Kategori: Japan generelt

Blandet japansk kultur, herunder traditionel

  • Softbanks White Family forbliver Japans yndlings reklame serie i 2012

    Softbanks White Family forbliver Japans yndlings reklame serie i 2012

    Japans yndlings reklame serie i 2012 er blevet vurderet og Softbanks White Family har beholdt kronen for sjette år i træk.

    Softbanks White Family forbliver Japans yndlings reklame serie i 2012

    Det er ikke overraskende siden serien har holdt sig frisk med underlige eventyr, mange gæste-stjerner fra Maeda Atsuko, Matsuda Shota og endda et samarbejde med Alien Jones.

    Andre populære reklame serier er netop  “Alien Jones Boss Coffee” og “Toyota REBORN” der var nummer 2 og 3 respektivt.

    Kilde Alafista

  • AIOdense – Fredag 28 juni 2013 – Japanske skole-klubber

    AIOdense – Fredag 28 juni 2013 – Japanske skole-klubber

    At japanerne har et hårdt skolesystem ved vist alle, men udover undervisningen er der jo også et hav af fritidsklubber på skolerne. Vi ser dem ofte i anime, hvem kender ikke kendo klubben, te-ceremoni klubben eller musikklubben. Men hvordan fungerer dette egentlig og hvor meget betyder det hvilken klub man går til – hvis man da gør det?

    130524aio4

    Der er selvfølgelig også nyheder, anime og spil (efter stemning) denne fredag.


    Foreningen holder til på Nørregade 60, 5000 Odense C. Dørene åbner klokken 16 og vi lukker og slukker klokken 22.

  • Japansk kursus for let øvede del 1

    Japansk kursus for let øvede del 1

    Som nogle af jer måske ved er jeg uddannet folkeskolelærer, og jeg kan godt lide at undervise og dele viden med andre (dette burde være ret tydeligt siden jeg driver siden her). Jeg underviste dog ikke kun i folkeskolen men også i ungdomsskolen, hvor jeg havde et japansk hold tilbage i 2010. Jeg har nu valgt at lette det materiale, som jeg underviste i dengang, op på nettet til inspiration og øvelse for folk der vil blive bedre til sproget. Siden det var et længere forløb deler jeg det op i flere omgange.

    Kurset forudsætter at man kan en smule kana eller i det mindste har adgang til et ark med tegnene og hvordan de læses (kan meget nemt findes via Google) og formatteringen er lavet til et tekst-dokument, så det kan være den ser underlig ud her på web.

    Siden dette er en nyheds- og anmeldelsesside ville et seriøst undervisningsforløb ikke passe ind her, så det ligger på min side om undervisning, iul.dkBare rolig, jeg skal nok skrive her når der kommer nye dele af kurset op så I ikke behøves følge begge sider.

    Gå til: Japansk kursus for let øvede del 1

    japan

  • Softbanks Otosan møder Maeda Atsuko og Golden Bomber

    Softbanks Otosan møder Maeda Atsuko og Golden Bomber

    Her er næste del af Softbank White Familie reklame serie, hvor Otosan familien besøger en mystisk skole, hvor Maeda Atsuko er læreren og Golden Bomber er en gruppe studerende der kan lide at danse.

    Kilde Alafista

    Softbanks Otosan møder Maeda Atsuko og Golden Bomber

  • 42% af japanerne er “otakuer”

    42% af japanerne er “otakuer”

    Japanske otaku har igen kikket på statstikker og fundet frem til at blandt 130.000 japanere adspurgt regnede nogle og 40% dem selv for  “otaku,” og en endnu højere del – 62% – af teenagerne sagde det samme.

    Oreimo

    Da 137.734 japanere blev  spurgt “anser du dig selv som en otaku inden for et bestemt omrdåde?” 42,2% svarede at de synes de var det.

    De adspurgte indrømmede alt fra at elske spil eller sport til sæbeoperaer og seiyuu.

    I forhold til køn var 45,7% af de adspurgte otaku mænd og 38,1% kvinder (de resterende havde ikke angivet køn).

    Aldersfordelingen af oktakuer:

    Teenagere 62,0%
    Tyverne 55,6%
    Trediverne 46,4%
    Fyrrerne 44,8%
    Halvtredserne 36,7%
    Tresserne26,9%
    Halvfjerdserne 23,1%
    Firserne 23,3%

    Selvom “otaku” normalt har en generelt negativ, hvis ikke særdeles diskriminerende nuance, og selv i Japan forbindes de kraftigt med stereotype mandlige anime fans eller idol otaku selv de foragter, virker det til at udtrykket stadig bærer nok af sin nuance om seriøs hobby, glødende fan eller velbevandret ekspert til at folk vil sige de er det.

    Kilde Sankaku Complex (ADVARSEL! Siden indeholder materiale der er 18+)

  • Anohana vandreture

    Anohana vandreture

    Chichibu Railway i Saitama har slået sig sammen med Anohana anime serien om en ny række vandreture. På disse ture vil fans komme forbi mere end 34 forskellige steder hvor historien i Anohana fandt sted.

