Da en gymnasieklasse alle dræbes i en eksplosion i begyndelsen af afsnittet, reinkarneres de alle i en fantasy verden som attraktive og magtfulde mennesker. Alle, bortset fra en pige, der reinkarneres som… en lille edderkop.
Hovedpersonen, der får stemme af Aoi Yuki, begynder dog ikke som et overpowered væsen som vi kender fra de fleste andre isekai (Slime og et utal af andre hilser) men en reel, nyfødt edderkop med tilsvarende lave evner. Hun har dog spillet mange computerspil og kender dermed spil-logik, så hun bliver bedre – også selvom fødekæden blandt monstre gør sit bedste for at understrege at små edderkopper i just er i toppen. Det er netop hendes overvejelser og især smarte kommentarer om hvad der sker for hende der gør serien værd at se.
Animationsmæssigt er serien ganske pæn med masser af farver, hvilket passer godt til seriens lettere stil – selvom verden vil æde hende er vores lille edderkop ikke underkuet! Hun er selv CGI-animeret, og dette virker godt – man kan se at de har brugt meget tid på at studere edderkopper for at få hendes bevægelser med alle benene til at se godt ud. Jeg er ikke den store fan af edderkopper generelt, men hun er animeret på en ret charmerende måde på trods af at bevægelserne ser realistiske ud. De gav hende lige nok menneskelige elementer til at distancere hende fra hendes edderkoppefamilie – ikke mange edderkopper har store kawaii-øjne og kan danse som hun kan – for hun er en fantastisk danser!
Åbnings- og afslutnings sangene har en optimistisk stemning, der perfekt afspejler den positive stemning i anime serien, især da sidstnævnte synges af Aoi Yuki selv og i karakter som et edderkoppe idol.
Afslutnings sangen
Denne første episode af So I’m a spider so what? starter stærkt og på trods af at den var mindre fængende i anden halvdel, hvor vi følger Kumokos klassekammerater, glæder jeg mig til at se videre.
Serien kan se gratis og lovligt herhjemme på Crunchyroll.
Ramune Takoyaki har en særegen smag, der er en smule sød (der er trods alt Ramune) men samtidig også en smule kunstigt tør med et hint af umami* – den skal jo smage af takoyaki – påstår de.
Medens umami smagen tilsat et svagt hint af salt skilder sodavanden dramatisk ud fra den rent søde normale udgave – og hvad man primært forventer fra japansk sodavand – kan jeg ikke detektivere noget unikt takoyaki agtig på nogen måde, bare kunstig umami. Der er et hint af en grund sukker-sødhed, der nok egentlig ville være ret markant stod den alene men den overdøves af den kunstige umami smag. Hvad angår det nævnte hint af salt er jeg reelt i tvivl om det er der, eller om det er den kunstige umami smag der spiller min hjerne et pus, da umami nærmest altid kombineres med salt og det derfor forventes, det er mine smagsløg ikke trænede nok til at vurdere – og slet ikke på et så markant kunstigt grundlag.
Farven er dog flot gylden og fonten og farverne på labelen på flasken giver et umiskendeligt præg af traditionelle japanske spisesteder – især typen der kunne finde på at sælge takoyaki ville anvende fonte i den stil.
Sammenlagt er den en interessant oplevelse, men ikke noget jeg kunne se nogen drikke flere af i træk (jeg har i hvert fald ikke lyst til en til, nærmere noget mere friskt eller med alkohol – hvilket jo netop er effekten af stegt mad, så måske det er en god ting?) eller have som en fast drik de ofte tog frem. Den er fin at have prøvet og kunne vise frem til andre, men ikke en favorit.
* En af de fem-seks grundsmage sammen med sur, salt, sød, bitter og måske fed (den nyeste “egen” smag ifølge japanske forskere). Umami betyder velsmag på japansk og findes i kød, tomater og svampe og er den “rige” smag disse har.
Zima er egentlig en amerikansk alkoholisk læskedrik, men den sælges ikke i Europa (i hvert fald ikke vores nordlige del), så jeg så den første gang i Japan.
Drikken kom første gang på markedet i 1990erne, hvor den blev markedsført stort og så ikke solgte nok og forsvandt. Således hørte jeg om den gennem product placement i min yndlings amerikanske science fiction serie Babylon 5 og kendte dermed til den i mange år, så jeg blev glad da jeg endelig fandt den efter den nylige relancering i flere lande. Den er så allerede væk igen i USA, hvor den kunne købes 2017-2018, men i Japan er den i hvert fald stadig vidt udbredt i mange combinier og supermarkeder i 2019.
