McDonald’s Japan kæmper mod en kraftig nedgang i antal kunder (fra 14-10% markeds-andel på fem år) og havde sidste år et tab på ¥34,7 milliarder (201,12 millioner kr), så de har indset at de skal til at være kreative for at lokke folk ind/tilbage. Et af disse forsøg er at de nu i en periode serverer pomfritter med chokoladesovs, McChoco Potato.
McChoco Potato koster ¥330 (19,52kr) og er allerede et hit ved de japanske kunder – men også i resten af verden, for nyheden om den spøjse spise har spredt sig til medier over hele verden (bare ser denne side) og har på den måde givet hele kæden opmærksomhed, ikke værst for et forsøg på at være anderledes og finde på noget nyt.
Noget nyt er dog nødvendigt, for det står så slemt til at det amerikanske hoved-selskab overvejer at sælge nogle af deres andele i den japanske gren til 7-11, der står meget stærkt i Japan.
De ny produkter som disse pomfritter og den tidligere nævnte japanske burger er en start på at vende nedgangen for McDonald’s Japan, men der skal også meget til oven på en lang række skandaler om dårlig fødevarekvalitet med alt fra gammelt kød fra Kina over rester af plastik i Sundaes og Nuggets.