Kategori: Japan generelt

Blandet japansk kultur, herunder traditionel

  • Når personerne fra Doraemon bliver voksne

    Når personerne fra Doraemon bliver voksne

    Toyota er begyndt på en ret sej reklame-kampagne i Japan, hvor man ser børnene fra Doraemon som voksne.

    Det er virkelig synd at Nobita stadig bliver drillet af Gian.

    Kilde Alafista

  • Vilde katte som idoler

    Vilde katte som idoler

    Hvad gør en by, når den har mange vilde katte? Byen  Saga i Japan valgte at gøre dem til stjerner istedet for at forsøge at fange dem.

    For to år siden besluttede Saga at klare problemet med vilde katte ved at vælge otte fra byområdet som  “vilde katte idoler”, hvor butikker sælger souvenirs og endda kager med kattenes ansigter på. Som vilde katte plejer at gøre gik to af dem dog væk. Da vildkatte er ret svære at finde, når de først har forladt et sted, besluttede Saga at erstatte dem med to ny katte idoler valgt ud fra de mange andre vilde katte i byen.

    Med det populære AKB48 som eksempel kunne fans stemme på hvilke to katte, der skulle med i denne usædvanlige idol gruppe. Ud af otte kandidater  blev “Horie no Pan” (“Hories Brød”) og “Chibi #4” valgt med 395 og 244 stemmer respektivt. Da afstemningen var afsluttet havde Chibi #4 dog allerede forladt byområdet sammen med en kvindelig vildkat, så “Ni Sen Man En” (“¥20,000,000”) endte op på anden pladsen med kun 90 stemmer.

    hachi neko by drawndie
    Jeg må indrømme at min første tanke var at det er endnu et eksempel på de tossede japanere, men på den anden side tjener byen sikkert penge på det – omend det nu havde været bedre at finde en ordentlig løsning på katteproblemet. Det virker heller ikke til at de helt har indset at vildkatte ikke er de mest trofaste beboere.

    Kilde Japan Probe
    Kilde Japanator

  • AKB48s Shinoda Mariko i den seneste Puccho reklame

    AKB48s Shinoda Mariko i den seneste Puccho reklame

    AKB48s Shinoda Mariko vandt AKB48 24th Single Janken Tournament, og en af hendes præmier var en reklame kontrakt med UHA Mikakutos Puccho slik.

    Den ny reklame er begyndt at blive vist på TV derovre, og den har den seneste single “Ue kara Mariko” (上からマリコ)” som tema-musik.

    Kilde Alafista

  • AKB48 x WONDA Coffee reklame

    AKB48 x WONDA Coffee reklame

    Der er nogle AKB48 medlemmer med i den ny reklame for WONDA kaffe. Hvert af dem holder en lysende dåse kaffe medens huns synger noget af deres ny sang  “Daiji na Jikan (大事な時間).

    De ser godt ud i de sorte kjoler, men medens jeg kan se det praktiske i drikkevarer på dåser virker det stadig lidt spøjst med kaffe på mig – også selvom der er automater der varmer dem.
    Kilde Alafista

  • Shinkansen KitKat

    Shinkansen KitKat

    Kitkat Japan udgiver et sæt kitkat, der kommer i en boks, der ligner et bullet train. Designet er baseret på “Dr Yellow”, som er øgenavnet for højhastigheds test togene der kører på Toukaidou Shinkansen (東海道新幹線) mellem Tokyo og Osaka. ‘Doktor’ delen af navnet kommer fra test og diagnose funktionen og ‘Yellow’ fra den skrig-gule farve de er malet. Nogle har et blåt mavebånd, nogle et grønt.

    Sidste år udgav KitKat Japan også en særlig Shinkansen Kit Kat, som var formet som bullet trainsne der kører på samme linje, bare i hvid.

    Kilde ITmedia
    Kilde Alafista

  • AIOdense: Fredag 25 november 2011 – Japansk mad og musik

    AIOdense: Fredag 25 november 2011 – Japansk mad og musik

    Der vil være en form for fællesspisning af japansk mad (mod mindre betaling, maks 50kr per mand) og japansk musik i baggrunden for stemning.

    Der vil også være et mindre foredrag om et japansk band, men jeg har endnu ikke besluttet mig for hvilket (nej, tager ikke mod ønsker, men hvis I selv gerne vil fortælle andre om fede bands er I mere end velkomne).

    Foreningens egen hjemmeside

  • Ninomiya Kazunari fra Arashi minder om at 11.11.11 er Pocky dag

    Ninomiya Kazunari fra Arashi minder om at 11.11.11 er Pocky dag

    Ninomiya Kazunari fra det populære boyband Arashi er så venlig minde folk om at den 11.11.11 er Pocky dag.