Der er som sagt en alkoholisk drik med samme alkohol-styrke som en pilsner – jeg husker den i Japan som 4% men kan se at den har haft lidt mere i USA.
Smagen er svær at beskrive, lidt limet men ikke kraftig eller sød i retning Sprite, så ikke som man kender fra alkohol sodavand. Lime smagen virker nok mest af alt inklusiv skal som vi kender det fra visse drinks, hvilket giver den en svagt bitter eftersmag.
Generelt er drikken lidt svag i smagen, men der er klart noget smag modsat de populære skinny bitch agtige drikke baseret på primært danskvand. Det sidste aspekt er smagen er at dens tynde, limet-hed nærmest også smages “tør”, hvilket passer med aspektet nævnt ovenfor. Samlet er det en ret kompleks og unik smag.
Dette indlæg har været en del tid undervejs, da en tur til Japan kom i vejen, så det er ikke sikkert at alt tøj på billederne stadig er på lager – men de har sikkert fået andre spændende ting!
Uniqlo er en af de store tøjbutikskæder på verdensplan med mange butikker i Japan og Asien, og nu er der også en i Danmark.
Umiddelbart ligner UNIQLO billige tøjbutikker som vi kender det fra H&M og lignende, men det meste af udvalget er mere tidløst og mindre sæson præget i de fleste af deres sektioner.
Bemærk “de fleste”, for den sektion som mange læsere herinde nok er interesseret i er UT, sektionen med mere casual tøj med mere populærkulturelle motiver. En del af dem kan ses herunder, omend nogle af dem også nærmest kan kaldes klassiske i dagomend disse ikke er særligt kendte herhjemme (som Gundam og Urusei Yatsura). Der er også mere “pop”-klassiske japanske motiver i tilstødende serier som varianter over det klassiske ukiyo-e Den store bølgeog en serie med navne og tryk for en række sake-bryggerier som jeg personligt er rigtig glad for.
Kvaliteten af deres tøj er glimrende, selv efter en del vaske holder deres T-shirts i hvert fald formen fuldstændig og misfarvningen er minimal. Jeg vil umiddelbart placere kvaliteten over butikker som H&M omend det må skulle vurderes over en længere periode med flere varer.
Samlet kan jeg rigtig godt lide Uniqlo, uanset om jeg besøger deres butikker i Japan (hvor jeg rent faktisk kan få tøj så længe jeg går efter XL) eller den i København. At man kan få anime bluser, endda nogle der også er neddæmpede nok til at kunne bruge i mere seriøse sammenhænge, i en butik i Danmark er fantastisk.
Denne syrlige drik er noget sødere end den sidste, omend stadig en smule syrlig ligesom frugten den er baseret på, lychee.
Sodavanden har samme hvidlige farve som lychee juice, så det passer godt. Det samme gør smagen, der også er en mild variation over juice af frugten. Det at drikken skulle indeholde salt smages ikke, men kombinationen af lychee og salt er klassisk (jeg har i hvert fald set den før) og det gør ikke drikken salt. Det kan dog være noget af det, der gør at den virker ret læskende, hvis den i det små fylder både salt og væskebalancen op.
Fanta Salt Lychee er endnu et eksempel på Fantas sodavand over frugt, der ikke helt smager som frugten, men den er ret tæt på modsat mange af deres andre varianter – især de japanske som melon.
Som navnet siger er Calpis Soda en blanding af den klassiske japanske drik Calpis, der altid er forfriskende – især om sommeren, og brus.
Hvad er Calpis? Calpis er en let syrlig drik der mest af alt minder om koldskål når den er blandet til at drikke. Der er dog ikke citron i, som vi normalt finder i moderne koldskål, så den kan også sammenlignes med en neutral drikkeyoghurt eller de drikbare “sundheds” yoghurter som Actimel eller Yakult. Den kan købes koncentreret eller blandet, som her med brus (Calpis Soda) eller vand (Calpis Water). Ikke blandet bruges den på shaved ice, i drinks (ligesom sirup) etc. eller man køber den og blander derhjemme.
Det er lidt underligt at drikke en “sodavand” der er hvid som mælk, og selv uden brus er en mælkehvid drik der er tynd som vand lidt spøjs.
