Blog

  • Thomas Thorhauges svar på Metroexpress artikel om manga

    Thomas Thorhauges svar på Metroexpress artikel om manga

    Formanden for Dansk Tegneserieråd, Thomas Thorhauge har svaret på den debat hans kommentarer i en artikel i Metroexpres har skabt, og det viser sig at det meste som fik folk op af stolene skyldes dårlig redigeren i hans udtalelser fra journalistens side, ikke første gang det sker.

    Jeg beklager at jeg lød lidt skab i mine kommentarer til hans udtalelser i artiklen, jeg tænkte nok at der var klippet meget, men valgte en kritisk linje for at skabe debat.

    Link til Thomas Thorhauges blog

  • Hvad japanernes synes er sejt fra Japan del 2

    En gruppe forskere fra Tokyo Polytechnic University lavede en undersøgelse af den almene japanernes opfattelse af hvad der er “Cool Japan” (se første indlæg om emnet for mere information) . De gik ud fra den antagelse at Japans styke i økonomi og international omtale ligger i anime, manga, film, mode og andre former for japansk kunst og underholdning.

    Kun 29% havde hørt om begrebet “Cool Japan,” og kun 4.6% sagde de forstod hvad den betyder. Brugen af kultur for global indflydelse bliver også kaldet “soft power,”  modsat “hard power” som militærstyrke.

    Når de blev spurgte om hvilke områder de ville intrducere til verden som “Cool Japan” sagde 56.9% “animation” — det mest populære svar. Med 49.9% var manga svar nummer to.

    Spørgsmål: “Hvilken del af japansk kultur ville du introducere til verden som “Cool Japan”?”

    Teenagere

    1Animation60.9%
    2Manga56.7%
    3Spil47.5%
    4Japansk mad41.8%
    5Japansk agtig natur39.5%

    Tyverne

    1Manga58.4%
    2Animation57.1%
    3Japansk mad53.4%
    4Japansk agtig natur49.8%
    5Traditionel kunst42.9%

    Trediverne

    1Animation56.2%
    2Japansk mad48.5%
    3Manga46.5%
    4Japansk agtig natur43.5%
    5Traditionel kunst38.8%

    Fyrrerne

    1Animation53.5%
    2Japansk mad45.4%
    3Japansk agtig natur43.8%
    4Manga39.2%
    5Traditionel kunst33.8%

    47.7% sagde at de regnede DragonBall franchisen og Doraemon som tv-animeer der repræsenterede “Cool Japan” fulgt af Mobile Sut Gundam franchisen med 47.6%.

    Mandlige teenagere

    1One Piece50.7%
    2Dragon Ball franchise50.0%
    3Doraemon41.2%
    4Neon Genesis Evangelion40.4%
    4Pokémon franchise40.4%

    Mænd i tyverne

    1Dragon Ball franchise59.6%
    2Mobile Suit Gundam franchise56.4%
    3Neon Genesis Evangelion franchise50.0%
    4Doraemon45.7%
    5Lupin III franchise42.6%

    Mænd i trediverne

    1Mobile Suit Gundam franchise61.5%
    2Dragon Ball franchise54.8%
    3Neon Genesis Evangelion47.4%
    4Doraemon46.7%
    4Lupin III franchise44.4%

    Mænd i fyrrerne

    1Mobile Suit Gundam franchise48.9%
    2Lupin III franchise46.7%
    3Doraemon40.7%
    4Space Battleship Yamato franchise40.0%
    5Dragon Ball franchise36.3%

    Kvindelige teenagere

    1One Piece62.4%
    2Detective Conan (Case Closed)47.2%
    3Pocket Monsters franchise45.6%
    4Dragon Ball franchise43.2%
    5Doraemon41.6%
    5Neon Genesis Evangelion41.6%

