Kategori: Japan generelt

Blandet japansk kultur, herunder traditionel

  • Mød kærligheden i toget i Japan

    Mød kærligheden i toget i Japan

    Flere folk en man tror finder en partner i toget, bussen etc, og en strækning af Japan Rail, East’s Koumi iinje, har nu en vogn dedikeret til singler. Det kører ad den smukkke rute forbi Yatsugatake bjergene, fra Kbuchizawa stationen i Yamanashi Prefecture til Komoro stationen i Nagano Prefecture og tilbage igen, hvilket giver kvinderne og mændene i toget god tid til at snakke og skabe forbindelser på de 4.5 timer turen varer.

    “Mandlige og kvindelige tog entusiaster, lad os mødes på Japans mest sjove tog!” siger en entusiastisk Sumio Taga, lederen af eventet.

    Kilde Japanator

  • Hvad japanernes synes er sejt fra Japan del 2

    En gruppe forskere fra Tokyo Polytechnic University lavede en undersøgelse af den almene japanernes opfattelse af hvad der er “Cool Japan” (se første indlæg om emnet for mere information) . De gik ud fra den antagelse at Japans styke i økonomi og international omtale ligger i anime, manga, film, mode og andre former for japansk kunst og underholdning.

    Kun 29% havde hørt om begrebet “Cool Japan,” og kun 4.6% sagde de forstod hvad den betyder. Brugen af kultur for global indflydelse bliver også kaldet “soft power,”  modsat “hard power” som militærstyrke.

    Når de blev spurgte om hvilke områder de ville intrducere til verden som “Cool Japan” sagde 56.9% “animation” — det mest populære svar. Med 49.9% var manga svar nummer to.

    Spørgsmål: “Hvilken del af japansk kultur ville du introducere til verden som “Cool Japan”?”

    Teenagere

    1Animation60.9%
    2Manga56.7%
    3Spil47.5%
    4Japansk mad41.8%
    5Japansk agtig natur39.5%

    Tyverne

    1Manga58.4%
    2Animation57.1%
    3Japansk mad53.4%
    4Japansk agtig natur49.8%
    5Traditionel kunst42.9%

    Trediverne

    1Animation56.2%
    2Japansk mad48.5%
    3Manga46.5%
    4Japansk agtig natur43.5%
    5Traditionel kunst38.8%

    Fyrrerne

    1Animation53.5%
    2Japansk mad45.4%
    3Japansk agtig natur43.8%
    4Manga39.2%
    5Traditionel kunst33.8%

    47.7% sagde at de regnede DragonBall franchisen og Doraemon som tv-animeer der repræsenterede “Cool Japan” fulgt af Mobile Sut Gundam franchisen med 47.6%.

    Mandlige teenagere

    1One Piece50.7%
    2Dragon Ball franchise50.0%
    3Doraemon41.2%
    4Neon Genesis Evangelion40.4%
    4Pokémon franchise40.4%

    Mænd i tyverne

    1Dragon Ball franchise59.6%
    2Mobile Suit Gundam franchise56.4%
    3Neon Genesis Evangelion franchise50.0%
    4Doraemon45.7%
    5Lupin III franchise42.6%

    Mænd i trediverne

    1Mobile Suit Gundam franchise61.5%
    2Dragon Ball franchise54.8%
    3Neon Genesis Evangelion47.4%
    4Doraemon46.7%
    4Lupin III franchise44.4%

    Mænd i fyrrerne

    1Mobile Suit Gundam franchise48.9%
    2Lupin III franchise46.7%
    3Doraemon40.7%
    4Space Battleship Yamato franchise40.0%
    5Dragon Ball franchise36.3%

    Kvindelige teenagere

    1One Piece62.4%
    2Detective Conan (Case Closed)47.2%
    3Pocket Monsters franchise45.6%
    4Dragon Ball franchise43.2%
    5Doraemon41.6%
    5Neon Genesis Evangelion41.6%

    Kvinder i tyverne

    1Doraemon62.4%
    2Dragon Ball franchise59.2%
    3One Piece51.2%
    4Mobile Suit Gundam franchise47.2%
    5Lupin III franchise44.8%

    Kvinder i trediverne

    1Doraemon52.8%
    2Mobile Suit Gundam franchise44.8%
    3Dragon Ball franchise43.2%
    4Lupin III franchise36.0%
    5Galaxy Express 99934.4%

    Kvinder i fyrrerne

    1Doraemon51.2%
    2Mobile Suit Gundam franchise46.4%
    3Dragon Ball franchise38.4%
    4Space Battleship Yamato franchise36.8%
    5Mighty Atom (Astro Boy)36.0%
    5Detective Conan (Case Closed)36.0

    Ved manga var det øverste svar Dragon Ball med 61.5% blandt alle grupper på nær kvindelige teenagere, top svaret fra dem var One Piece med 71.2%. Alle aldersgrupper nævnte Osamu Tezuka med 75.6% som toppen af manga skabere.