Calpis soda er ikke så sød som mere traditionelle sodavandsdrikke, og det let syrlige gør det let at forstå at det er en sommer klassiker i Japan i nu 100 år (den udkom første gang 7 juli 1919).
I mine øjne slår den sukker- eller sødestof- sodavand i at være læskende netop ved at den ikke er så sød men let sylig og er en go-to når jeg er i Japan og har det varmt.
Da min mini anmeldelse af Coca Cola Energy, en energi-drik, der kun kan fås i Japan, blev taget godt imod i går med en del læsere er her endnu en japansk cola, denne gang ikke brun: Coca Cola Clear Lime.
Det smager som den “gamle” Coca Cola Light (ikke den nyere Zero variant som jeg for øvrigt ikke har set i Japan), hvilket også er hvad den er da der ikke er sukker i, tilsat lime. På den måde minder den meget om den Pepsi (Max) med lime der kan købes i Danmark, bare baseret på Coca Colas smag istedet. Der er dog en smule mere bittert bid i lime eftersmagen end i Pepsis variant, hvilket passer mig fint, lime skal ikke kun være rent sød.
Hvad så med farven? Det store salgsargument er jo at den er klar. Det mærker man ikke, det smager som en normal, lidt tam på grund af light, cola med lime.
Samlet er det at den er klar en gimmick, men man går aldrig galt i byen med cola lime.
Jeg tænkte at en mini anmeldelse af en energi-drik, der kun kan fås i Japan, ville passe med læsernes smag (no pun intended). Så jeg præsenterer hermed Coca Cola Energy.
Den kan kun fås i det vestlige Japan og ingen andre steder i verden som en forsøgs ordning, det praler de i hvert fald af på automaterne (men den kan også købes i visse convenience stores).
De siger også den har den “rigtige” Coca Cola smag, og det passer delvist. Ja, den smager af Coca Cola, men også af energidrik (guaranaen der smager igennem). Lidt en blanding af Coca Cola og Monster (som også er fra samme firma), omend vægten heldigvis er på cola delen som lovet.
Farven er mørkebrun karamel som man forventer af en cola drik, mem det vil det nærmest altid være når man blander ting i cola så det er som forventet.
Samlet er det en udmærket energi-drik, den smager udmærket af cola men ikke helt som “rigtig” Coca Cola som de lover på grund af den kraftige energi-drik bismag. Nu Cult Cola ikke er så stor mere vil nogle danskere nok kunne være interesserede i den, omend den lille 20ml dåse er en anden størrelseskategori.
Vil folk gerne se flere anmeldelser / beskrivelser af japanske produkter som denne her på siden?
I mange år kunne man finde butikken i Dragon’s Lair i Odense, der fokuserede på rollespil (både papir og live), brætspil, figurspil og merchandise. Ja, faktisk havde den de første år sin eksistens også et anseeligt udvalgt af anime på VHS bånd – jeg har selv købt flere titler der i sin tid.
For at vende tilbage til første sætning: det kan man ikke mere, for den er nu gået sammen med Faraos Cigarer, kendt fra København og Lyngby, og er i samme hug flyttet i ny, større og flotte lokaler.
Butikken udefra
Spil, spil og endnu flere spil
Det første indtryk er at butikken er stor, hvilket den med 600 kvadratmeter vel også kan siges at være. Det første man ser, når man går ind af døren, er den store væg med brætspil der dækker halvdelen af butikkens længde fra gulv til loft. Herunder er der også vestlige spil inspireret af japansk og asiatisk kultur som Takenoko og King of Tokyo, men ikke rigtig nogen japanske – men brætspil er et marked der er ekstremt niche derovre så det er ikke butikkens skyld at der ikke er nogen der er nået at blive så store at de er kommet herover. De har dog Tanto Cuore kortspillene og de store japanske samlekortspil som Yu-Gi-Oh!, Pokémon osv. Der er også en smule pen-and-paper rollespil, men indtil videre er det primært Dungeons and Dragons der er kommet på plads, men man kan håbe på at der kommer mere.