    Kvinder i tyverne

    1Doraemon62.4%
    2Dragon Ball franchise59.2%
    3One Piece51.2%
    4Mobile Suit Gundam franchise47.2%
    5Lupin III franchise44.8%

    Kvinder i trediverne

    1Doraemon52.8%
    2Mobile Suit Gundam franchise44.8%
    3Dragon Ball franchise43.2%
    4Lupin III franchise36.0%
    5Galaxy Express 99934.4%

    Kvinder i fyrrerne

    1Doraemon51.2%
    2Mobile Suit Gundam franchise46.4%
    3Dragon Ball franchise38.4%
    4Space Battleship Yamato franchise36.8%
    5Mighty Atom (Astro Boy)36.0%
    5Detective Conan (Case Closed)36.0

    Ved manga var det øverste svar Dragon Ball med 61.5% blandt alle grupper på nær kvindelige teenagere, top svaret fra dem var One Piece med 71.2%. Alle aldersgrupper nævnte Osamu Tezuka med 75.6% som toppen af manga skabere.

    Ved spil førte Dragon Quest 60.8%, interessant når den ikke er nær så populær som Final Fantasy herovre.

    Inden for japanske film var de to øverste svar Studio Ghibli (76.3%) og Departures (39.6%). Af instruktører førte Akira Kurosawa (70.5%) fulgt afHayao Miyazaki (60.7%). Ironisk nok har Miyazaki selv nedtonet brugen af japansk underholdningsom  “soft power” for at promovere landet.

    62.8% sagde at de tror at “soft power” vil blive den drivende kraft for at få Japan ud af den nuværnede recession. Den tidliger premierminister Taro As gjorde “soft power” til et af nøgleelementerne i sin politik, omend den japanske regering har haft snakket om det før og efter Asōs tid på posten.

    I onsdags kom den japanske regering med et forslag om at fordoble indtægterne Japan får oversøs fra fra anime, film og andet indhold i 2020. “Intellectual Property Promotion Plan 2010” er beregnet til at øge de internationale indtæger i disse områder til 2.6 trillion yen (omkring 17 billioner kr) på et årti. Planens støtter sigter også efter at halvvere tabet for japanske selskaber fra piratkopiering.

    Tokyo Polytechnic University teamet lavede undersøgelsen gennem mobiltelefoner fra den 30 april til 7 maj. Teamet spurgte 1,000 deltagere mellem 15 og 49 år, fordelt mellem mænd og kvinder. Der var 136 mandlige teenagere, 125 kvindelige teenagere, 94 mænd i tyverne, 125 kvinder i tyverne, 135 mænd i trediverne, 125 kvinder i trediverne,  135 mænd i fyrrerne og 125 kvinder i fyrrerne.

    Kilde AnimeNewsNetwork

  • Hvad japanernes synes er sejt fra Japan del 1

    Hvad japanernes synes er sejt fra Japan del 1

    En gruppe forskere fra Tokyo Polytechnic University lavede en undersøgelse af den almene japanernes opfattelse af hvad der er “Cool Japan”. De gik ud fra den antagelse at Japans styke i økonomi og international omtale ligger i anime, manga, film, mode og andre former for japansk kunst og underholdning.

    Kun 29% havde hørt om begrebet “Cool Japan,” og kun 4.6% sagde de forstod hvad den betyder. Brugen af kultur for global indflydelse bliver også kaldet “soft power,”  modsat “hard power” som militærstyrke.

    Når de blev spurgte om hvilke områder de ville intrducere til verden som “Cool Japan” sagde 56.9% “animation” — det mest populære svar. Med 49.9% var manga svar nummer to.

    Spørgsmål: “Hvilken del af japansk kultur ville du introducere til verden som “Cool Japan”?”