    Hvert år fejrer Glico Japan (firmaet bag slikket) Pocky Dag den 11 november. I år er det selvfølgelig et særligt år når vi kan fejre Pocky Dag den 11/11/11. Der står Arashi medlemmet Ninomiya Kazunari for denne reklame, så de er sikre på at alle husker denne særlige dag.

    Kilde Alafista

  • AKB48 medlemmer slået af kaffe

    AKB48 medlemmer slået af kaffe

    Nogle gange er det svært at holde sig vågen i skolen eller på kontoret ud på dagen, og en kop kaffe kan kvikke dig op der.

    I den seneste reklame for WONDA Coffee forsøger tre AKB48 medlemmer (Maeda Atsuko, Takahashi Minami og Oshima Yuko) deres bedste for at holde deres chef vågen.

    Hvilken af de tre tiltaler jer mest?

    Omend afslutningen er til af regne ud er den da stadig lidt sjov.

    Kilde Alafista

  • Matsumoto Jun fra Arashi tryller i reklame for Meiji Chocolate

    Matsumoto Jun fra Arashi tryller i reklame for Meiji Chocolate

    ChoKolade og Arashi er to ting som japanske kvinder elsker, så det er en logisk kombination at Arashi medlemmet Matsumoto Jun er med i den seneste reklame for Meiji Milk Chocolate.

    I reklamen er Matsumoto klædt som en engelsk gentlemen på en togstation, hvor han taler med en sød lille pige og fortæller hende hvordan hendes mor og bedstemor elskede at spise chokolade, hvorpå han får en plade Meiji Chocolate dukke op i sin hånd. Medens han giver den lækre chokolade til den lille pige siger han “Jeg er sikker på at dine børn også vil kunne lide dem”.

    Matsumoto har tilsyneladende lagt megen energi i at lære nummeret. Den professionelle tryllekunstner, som lærte ham tricket, roste ham for at udføre det perfekt på skærmen medens hans stadig kunne huske det han skulle sige.

    Kilde Alafista

  • Persona 4 restaurant

    Persona 4 restaurant

    Izanagis Spyd Gyoza og Yukikos Jordbær Mousse er mad inspireret af Persona 4, der serveres på Namcos Namja Town i Tokyo indtil den 13 november. De har 25 retter baseret på serien/spillet. Man kan også købe limited edition ting der og få taget sit billede i en Persona inspireret fotobod.


    Kilde Japanator
    Kilde AnimeNewsNetwork

  • Moe politi i Matsudo

    Moe politi i Matsudo

    Byen Matsudo har fået nogen opmærksomhed ved at udnytte moe effekten fra søde politikvinder til at sørge for at unge mennesker ikke dør i trafikken eller laver forbrydelser.

    Ami Kanbe: “Jeg vil ikke se triste ting!” – “Stop! Cykel ulykker”

    Tegningen uden tekst og baggrund:

    Et andet af deres forsøg bruger en mahou shoujo politikvinde til at overtale unge kriminelle til ikke at lave kriminalitet på byens månedlige “Nul kriminalitet dag”:

    Det lokale bystyre forklarer at deres valg af en moe politikvinde er gjort for at øge trafik-bevidstheden blandt unge mennesker, som udgør en stor del af cyklisterne.

    En anden udgave af plakaten:

    Nogle af skitserne bag, hvor man bl.a. kan se hvordan personen har udviklet sig.

    Den endelige tegning af “mahou shoujo” politikvinden:

    Spørgsmålet er, hvor stor effekt kampagnen vil have andet end hos otakuer, der i langt de fleste tilfælde er rolige og derhjemme størstedelen af tiden.

    Kilde

    Tegnerens egen hjemmeside

  • Evangelion julekage 2011

    Evangelion julekage 2011

    Sidste år invaderede englene fra Evangelion julen med en særlig Engle Chokolade-kage. Dette år vender de tilbage med endnu en jule-kage, men den bliver højrød og med jordbærsmag, en farve der er ret juleagtig.

    Det er måske ikke så direkte tydeligt, men den store runde kage symboliserer kernen i Eva-unitsne. Kagen måler 13cm i diameter og er fyldt med jordbær marmelade og mousse.

    Forudbestilling af kagen er åbnet, men kun for japanere, der kan bestille den hos Lawson convenience butikkerne for kun 4.500 yen. Hver kage kommer med en sød figur af Asuka Langely Shikinami sammen med en metal progressive kniv så man let kan skære kagen.

    Kilde Anime News Network
    Kilde
    Alafista