Nintendo legenden Shigeru Miyamoto har provokeret de japanske spillere ved at klage over at det er deres evne til at klare svære action spil der har ledt til genrens nedgang i Japan hvor amerikanerne lapper dem i sig.
Miyamotos udtalelse kom under et interview om Nintendos seneste Pikmin remake:
Jeg har lavet action i nogle og 30 år, og jeg har tænkt over den tydelige forskel i hvordan deres popularitet støt er faldet iJapan medens den har holdt ved i Amerika.
Problemet er, at japanere der ikke kan klare sværhedsgraden i et action spil ikke længere ønsker at spille dem. Denne opfattelse spreder sig til gamere generelt og folk undgå dem fordi de ser dem som svære.
I Amerika er der mange flere folk der nyder en udfordring og vil holde fast og forsøge at overkomme de indledende vanskeligheder.
Ja, det er action spil der virkelig kræver en vis grad af dygtighed.
Det er sandt at nogle folk bare nyder at spille, nogle vil gerne gennemføre og andre nyder større udfordringer. Folk der leder efter en udfordring vil opgive et let gennemført spil som “let”.
Men ved at gøre ting for svære bliver folk, der bare vil spille, drevet væk. Jeg har altid gerne ville tilgodese begge typer.
Kilde 4gamer
Kilde Sankaku Complex (ADVARSEL! Siden indeholder materiale der er 18+)