    Teenagere

    1Animation60.9%
    2Manga56.7%
    3Spil47.5%
    4Japansk mad41.8%
    5Japansk agtig natur39.5%

    Tyverne

    1Manga58.4%
    2Animation57.1%
    3Japansk mad53.4%
    4Japansk agtig natur49.8%
    5Traditionel kunst42.9%

    Trediverne

    1Animation56.2%
    2Japansk mad48.5%
    3Manga46.5%
    4Japansk agtig natur43.5%
    5Traditionel kunst38.8%

    Fyrrerne

    1Animation53.5%
    2Japansk mad45.4%
    3Japansk agtig natur43.8%
    4Manga39.2%
    5Traditionel kunst33.8%

    47.7% sagde at de regnede DragonBall franchisen og Doraemon som tv-animeer der repræsenterede “Cool Japan” fulgt af Mobile Sut Gundam franchisen med 47.6%.

    Mandlige teenagere

    1One Piece50.7%
    2Dragon Ball franchise50.0%
    3Doraemon41.2%
    4Neon Genesis Evangelion40.4%
    4Pokémon franchise40.4%

    Mænd i tyverne

    1Dragon Ball franchise59.6%
    2Mobile Suit Gundam franchise56.4%
    3Neon Genesis Evangelion franchise50.0%
    4Doraemon45.7%
    5Lupin III franchise42.6%

    Mænd i trediverne

    1Mobile Suit Gundam franchise61.5%
    2Dragon Ball franchise54.8%
    3Neon Genesis Evangelion47.4%
    4Doraemon46.7%
    4Lupin III franchise44.4%

    Mænd i fyrrerne

    1Mobile Suit Gundam franchise48.9%
    2Lupin III franchise46.7%
    3Doraemon40.7%
    4Space Battleship Yamato franchise40.0%
    5Dragon Ball franchise36.3%

    Kvindelige teenagere

    1One Piece62.4%
    2Detective Conan (Case Closed)47.2%
    3Pocket Monsters franchise45.6%
    4Dragon Ball franchise43.2%
    5Doraemon41.6%
    5Neon Genesis Evangelion41.6%

    Kvinder i tyverne

    1Doraemon62.4%
    2Dragon Ball franchise59.2%
    3One Piece51.2%
    4Mobile Suit Gundam franchise47.2%
    5Lupin III franchise44.8%

    Kvinder i trediverne

    1Doraemon52.8%
    2Mobile Suit Gundam franchise44.8%
    3Dragon Ball franchise43.2%
    4Lupin III franchise36.0%
    5Galaxy Express 99934.4%

    Kvinder i fyrrerne

    1Doraemon51.2%
    2Mobile Suit Gundam franchise46.4%
    3Dragon Ball franchise38.4%
    4Space Battleship Yamato franchise36.8%
    5Mighty Atom (Astro Boy)36.0%
    5Detective Conan (Case Closed)36.0

    Ved manga var det øverste svar Dragon Ball med 61.5% blandt alle grupper på nær kvindelige teenagere, top svaret fra dem var One Piece med 71.2%. Alle aldersgrupper nævnte Osamu Tezuka med 75.6% som toppen af manga skabere.

    Ved spil førte Dragon Quest 60.8%, interessant når den ikke er nær så populær som Final Fantasy herovre.

    Inden for japanske film var de to øverste svar Studio Ghibli (76.3%) og Departures (39.6%). Af instruktører førte Akira Kurosawa (70.5%) fulgt afHayao Miyazaki (60.7%). Ironisk nok har Miyazaki selv nedtonet brugen af japansk underholdningsom  “soft power” for at promovere landet.

    62.8% sagde at de tror at “soft power” vil blive den drivende kraft for at få Japan ud af den nuværnede recession. Den tidliger premierminister Taro As gjorde “soft power” til et af nøgleelementerne i sin politik, omend den japanske regering har haft snakket om det før og efter Asōs tid på posten.