    Ved spil førte Dragon Quest 60.8%, interessant når den ikke er nær så populær som Final Fantasy herovre.

    Inden for japanske film var de to øverste svar Studio Ghibli (76.3%) og Departures (39.6%). Af instruktører førte Akira Kurosawa (70.5%) fulgt afHayao Miyazaki (60.7%). Ironisk nok har Miyazaki selv nedtonet brugen af japansk underholdningsom  “soft power” for at promovere landet.

    62.8% sagde at de tror at “soft power” vil blive den drivende kraft for at få Japan ud af den nuværnede recession. Den tidliger premierminister Taro As gjorde “soft power” til et af nøgleelementerne i sin politik, omend den japanske regering har haft snakket om det før og efter Asōs tid på posten.

    I onsdags kom den japanske regering med et forslag om at fordoble indtægterne Japan får oversøs fra fra anime, film og andet indhold i 2020. “Intellectual Property Promotion Plan 2010” er beregnet til at øge de internationale indtæger i disse områder til 2.6 trillion yen (omkring 17 billioner kr) på et årti. Planens støtter sigter også efter at halvvere tabet for japanske selskaber fra piratkopiering.

    Tokyo Polytechnic University teamet lavede undersøgelsen gennem mobiltelefoner fra den 30 april til 7 maj. Teamet spurgte 1,000 deltagere mellem 15 og 49 år, fordelt mellem mænd og kvinder. Der var 136 mandlige teenagere, 125 kvindelige teenagere, 94 mænd i tyverne, 125 kvinder i tyverne, 135 mænd i trediverne, 125 kvinder i trediverne,  135 mænd i fyrrerne og 125 kvinder i fyrrerne.

    Kilde AnimeNewsNetwork

  • Hvad japanernes synes er sejt fra Japan del 1

    Hvad japanernes synes er sejt fra Japan del 1

    En gruppe forskere fra Tokyo Polytechnic University lavede en undersøgelse af den almene japanernes opfattelse af hvad der er “Cool Japan”. De gik ud fra den antagelse at Japans styke i økonomi og international omtale ligger i anime, manga, film, mode og andre former for japansk kunst og underholdning.

    Kun 29% havde hørt om begrebet “Cool Japan,” og kun 4.6% sagde de forstod hvad den betyder. Brugen af kultur for global indflydelse bliver også kaldet “soft power,”  modsat “hard power” som militærstyrke.

    Når de blev spurgte om hvilke områder de ville intrducere til verden som “Cool Japan” sagde 56.9% “animation” — det mest populære svar. Med 49.9% var manga svar nummer to.

    Spørgsmål: “Hvilken del af japansk kultur ville du introducere til verden som “Cool Japan”?”

    Teenagere

    1Animation60.9%
    2Manga56.7%
    3Spil47.5%
    4Japansk mad41.8%
    5Japansk agtig natur39.5%

    Tyverne

    1Manga58.4%
    2Animation57.1%
    3Japansk mad53.4%
    4Japansk agtig natur49.8%
    5Traditionel kunst42.9%

    Trediverne

    1Animation56.2%
    2Japansk mad48.5%
    3Manga46.5%
    4Japansk agtig natur43.5%
    5Traditionel kunst38.8%

    Fyrrerne

    1Animation53.5%
    2Japansk mad45.4%
    3Japansk agtig natur43.8%
    4Manga39.2%
    5Traditionel kunst33.8%

    47.7% sagde at de regnede DragonBall franchisen og Doraemon som tv-animeer der repræsenterede “Cool Japan” fulgt af Mobile Sut Gundam franchisen med 47.6%.

    Mandlige teenagere

    1One Piece50.7%
    2Dragon Ball franchise50.0%
    3Doraemon41.2%
    4Neon Genesis Evangelion40.4%
    4Pokémon franchise40.4%

    Mænd i tyverne

    1Dragon Ball franchise59.6%
    2Mobile Suit Gundam franchise56.4%
    3Neon Genesis Evangelion franchise50.0%
    4Doraemon45.7%
    5Lupin III franchise42.6%

    Mænd i trediverne

    1Mobile Suit Gundam franchise61.5%
    2Dragon Ball franchise54.8%
    3Neon Genesis Evangelion47.4%
    4Doraemon46.7%
    4Lupin III franchise44.4%

