Hatsune Miku)

    6. Amanojaku (164 feat.GUMI)

    5. Zankoku Na Tenshi No These (Yoko Takahashi)

    4. Rokuchounen to Ichiya Monogatari (Kemu)

    3. Brain Fluid Explosion girl (Rerulili feat. Hatsune Miku & Gumi)

    2. Memeshikute (Golden Bomber)

    1. Senbonzakura (WhiteFlame feat. Hatsune Miku)

    Senbonzakura er en dejlig sang, men nummer et til karaoke overrasker alligevel lidt; Mikus mekaniske stemme er åbenbart ikke en forhindring for efterligning.

    Kilde Sankaku Complex (ADVARSEL! Siden indeholder materiale der er 18+)

  • Yoron øen bliver 1:1 “Game of Life”

    Yoron øen bliver 1:1 “Game of Life”

    Brætspillet “Game of Life” er ikke specielt kendt herhjemme, jeg er faktisk ikke engang sikker på at det er udgivet herhjemme selvom det reelt er et Hasbro spil.

    Yoron øen bliver 1:1 "Game of Life"

    Øen nord for Okinawa ligner lidt den blå ting hjulet i Game of Lifes spilleplade, eller det mener folk der i hvert fald. Mellem 20ende juli og 16 september bliver hele øen lavet til et kæmpe 1:1 spillebræt hvor turister kan kæmpe mod hinanden mode en lille betaling. De har så chancen for at vinde præmier for de “penge” man vinder i spillet.

    Kilde Rocketnews
    Kilde Tokyopop
    Kilde Topless Robot (worksafe)

  • Kæmpe Titan hovede i Kodanshas kontorer

    Kæmpe Titan hovede i Kodanshas kontorer

    Attack on Titan” eller “Shingeki no Kyojin (進撃の巨人)” er virkeligt populær for tiden, og hvis du undrer dig over hvordan det er at blive spist af en titan kan du nu (delvis) udleve det på første sal i Kodanshas (forlaget bag mangaen) kontorbygning.

    Kæmpe Titan hovede i Kodanshas kontorer

    Titan statuen er åben for offentligheden fra 9:30 til 17:30 hver dag. Mon ikke den bliver et populært mål for japanske cosplayere?

    Kæmpe Titan hovede i Kodanshas kontorer

    Kilde Alafista

  • AIOdense – Fredag 5 juli 2013 – Tea party

    AIOdense – Fredag 5 juli 2013 – Tea party

    Vi holder te-smagning og en mini te-ceremoni samt foredrag om denne. Siden vi er til det traditionelle taler vi også om kimonoer og foreslår at folk kommer i den slags tøj for stemningens skyld.

    130607aio1

    Der er selvfølgelig også nyheder, anime og spil (efter stemning) denne fredag.


    Foreningen holder til på Nørregade 60, 5000 Odense C. Dørene åbner klokken 16 og vi lukker og slukker klokken 22.

  • Japansk “Twin Peaks” kaffe reklame

    Japansk “Twin Peaks” kaffe reklame

    Mark Frost og David Lynchs Twin Peaks er nok ikke kendt blandt de yngre (under 30) anime fans, men den amerikanske TV-serie var stor blandt nørder og andre fans af anderledes TV shows i sin tid. Disse reklame med serien og Georgia kaffe er endnu et eksempel på spøjse japanske reklamer.


    (Er reelt del et men fejlnummereret som tre)

    De fire reklamer fortæller en komplet historie og lader til at være blevet optaget samtidig med serien. Den har føjet en japansk sidekick til Agent Cooper.

    Kilde Topless Robot

  • Et par yubari meloner kostede 1,6 millioner yen

    Et par yubari meloner kostede 1,6 millioner yen

    Japanerne er villige til at betale enorme summer for frugt, og således blev et par yubari meloner solgt på auktion sidste fredag for 1,6 millioner yen, en af de højeste priser nogensinde betalt. En lokal frugthandler købte de to yubari meloner på 3,7 kg på en high-end frugt og grønsags auktion på første dag i sæsonen for de prestigefyldte meloner.

    Et par yubari meloner kostede 1,6 millioner yen

    Yubari meloner er et statussymbol i Japan ligesom en god vin, og mange købere giver dem som gaver til venner og kollegaer. Den højeste pris betalt indtil videre var for et par på en auktion i 2008 til den rekordhøje pris på 2,5 millioner yen, delvis på grund af sympati for byen Yubari, der producerer melonerne, der gik bankerot i 2007.

    Kilde JapanToday
    Kilde Alafista