    I onsdags kom den japanske regering med et forslag om at fordoble indtægterne Japan får oversøs fra fra anime, film og andet indhold i 2020. “Intellectual Property Promotion Plan 2010” er beregnet til at øge de internationale indtæger i disse områder til 2.6 trillion yen (omkring 17 billioner kr) på et årti. Planens støtter sigter også efter at halvvere tabet for japanske selskaber fra piratkopiering.

    Tokyo Polytechnic University teamet lavede undersøgelsen gennem mobiltelefoner fra den 30 april til 7 maj. Teamet spurgte 1,000 deltagere mellem 15 og 49 år, fordelt mellem mænd og kvinder. Der var 136 mandlige teenagere, 125 kvindelige teenagere, 94 mænd i tyverne, 125 kvinder i tyverne, 135 mænd i trediverne, 125 kvinder i trediverne,  135 mænd i fyrrerne og 125 kvinder i fyrrerne.

    Kilde AnimeNewsNetwork

  • Vocaloid topper hit-listerne

    Vocaloid topper hit-listerne

    Et album med vocaloiderne, Vocalogenesis, har opnået første pladsen i Japans salgslister.

    Oricon listen der blev afsluttet den 18 maj angiver Vocaloid albummet “Exit Tunes Presents Vocalogenesis feat. Hatsune Miku” som det bedst sælgende album. Enten viser det den koncentrerede købekraft fra otakuer som de sælgende drømmer om, eller også viser den at Vocaloid musik er ved at opnå mainstream appel.

    Vocaloid fans kender måske sangene.

    Kilde Sankaku Complex (ADVARSEL Siden indeholder materiale der er 18+)

  • Top 30 sælgende manga serier i Japan 10-16 maj 2010

    Top 30 sælgende manga serier i Japan 10-16 maj 2010

    Her er en tabel over de 30 bedst sælgende mangaer i Japan sidste uge. De nyeste udgivelser sælger selvfølgelig bedst.

    RangSidste ugeTitelForfatterUgentlige salgSamlede salgUdgiverPrisCover
    12Nodame Cantabile #24Tomoko Ninomiya69,819794,414KodanshaY440

    21Naruto #51Masashi Kishimoto62,825918,583ShueishaY420

    3Q And A #2Mitsuru Adachi49,18449,184ShogakukanY460

    4Kodomo no Jikan #8Kaworu Watashiya41,06841,068FutabashaY630

    514Drop #10Original Creator: Hiroshi Shinagawa
    Art: Dai Suzuki
    Character Design: Hiroshi Takahashi
    39,98180,637Akita ShotenY420

    6Tonari no Atashi #4Atsuko Nanba37,63237,632KodanshaY440

    78Fullmetal Alchemist #25Hiromu Arakawa37,0861,184,337Square EnixY420

    83Katekyo Hitman Reborn! #29Akira Amano36,384466,351ShueishaY420

    9Majo wa Nido Aegu #3Miyuki Kitagawa35,33035,587ShogakukanY420

    10Good Morning Kiss #5Yue Takasuka33,91733,917ShueishaY420

    114Gintama #34Hideaki Sorachi33,390393,272ShueishaY420

    126Shin Tennis no Ouji-sama (The New Prince of Tennis) #3Takeshi Konomi32,245278,009ShueishaY460

    135Bakuman. #8Story: Tsugumi Ohba
    Art: Takeshi Obata
    29,979332,048ShueishaY420

    14Tora to Ōkami #1Yoko Kamio25,90725,907ShueishaY420

    1515Shinjuku Swan #22Ken Wakui23,38963,378KodanshaY560

    16Love Control (Renai Control) #3Ai Hasukawa22,44122,849Libre Publishing Co., Ltd.Y650

    1710Ookiku Furikabutte (Big Windup!) #14Asa Higuchi22,019450,557KodanshaY550

    18Saa Himitsu o Hajimeyō #4Kazumi Kazui21,06821,268ShogakukanY420

    197Toriko #9Mitsutoshi Shimabukuro19,492184,113ShueishaY420

    2025Crows Zero #8Original creator: Hiroshi Takahashi
    Script: Shogo Muto
    Art: Kenichirō Naitō
    19,02143,873Akita ShotenY420