    Mænd i fyrrerne

    1Mobile Suit Gundam franchise48.9%
    2Lupin III franchise46.7%
    3Doraemon40.7%
    4Space Battleship Yamato franchise40.0%
    5Dragon Ball franchise36.3%

    Kvindelige teenagere

    1One Piece62.4%
    2Detective Conan (Case Closed)47.2%
    3Pocket Monsters franchise45.6%
    4Dragon Ball franchise43.2%
    5Doraemon41.6%
    5Neon Genesis Evangelion41.6%

    Kvinder i tyverne

    1Doraemon62.4%
    2Dragon Ball franchise59.2%
    3One Piece51.2%
    4Mobile Suit Gundam franchise47.2%
    5Lupin III franchise44.8%

    Kvinder i trediverne

    1Doraemon52.8%
    2Mobile Suit Gundam franchise44.8%
    3Dragon Ball franchise43.2%
    4Lupin III franchise36.0%
    5Galaxy Express 99934.4%

    Kvinder i fyrrerne

    1Doraemon51.2%
    2Mobile Suit Gundam franchise46.4%
    3Dragon Ball franchise38.4%
    4Space Battleship Yamato franchise36.8%
    5Mighty Atom (Astro Boy)36.0%
    5Detective Conan (Case Closed)36.0

    Ved manga var det øverste svar Dragon Ball med 61.5% blandt alle grupper på nær kvindelige teenagere, top svaret fra dem var One Piece med 71.2%. Alle aldersgrupper nævnte Osamu Tezuka med 75.6% som toppen af manga skabere.

    Ved spil førte Dragon Quest 60.8%, interessant når den ikke er nær så populær som Final Fantasy herovre.

    Inden for japanske film var de to øverste svar Studio Ghibli (76.3%) og Departures (39.6%). Af instruktører førte Akira Kurosawa (70.5%) fulgt afHayao Miyazaki (60.7%). Ironisk nok har Miyazaki selv nedtonet brugen af japansk underholdningsom  “soft power” for at promovere landet.

    62.8% sagde at de tror at “soft power” vil blive den drivende kraft for at få Japan ud af den nuværnede recession. Den tidliger premierminister Taro As gjorde “soft power” til et af nøgleelementerne i sin politik, omend den japanske regering har haft snakket om det før og efter Asōs tid på posten.

    I onsdags kom den japanske regering med et forslag om at fordoble indtægterne Japan får oversøs fra fra anime, film og andet indhold i 2020. “Intellectual Property Promotion Plan 2010” er beregnet til at øge de internationale indtæger i disse områder til 2.6 trillion yen (omkring 17 billioner kr) på et årti. Planens støtter sigter også efter at halvvere tabet for japanske selskaber fra piratkopiering.

    Tokyo Polytechnic University teamet lavede undersøgelsen gennem mobiltelefoner fra den 30 april til 7 maj. Teamet spurgte 1,000 deltagere mellem 15 og 49 år, fordelt mellem mænd og kvinder. Der var 136 mandlige teenagere, 125 kvindelige teenagere, 94 mænd i tyverne, 125 kvinder i tyverne, 135 mænd i trediverne, 125 kvinder i trediverne,  135 mænd i fyrrerne og 125 kvinder i fyrrerne.

    Kilde AnimeNewsNetwork

  • Robot vier par

    Robot vier par

    I Japan er det første par i verden nu blevet viet af en robot til deres bryllup. Det er Tomohiro Shibata og Satoko Inoue fra Tokyo arbejder begge for firmaet Kokoro der udvikler robotter, og det er da også deres nyeste model, i-Fairy, der stod for ceremonien.

    Et stort tillykke til dem, omend jeg ikke kan lade være med at tænke på at deres valg af præst måske var dikteret af deres profession og arbejdsgiver.

    Kilde Topless Robot (worksafe)
    Kilde AkihabaraNews

  • Drik Haruhi

    Drik Haruhi

    At bruge kendte figurer for at få otakuer til at købe ting, og et af eksemplerne er “Haruhi Suzumiya Fruit Juice” fra drikke-vare firmaet Pokka. En kasse indeholder 30 drikke pakker og et limited edition kort til pris på 5800yen (378kr), meget dyrt for drikkevarer men det er så også henvendt til nørder som jo giver hvad som helst for noget med deres elskede personer.

    Kilde Ecchi

  • Boys Love bar åbner i Akihabara

    Boys Love bar åbner i Akihabara

    Japans første boys-love bar åbner i Akihabara, Tokyos otaku handelsområde, om under 14 dage, den 30 maj. Ifølge dem der driver den, KT Systems, vil MiracleJumP baren have både “to dimensionelle” ansatte (i form af doujinshi personer) og levende boys love tjenere.