Hvis man ser til venstre, så snart man er kommet ind, ser man primært europæiske tegneserier så langt øjet rækker (hvilket meget passende er den anden side af butikken). Der er et kæmpe udbud af af fra klassikere som Tintin (hvortil der også er en absurd mængde merchandise) over Giraud til de helt moderne kunstnere der er så hippe at jeg ikke kan huske deres navne (endnu). Ved siden af dem er der også en god sektion amerikanske ting, omend den hælder mod Marvel og især DC frem for Image og de små uafhængige forlag. Også her finder vi merchandise ved siden af tegneserierne, da jeg var derinde var der f.eks. en pige der købte en stor Spiderman figur foran mig i køen til kassen.
Eurpæiske tegneserier og merchandise til dem primært
US comics og merchandise til dem
Så kommer vi til det område, som de fleste læsere her nok er interesseret i: Manga. Her skuffer de heller ikke, et groft overblik siger mig at de (når de har alt på plads) ender med at have den næst-største samling af manga titler på Fyn (efter min personlige samling, lidt stolthed og pral skal der være plads til). Udvalget var pænt omend lidt ensartet omkring de mest populære titler, de få jeg selv samler på på engelsk kunne jeg ikke finde men på sigt kan jeg altid bede dem om at skaffe dem hjem. Der kommer dog flere reoler end dem på billederne, så chancen er der endnu. Der er ikke særligt meget manga relateret merchandise dog, der var betragteligt mere Harry Potter end al otaku merchandise til sammen, så der må vi presse dem lidt og ellers ty til Animerch eller nettet (hvis nogen fra butikken læser dette se det som en opfordring, der er et marked der).
Manga
Et hjørne af figurspils området
Et andet område i butikken, som jeg selv går meget op i som hobby, er figurkrigsspil er der er der umiddelbart ikke markant mere end i den gamle butik. Det er dog stillet noget pænere og mindre rodet op, og på sigt tror jeg der ender med at være lidt mere – omend kun de spil der var der før og ikke for år tilbage populære spil som WarmaHordes desværre. Der er dog rigeligt til at dække mine lyster til Games Workshop spil, Infinity (som æstetisk ligger meget tæt op af anime stil) og Malifaux, så også der er jeg en tilfreds mand.
Udover de ovennævnte ting har butikken også en stor hardball sektion med et godt udvalg af våben og udstyr (siger de, det er på ingen måde min hobby), men det er et af de områder der ikke er helt på plads endnu så I må undvære billeder. Der er ligeledes også udstyr til live-rollespil, men det er heller ikke helt på plads endnu, men det virker til at få en god sektion.
Samlet er der kun ét at sige: Det er fantastisk at have en butik der sælger tegneserier i byen igen, og når den så bygger videre på en stærk butik inden for spil og så føjer yderligere dertil har vi en stærk spiller der forhåbentlig holder lige så mange år her i byen som forgængeren.
Filmen Mirai blev vist i film i skoven, som foregår i Århus.
Se mere om dem her: https://www.facebook.com/filmiskoven/
Her er traileren til den:
Resume
Kun, som er kun en 4-årig dreng, kommer ind i en fortryllende verden igennem hans have. Han rejser igennem tiden, igennem æraer, og møder hans søster fra fremtiden. Kun kommer til at opleve, hvad det er at sige at være “storebror”.
Animation
Animationen er blevet lavet af studio Chizu. I spidsen, som instruktør sidder Mamoru Hosoda, som også har været med i studio Madhouse. Han har tidligere lavet Wolf Children og The boy and the beast (udyret og hans lærlig). Animationen generelt er smukt tegnet, især baggrundene. Karakterene er simple, men stadigvæk unikke og rene. Man kan se charmen fra alle karaktere, og deres ansigtudtryk er anderledes fra person til person. Der kommer en del fantasifulde elementer, som bliver animeret flot. Et eksempel er f.eks. togene i Tokyo, som bliver vist som både flotte, men skræmmende maskiner. Generel laver man sig ind i animationen, og bliver taget godt med på Kuns rejse.
Persongalleri
Kun, er kun 4 år gammel. Han har fået en lillesøster, ved navn Mirai, det betyder fremtid på japansk. Dog er Kun misunderlig, fordi lillesøster får alt opmærksomheden. Man ser virkelig en stor udvikling af Kuns karakter igennem hele filmen.
Mirai, er Kuns lillesøster, dog kommer hun til guide og underholde Kun i nogle stunder. Hun er agerer som en storesøster. Det kan lyde forvirrende, men det bliver meget simpelt fortalt i filmen.
Den mystiske mand, er en person der også prøver at hjælpe Kun igennem hans rejse til at være en bedre storebror. Han er mere alvorlig, og prøver at være en form for pædagog og forbillede.