    2117Hyakki Yakou Shou #11 Bunko EditionIchiko Ima18,59468,281Asahi SonoramaY630

    2228Thermae Romae #1Mari Yamazaki18,311329,207EnterbrainY714

    2313xxxHOLiC #17CLAMP18,113375,131KodanshaY560

    24Anata ni Hana o Sasagemashō #1Tomu Ohmi17,23917,239ShogakukanY420

    25Junai Tokkō Taichō! Maji #2Shizuru Seino16,70416,704KodanshaY440

    26One Piece Sōshū-hen The 12th LogEiichiro Oda16,31160,306ShueishaY680
    279Mayoi Neko Overrun! #1Story: Tomohiro Matsu
    Art: Kentaro Yabuki
    Character Design: Peco
    15,512166,768ShueishaY500

    2812Jin #18Motoka Murakami15,271113,555ShueishaY540

    29Tsugumomo #4Yoshikazu Hamada15,02115,021FutabashaY630

    30Shōri no Akuma #3Yoko Maki14,20014,200ShueishaY420

    Kilde AnimeNewsNetwork
    Kilde
    Oricon

  • Kawamura Yu figma kan bestilles

    Kawamura Yu figma kan bestilles

    Jeg har tidligere nævnt Max Factorys figur af Kawamura Yu fra Se.Kirara her, men her er lidt flere billeder og info om pris og bestilling.

    Jeg har ofte nævnt at jeg ikke kan lide leddene i action figurer, men på Yu er de ikke særlig slemme og fuldt ud noget jeg ville kunne leve med at have stående. Det er ingen hemmelighed at jeg godt kan lide lyserødt hår, så på den måde har hun allerede en fordel i min bog, men hendes kjole er også fint omend simpel. Det der virkelig sælger hende til mange vil dog nok være det køkkenudstyr hun kommer med som tilbehør. Hendes forklæde med kattepoterne på er virkelig kært, og gryderne, knivene, skeen, handskerne og hånden med pinde runder hende af som den perfekte hus-figur i køkkenet.

    Hun kan bestilles hos Hobby Search til en pris på 3000yen (198kr), omend hun pt kan forudbestilles for kun 2429yen (161kr), figmaer er ikke særlig dyre og så godt som hun er lavet og med alt tilbehøret er hun absolut et godt køb.

    Kilde WCloudxKumo
    Kilde
     WCloudxKumo

  • Endnu en trailer for Space Battleship Yamato live action

    Endnu en trailer for Space Battleship Yamato live action

    Der er kommet en ny trailer for den kommende japanske live action udgave af den klassiske anime Space Battleship Yamato.

    Den ser rigtig godt ud, de er måske lidt langhårede og ser underlige ud med solbriller i rummet, men det fanger lidt af originalens charme, og kampen ser godt ud.

    Jeg er enig i Rob fra Topless Robot om at det for japanere må det være en stor remake  på linje med den måde den nyeste Star Trek film var det for amerikanerne, Yamato har været en af de skelsættende serier og været med til at definere deres populærkultur i årtier siden den udkom.

    Kilde Japantor
    Kilde Topless Robot (worksafe)

  • Top 20 salg af animation i Japan 10-16 maj 2010

    Top 20 salg af animation i Japan 10-16 maj 2010

    Her en tabel med salget af animations DVDer/BDer i Japan i sidste uge. Anime dominerer, men den bedstsælgende animationsudgivelse er stadig Up. Det bliver til stadighed ved med at imponere mig at Totoro vedbliver at være med i salgslisterne, har alle japanere den ikke snart flere gange?