    Anohana vandreture

    Vandreturene er begynder niveau så alle kan være med og skal kun betale 160 yen (10 kr) for at må gå dem. Ved turen afslutning får deltagerne et badge. Der er syv forskellige slags badges at samle, og turene er åbne indtil den 30 november 2013.

    Anohana vandreture

    Kilde Alafista

  • Antallet af maid cafeer halveret

    Antallet af maid cafeer halveret

    Maid cafe industrien har tilsyneladende problemer idet antallet af cafeer i Akihabara er blevet halveret i de senere år.

    Antallet af maid cafeer halveret

    Journalister har undersøger sagen og den er ret tydelig, en database angiver at der nu kun er 132 maid cafeer i Akihabara ud af de 282 der er registreret som havende åbnet i tidens løb.

    Kilde SankeiBiz
    Kilde Sankaku Complex (ADVARSEL! Siden indeholder materiale der er 18+)

     

  • Meiji udgiver Milky Green Tea Mushrooms

    Meiji udgiver Milky Green Tea Mushrooms

    Meiji har mange slags interessante snacks, herunder deres “svampe”, og nu udgiver de en ny udgave med et grønt hovede og hvide striber.

    Meiji udgiver Milky Green Tea Mushrooms

    De udkommer derovre den  7 maj. Synd de bliver meget svære at få fat i medmindre man skal importere dem, for de ser interessante ud og det er en smagsretning vi ikke ser ofte.

    Kilde Yahoo Japan
    Kilde Japanator

  • Evangelion 9-bøf burger med “Longinus Gaffel”

    Evangelion 9-bøf burger med “Longinus Gaffel”

    Lotteria samarbejder med Blu-Ray og DVD udgivelsen af Evangelion: 3.0 You Can (Not) Redo filmen, så fans kan bestille en særlig Evangelion Q-dan cheeseburger. Burgeren truer din sundhed med ni bøffer og ost og koster 1280 yen (75 kr) og kommer med en særlig Longinus Spyd gaffel.

    Evangelion 9-bøf burger med “Longinus Gaffel”

    En yderligere grund til at købe burgeren er en lodtrækning hvor fans kan vinde en naturlig størrelse figur af Ayanami Rei.

    Kilde Alafista

  • De mest populære snacks i Japan

    De mest populære snacks i Japan

    Japanerne kan også godt lide snacks, og denne afstemning blandt 906 japanere har forsøgt at afdække de 5 mest populære. Pocky er enormt elsket blandt anime-fans herovre, mon de er med givet at de har så mange spøjse og fantastiske ting derovre? Er det overhovedet ting i kender?

    De mest populære snacks i Japan


    Nummer 5: Happy Turn
    Happy Turn

    Denne søde og salte snack med “magisk pulver” er blevet populær i Japan med dens smags-kombination og sprødhed der kommer af at det er en riskiks.


    Nummer 4: Jagarico kartoffel stænger

    Jagarico kartoffel stænger

    Stegte kartoflers sprødhed og en mild smag gjorde disse til et hit.


    Nummer 3: Kappa Ebisen

    Kappa Ebisen

    Japanerne kan godt lide rejechips, men smagsretningen er ikke særligt populær herovre. Min kone kan godt lide den dog.


    Nummer 2: Chokolade

    Chokolade

    Mange ville nok vælge chokolade som nummer et snack, men ikke japanerne.


    Nummer 1: Kartoffel chips

    Kartoffel chips

    Den klassiske kartoffel chip er nummer et i Japan, hvem havde forventet det?


    Er I enige i japanernes valg eller der snacks derovrefra som I synes er bedre?

    Kilde NicoNicoNews
    Kilde Japanator

  • Hatsune Miku Café serverer porre retter

    Hatsune Miku Café serverer porre retter

    Roppongi Hills “MADO LOUNGE SPICE club” har en Hatsune Miku cafe i en begrænset periode, og her kan man se lidt af den porre-tunge menu der er inspireret af Levan Polka sangen.

    Cafeen har åbent fra den 26 april til den 16 juni 2013. Billederne viser 39 curry, Ievan Polkka Cocktail og Negi-cha Soba.

    Kilde Alafista

  • Skummende øl er et hit i Japan

    Skummende øl er et hit i Japan

    Herovre mener de fleste, at det er bedst at øl ikke skummer (se de gamle Carlsberg reklamer f.eks.), men japanerne synes noget andet åbenbart.

    Takara Tomy kom for nogle år siden med deres Beer Hour, der hjalp med at give øllet en skumtop, men nu er vi i 2013 så der er selvfølgelig sket fremskridt. Dette hedder Sonic Hour og bruger vibrationer til at give din øl den flotte skumtop.

    Jeg har svært ved at se hvorfor dette er så attraktivt, skummet sviner dit ansigt (især hvis du har skæg) og smager ikke af ret meget. Det ser dog flot ud, og givet hvor fokuseret på at ting ser godt ud af maskinen vel berettiget.

    Kilde RocketNews24
    Kilde Japanator