Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

McDonald’s Japan går Heisei retro

Japans Heisei-æra, der varede fra 1989 til 2019, er ikke en særlig lang del af landets århundreder lange historie. Det er dog svært at overvurdere, hvor formative Heisei-årene var for det moderne japanske samfund. De mennesker, der voksede op i perioden, var uden tvivl Japans første generation nogensinde til at nyde den fremherskende fred og velstand, hvilket udløste en sprudlende udtryksfuld ungdomskultur, der drev ændringer i mode og musik.

Nu hvor vi er fire år inde i den nuværende Reiwa-æra, er der en voksende følelse af Heisei-nostalgi, især den travle energi fra slutningen af 90’erne og begyndelsen af 2000’erne. Så for at nære denne nostalgi-trang bringer McDonald’s Japan tre af sine hitmenupunkter fra Heisei-æraen tilbage, plus et af dets største dance-pop-smash-hits, “Boys and Girls” med den legendariske J-pop-sangerinde Ayumi Hamasaki.

Reklamer

https://youtu.be/jvqDUR9nQBY

“Boys and Girls” blev oprindeligt udgivet i sommeren 1999 og var Hamasakis første millionsælgende single. For et sekund kan du tro, at det er Ayu (som hun er kendt af fans) selv i ovenstående video, der hævder “Selv hvis æraen ændrer sig, er der en lækkerhed tilbage,” men det er faktisk skuespillerinden/modellen Elaiza Ikeda, der kun var 3 år gammel, da “Boys and Girls” udkom.

https://youtu.be/wltsfGQkw2g
Apropos japansk slang fortæller Ikeda fyrene i denne video, at burgeren er “Choberigu”, hvilket er hvad Heiseis seje børn sagde når noget var “super meget godt.”
https://youtu.be/y9-rgvGOJdY
Og i sit tredje outfit/frisure ser Ikeda ud til at kanalisere auraerne fra Heiseis sporty, nabo-pige idoler, såsom Ami Suzuki eller Ryoko Hirosue.

Om selve burgerne

Da japanske fastfood-kæders trang til at være virkelig vilde i deres tilbud er en nyere udvikling, er der ikke noget alt for skørt på McDonald’s Heisei Burger Big Comeback menuen, som linjen officielt kaldes.

De tre returnerende burgere er

  • Juicy Chicken Black Pepper (450 yen, ~22,59kr) kyllinge fillet burger
  • Tamago Double (460 yen, ~23,09kr), en to-bøf burger med æg og bacon
  • Roasted Sesam Filet o’ Shrimp (450 yen, ~22,59kr)

De udkom alle første gang i Heisei-æraen men blev senere taget af McDonald’s Japans konstant roterende menu.

McDonald’s Japan går Heisei retro

Som altid lyder de ikke værst om end ikke meget anderledes end det normale udbud vi ser herovre – på nær æg, McDonald’s mangler virkelig æg herovre udover i deres morgenmads-burgere.

Kilder

Leave a comment

0.0/5

Go to Top