    RangSidste ugeTitelUgentlige antal solgtTotalt salgUdgivelses datoUdgiverCover
    74Up6.010117.46321 aprilWalt Disney Studio Home Entertainment

    11Seitokai no Ichizon Vol. 6 Limited Edition3.5403.54014 majHappinet

    15Katanagatari Vol. I (Complete Limited Pressing)2.8012.80112 majAniplex

    2010Katekyo Hitman Reborn! Rebo-Chara Collection ~Saikyō no Nakama-tachi [Collection 2]2.2767.020May 7Marvelous Entertainment

    2521Working!! #1 (Complete Limited Edition)2.12223.95321 aprilAniplex

    26Naruto Shippūden Shi no Yogen to Fukushū Arc #51.9681.96812 majAniplex

    Mobile Suit Gundam UC #112 martsBandai Visual

    My Neighbor Totoro28 september 2001Buena Vista

    Summer Wars3 martsVAP

    07-Ghost Kapitel. 10 Limited First Edition7 majavex entertainment

    Asura Cryin’ 2 #5 (Limited First Edition)12 majKing Records

    Waltz with Bashir (Complete Edition)12 majWarner Home Video

    Naruto Shippūden: Hi no Ishi o Tsugumono (Limited Complete Pressing)21 aprilAniplex
    Peeping Life -The Perfect Emotion-16 aprilComix Wave Film

    Evangelion:1.11 You Are (Not) Alone27 majKing Records

    Peeping Life -The Perfect Edition-18 juniComix Wave Film

    The Beast Player Erin Vol. 1012 majAriola Japan

    Nodame Cantabile: Finale Vol. 27 majASMIK

    (Uspecificeret titel)
    Kiddy Girl-and Vol. 8 Limited Edition14 majKadokawa Shoten

    Kilde AnimeNewsNetwork
    Kilde Oricon

  • Metroexpress har artikel om manga

    Metroexpress har artikel om manga

    I forbindelse med at der er tegneserie-festival i København denne weekend  har Metroexpress talt med formanden for Dansk Tegneserieråd, Thomas Thorhauge. Han taler mest om manga og graphic novels, hvor han udelukkende forbinder manga med børn og sågar udtaler at “Manga tilbyder børnene en utrolig stærk og eksotisk fremmedartet underholdningsform, der er enormt barnlig, og det tiltaler dem. Voksne kan derimod ikke holde manga ud“, men det er så primært baseret på de danske udgivelser der mest er børneserier af forskellig grad. Hans samtidige fokus på graphic novels som værende redningen for tegneserier for voksne, hvor manga er det for børn, kan virke noget elitær, men det problem har Dansk Tegneserieråd altid haft.
    Hans konstatering af at manga har bredt tegneserier til pigerne også og dermed givet mediet et bedre fundament kan jeg dog kun være enig i, men læs artiklen selv og bedøm hvad du synes.

    Hvorfor de har taget Moon Phase som logo-billede, en serie der henvender sig til ældre teenagere og voksne, når de nu fokuserer på manga til børn er et godt spørgsmål.

    Artiklen på Metroexpress

  • World of WarCraft: Death Knight

    World of WarCraft: Death Knight

    Genre: Fantasy
    Tegnet af: Rocio Zucchi
    Skrevet af: Dan Jolley
    Udgives i Tyskland af: TokyoPop DE

    Det kan diskuteres om denne serie kan kaldes en manga, omend forlaget gør det på bagsiden af bogen, da den er tegnet af en brasiliansk kvinde, Rocio Zucchi, og forfatteren er en amerikansk mand, Dan Jolley. Den er dog tegnet i en stil der minder om manga og da forlaget kalder det sådan godtager jeg det, manga er trods alt det japanske ord for tegneserie generelt og for dem er selv supermand manga.

