Antallet af lærere og ansatte på Tokyos skoler der udførte fysisk straf i skoleåret 2013 var 122, hvilket kun er to tredjedele af 2012s antal ifølge en Tokyo Metropolitan Board of Education undersøgelse der udkom den 22 maj.
De undersøgte 2184 offentlige grund, junior high schools, high schools og special skoler i den japanske hovedstad. Undersøgelsen afspejler den voksende bevidsthed om konsekvenserne af fysisk afstraffelse efter en Osaka high school elev begik selvmord i 2012 efter han blev fysisk misbrugt af basketball holdets træner. Der er dog nævnt mange sager i undersøgelsen hvor nogle skolelærere og administration i Tokyo ikke kunne kontrollere deres vrede og fysisk straffede eleverne.
Ifølge undersøgelsen udførte 31 lærere og skole-ansatte fysisk skade som straf i forbindelse med klub aktiviteter i skoleåret 2013, et drastisk fald fra 87 året før, medens 91 lærere og skole-ansatte gjorde det i klassen eller under andre skole aktiviteter, en lille ændring i forhold til 95 for et år siden.
Af de 122, hvor brug af fysisk disciplin blev bekræftet, var 110 lærere og skole-ansatte, ni var eksterne rådgivere og tre var kandidater eller ældre studerende. Da de blev spurgt om hvorfor de brugte korporlig afstraffelse sagde 61 at de lød følelserne løbe af med sig, omtrent det samme som 65 året før, 32 indså ikke at deres handlinger var korporlig afstraffelse, uændret i forhold til året før, 20 sagde at de fysisk straffede elever efter at deres mundtlige advarsler ikke virkede, et fald fra 49. Tolv lærere og skole-ansatte af de 122 er tidligere blevet straffet for brug af fysisk afstraffelse.
En repræsentant udtaler at undervisnings-udvalget i Tokyo anerkender at der stadig er mange lærere og skole-ansatte der bruger fysisk afstraffelse, og de vil analysere undersøgelsen og øge præventive tiltag.
Udvalget offentliggjorde 108 af de 111 skoler på deres hjemmeside, men undlod de tre skoler hvor kandidater eller ældre elever havde misbrugt deres med-studerende. De beskriver også sager om 30 skoler hvor eleverne fik skader på grund af lærere og skole-ansatte.
Kilde Mainichi