Far og mor, er ikke centrale karakterer, men er vigtige “modstandere” for Kun. De er også travle og prøver at lære at arbejde og passe på 2 børn.
Handling/historiefortælling
Historiefortællingen er meget smukt og fantasifuld skrevet. Som voksen, kan man godt analysere og forstå hvad budskabet og handlingen er. Da jeg selv så den sammen med andre voksene, blev de mere fasineret af handlingen. For nogle børn, var det “bare” en tegnefilm, som var fantasifuld. Det ville være en god film at analysere i skolerne, fordi budskabet er både godt for børn og voksene. Handlingen er ikke voldig og er meget tidsløst. Man kunne sagtens se den her film om 100 år og stadigvæk genkende nikkende til problematikkerne og forstå budskabet.
Lyd
Lyden var til tider meget højt. Det kunne skyldes, det telt jeg var i med kæmpe højtalere. Der var dog tider hvor det gav mening at det var højt, men der var dog både børn og voksene der blev skræmt af den høje lyd. Ellers er der harmoni mellem lydene og det man ser.
Musik
Musikken er skrevet af Masakatsu Takagi, som også har skrevet for Wolf Children og Boy And The Beast. Musikken er meget flot skrevet, både med orkester musik, og scenisk musik. Man føler sig taget med på en smuk rejse igennem forskellige verdener.
Stemmeskuespil
Jeg hørte det på japansk. Dog var der også en live kvindelig dansk stemmeskuespiller der snakkede over den, så det var lidt svært at vurdere det japanske stemmeskuespil. Dog lød de japanske stemmeskuespillere meget overbevisende. Den danske stemmeskuespiller var liiidt for monotomt. Det mindede lidt for meget om de typiske “fortæller” stemmer man hører i børnetegnefilm fra gamle dage.
Min mening
Filmen var fantastisk. Elskede budskabet, animationen og generel handlingen. Musikken var også genial. Lyden spillede også en stor rolle, men desværre gjorde højtalerne ikke lyden retfærdigt. Hvis jeg havde set den i biografen tror jeg helt klart at det ville være bedre.
Generelt
Dette er en af de få film jeg med stolthed og trykhed kan sige er for ALLE! Din bedstemor, oldemor, baby, teenagere der spiller fortnite, forældre der tænker på børn, politikere, selv Rasmus Paludan burde se den!
Haruos enkle liv og gamerregime på sat på prøve når den stille og pæne pige fra klassen giver ham klø i arkaden…
Resume
Haruo Yaguchi er en ung knægt, der bruger alle sine penge, tid og fokus på at game og helst gerne i de forgangne arkadehaller fra 90’erne, hvor han ihærdigt forsøger at højne hans status og evne som den ultimative gamer. Dog bliver hans verden forstyrret af den stille, men enormt talentfulde Akira Ono. Hans herredømme som konge af arkaderne bliver for alvor sat på prøve af Akira, idet at hun bliver hans største rival. På trods af hans stridighed med hende, vokser sig der dog alligevel et venskab og snart bliver hun en enorm del af hans verden. Foruden dette, så kommer seeren også på en tidsrejse igennem gaming og dens kultur sideløbende med historien.
Karakterer
Vi følger primært Haruo og hvordan han agerer og senere også Koharu, men dog får vi aldrig direkte indblik i de tanker og følelser som Akira har, hvilket altid gør, på den gode, at seeren selv skal drage deres konklusion ud fra hvad de ser og hører fra hendes side af.
Haruo: Fuldkommen uraffineret, akademisk håbløs, ikke særlig social og følelsesmæssigt ikke altid tilstede, ville være korrekte ord at bruge om ham, men på trods af dette, kan man sagtens mærke at der er en god og elskværdig person bag alt dette. Haruo er ikke typen, der tænker meget videre end hvad det næste han skal spille er, men der kommer også en del interaktioner og ytringer fra ham, som alligevel gør at man håber det bedste for ham.
Akira: En datter af en rig familie, der overvældes af mange skrappe lektioner og en opdragelse, der mildest talt kan kaldes for urimelig, hård og striks. Akira har ikke mange glæder i livet og den største hun kan kaste sig over, er at game – et sjældent frirum fra hendes ellers kontrollede og skemfaste hverdag. Ligesom Haruo er hun også påvirket følsesmæssigt fra mindre social omgang, men ikke desto mindre er der stadigvæk øjeblikke hvor hun bryder forbi hendes barrierer og udviser sårbarhed, ønske om nærvær og affektion og allerede i afsnit 3 er det tydeligt at se hvilken betydning Haruo har i hendes liv.