    Den unge mand Thassarian arbejder på sin mors gård sammen med sin søster og træner indimellem med den lokale militia. Hans far drog ud som soldat år forinden og er ikke vendt tilbage men døde som en helt.
    En dag bliver han indkaldt til en særlig mission med prins Athas til Northrend for at jage dæmonen Mal’ganis. Trods moderens og søsterens protester rejser Thassarian stolt med, og hans tro på prinsen er urokkelig. Da skibene hjem er brændt og Arthas forsvundet drager Thassarian efter ham og møder sin skæbne og fremtid i en hule med en underlig trone i…

    Manga eller ej, bogen er tegnet glimrende i en let genkendelig ”Blizzard-manga” streg som de fleste af deres manga-agtige udgivelser deler på trods af forskellige tegnere. Der er mange detaljer, meget uddybende gråtonelægning (kunne godt ligne at den var tegnet i farver oprindelig og så udgivet i gråtoner for at ligne manga) og karakter-designs der følger spillets modeller tæt. Desværre lider den dog af det samme problem som de andre WarCraft mangaer: tegningerne bliver ofte lidt rodede, især i kampscener der mister noget af den medrivende sammen med overskueligheden. Visse af personerne kan også være svære at skelne fra hinanden indimellem, men det kan også skyldes at modellerne i spillet de er bygget over er meget ens så det er ikke kun tegnerens skyld.

    Historien er udmærket, omend man har hørt praktisk taget det hele som info ved quests i Wrath of the Lich King udvidelsen til World of WarCraft, hvor Thassarian blev introduceret oprindeligt.

    Og her er vi ved mangaens største akilleshæl: dem der køber bogen er fans af spillet, men de kender historien, og dem der ikke har spillet det vil savne info og kan føle at bogen er forvirrende da mange navne på personer og lande aldrig er forklaret eller uddybet. På den anden side er den en udmærket introducering til begrebet Death Knighs og deres plads i WarHammer verdenen, og den er en udmærket opsummering og gensyn med personer og historier spillerne kender fra spillet (og som dem der har spillet fra starten af Wrath of the Lich King ikke har set i nogen tid).

    Alt i alt en titel for fans ligesom de andre WarCraft mangaer, men stadig uden at fansne får meget nyt – en trend for alle udgivelserne desværre. Hvis man vil have let-fordøjelig fantasy underholdning er den dog udmærket, om man kender universet eller ej, men fans vil pløje igennem bogen på ingen tid fordi indholdet er så velkendt, men de vil nyde rejsen kort som den er.

  • Preview af Nendoroid Yoshika Swimsuit

    Mikatan fra Good Smile Company har lagt nogle billeder på sin blog af deres kommende nendoroid af Yoshika Miyafuji fra Strike Witches i sin skolebadedragt.

    Hun er enormt kær, som de andre nendoroids, og det ser ud til at hun kommer med en mere bevægelig stand så hun kan flyve og lignende. Hendes skolebadedragt passer godt til nendoroid kroppen og den lille skolerygsæk som tilbehør er en fin detalje.

    Desværre kommer hun som tilbehør til X-Box360 Strike Witches spillet som udkommer den 29 juli, ud fra screenshots og previews af spillet er hun desværre den primære grund til at købe det. Et tilfælde af at tilbehøret er bedre end spillet ser det ud til, men et stykke tilbehør mange nok vil købe det før. Japanske spil er desværre notorisk svære at skaffe til Vesten, men hold øjnene åbne på steder som PlayAsia.

    Kilde WCloudxKumo

  • Robot vier par

    Robot vier par

    I Japan er det første par i verden nu blevet viet af en robot til deres bryllup. Det er Tomohiro Shibata og Satoko Inoue fra Tokyo arbejder begge for firmaet Kokoro der udvikler robotter, og det er da også deres nyeste model, i-Fairy, der stod for ceremonien.

    Et stort tillykke til dem, omend jeg ikke kan lade være med at tænke på at deres valg af præst måske var dikteret af deres profession og arbejdsgiver.

    Kilde Topless Robot (worksafe)
    Kilde AkihabaraNews