    KT Systems understreger at baren vil være forskellig fra de gay barer og host clubs der allerede eksisterer i Japan. I host clubs forvænner tjenerne deres primære kvindelige gæster med drinks og samtaler – omend der også er dansou klubber hvor de kvindelige tjenere klæder sig ud som mænd. MiracleJumPs ansatte vil både henvende sig til fujoshi (boys-love otakuer) og spirende boys-love fans ved at gengive boys-love “fantasier” for dem.

    Kilde AnimeNewsNetwork

  • Moyashimon ale øl kan købes i Japan

    Moyashimon ale øl kan købes i Japan

    Manga-skaberen Masayuki Ishikawa har samarbejdet med Preston Ale bryggeriet i Utsunomiya for at lave et begrænset oplag Moyashimon-øl. De 1000 gave-æsker indeholder tre Moyashimon Ale flasker, en lys Preston Ale flaske og en mørk Preston Ale flaske samt to originale Moyashimon øl-glas og fire Moyashimon bordskånere.

    Preston Ale laver øllet fra 100% japansk soltørret økologisk malt fra Kaminokawa Organic Farming Association. Ifølge bryggeriet kom Ishikawa selv til bryggeriet og valgte denne tradionelt hånd-bryggede premium øl for dens friske men bitre “originale smag.”

    Ishikawa designede kapslerne og etiketterne på Moyashimon Ale flaskerne. Øl-glassene er også laster-printede med det fiktive landbrugs universitets logo fra Moyashimon, og bordskånerne har tegninger af fire forskelige mikrober i Ishikawas karakteristiske stil.

    Øllen vandt guld medalje i 2009 Japan Craft Beer Selection, og Moyashimon Ale etiketten erklærer øllet som “guld der kun kan laves med bakterier.”

    Kilde AnimeNewsNetwork

  • Evangelion racing team

    Evangelion racing team

    Flere anime franchises bruger racing teams som reklame, og den officielle hjemmeside for Rebuild of Evangelion projektet har posts nogle billeder af Run’a Entertainments “Evangelion RT-01 apr Corolla” team i Super GT300-klasse grand touring championship serien.

    Bilen er malet så den ligner Evangelion Unit 01, hvilket er lykkedes ret godt, og selv kørernes dragter er lavet så de ligner piloternes plugsuits, hvilket er lykkedes rigtig godt, og race queensne har også outfits der er inspireret deraf.

    Kilde alafista
    Kilde AnimeNewsNetwork.
    Kilde ToplessRobot (worksafe)

  • Underlig japansk reklame: Q.P pastasovs

    Underlig japansk reklame: Q.P pastasovs

    Reklamen har mange underlige men søde kewpie dukker der danser og spiller medens en pige synger “Tarako” igen og igen. Først til allersidst får man at vide at det er en reklame for pastasauce.

    Reklamen er for et Kewpie (Q.P) produkt, japans mest populære mærke af mayonaise og deres maskot er en baby med det samme hovede som dukkerne, Kewpie dukken.

  • Kappa Sushi gør aliens synlige

    Kappa Sushi gør aliens synlige

    Manden på telefonen er så optaget af at snakke at han ikke bemærker aliens der lander, men de lave priser på Kappa sushi overrasker ham.

    Måske ikke så alternativ som andre japanske reklamer, men stadig sjov.

    Tak til Japanator for at gøre mig opmærksom på videoen.

  • Evangelion torso vandflasker

    Evangelion torso vandflasker

    Det er ikke første gang at der kommer drikke-produkter der relaterer til Evangelion, men disse vandflasker med tryk på der ligner Rei og Asukas plugsuits ser ret godt ud – omend det at drikke fra en torso uden hovede er ret skummelt.


    De er en del af Mokkus “Body Water” serie og kommer meget passende til maj, samtidig med DVD/BluRay udgivelsen af den anden remade Evangelion film i Japan, Evangelion 2.22: You Can (Not) Advance.
    De koster omkring 22kr flasken, dyrt for vand uanset hvor flot flasken er udsmykket, men det er Evangelion, så det skal nok sælge alligevel.

    Kilde Japanator

  • Underlig japansk reklame med dansende hundekostume

    Underlig japansk reklame med dansende hundekostume

    Endnu en gang viser japanerne at de er mestre i underlige reklamer, hundedragten er flot lavet men også skræmmende på en måde.

    Jeg tror det er en slags chips den reklamerer for, men idet det er en dansende hund kommer jeg mere til at tænke på hundemad – jeg tror ikke at folkene bag reklamen har tænkt på begrebet hundeæde da de lavede den.