Koharu Hidaka: Det famøse tredje hjul imellem Haruo og Akira. Hun undrer sig som udgangspunkt over for Haruo og hvorfor han gør som han gør. Inden længe sætter omstændighederne og hendes egen nysgerrighed hende ind i på livet af Haruo og til trods for aldrig at have spillet i hendes liv, så trækkes hun i den verden, pga. hendes fascination og, senere, tiltrækning til Haruo. Hun orøver ihærdigt på at få Haruo til at anderkende hendes eksistens og følelser.
Historie
Der er ikke vanvittig meget historie at følge med i og i stedet for bliver fokuset mest af alt på personerne og interaktionen imellem dem. Historien imellem de 3 hovedpersoner er enorm sød og uskyldig, men når én af dem er et tredje hjul, er det naturligvis ikke umuligt at undgå drama i ét eller andet omfang.
Øvrige kommentarer
Jeg fandt det yderst interessant hvordan man kunne se udviklingen og diversiteten af forskellige konsoller, arkademaskiner og spil til disse, samt få mere viden omkring teknikker, der gjorde sig gældende og andre spøjse indslag af informationer og oplevelser.
Samlet vurdering
Overordnet blev jeg ret overrasket over denne serie og kunne ikke lade være med at se den ud i én køre. Jeg blev betaget af både karaktererne, gaminguniverset og humoren. Det føltes både frustrerende og glædeligt at se Haruo og Akira interagere med hinanden og hvordan de langsomt bliver en størrere del af den andens liv. Jeg bliver dog lidt træt af det famøse tredje hjul og de problematikker, det indebærer. Efter min mening bør man se Hi-Score Girl hvis man kan lide enkle historier og karakterer og generelt set er fan af blandingen af romance og humor, fordi den har begge dele og selvom begge elementer ikke er der i overflod, så taler det til dens fordel.
Original titel: Hai Sukoa Gāru Alder: 13+ Studie: J.C.Staff Shogakukan Music & Digital Entertainment Forfatter: Tatsuhiko Urahata Instruktør: Yoshiki Yamakawa Licensholder: Netflix
Jeg har ikke brug for en himmel. Men kære gud, hvis du en dag kalder mig dertil, så beder jeg dig; Lad ikke himmelen være delt i to.
Yumemi
Beskrivelse
Planetarian ( Hoshi No Hito ) er historien om robotten Yumemi der arbejder i et planetarium, hvor hun viser stjernehimlen frem for besøgende. I en post-apokalyptisk fremtid hvor menneskeracen er tæt på uddød kommer en ene omstrejfende gæst forbi efter flere år uden besøgende. Filmen er baseret på ONA’en af samme navn ( her med undertitlen Chiisana Hoshi No Yume ), der igen er baseret på Visual Art Key’s visuelle novelle af samme navn. Filmen er udkommet på på Blu-ray og DVD i 2016.
Handling
Jeg så op i en stormfuld himmel der rasede uden ende. Da smed jeg mit våben i en vandpyt. Jeg havde ikke længere brug for det; Ikke der hvor jeg sku’ hen.
Stjernekigger
I en fjern fremtid har menneskeheden næsten udslættet jorden med robotter og masseødelæggelsesvåben. Det estimeres at der blot er 100.000 mennesker tilbage, som må leve i spredte kolonier. Luften er forgiftet, jorden er ødelagt og ressourcerne er yderst sparsomme. Himlen og stjernerne kan ikke ses gennem det tykke lag af røg, skabt af flere års massiv krigsførelse. Gennem det dystre og ubeboelige landskab rejser en ene stjernekigger med én enkelt mission: At vise de tilbageværende mennesker et glimt af fortiden gennem en oplyst stjernehimmel. Med en projektor fastspændt på sin slæde, kæmper han sig gennem sneen og kulden, indtil hans gamle krop til sidst giver op.
En flok legende børn finder ham begravet i sneen, og tager ham med til deres koloni. Her kommer han igen til kræfter, og kan til børnenes store fascination fortælle historien om robotten Yumemi, og stjernehimlens vidundere og mystik.
Bedømmelse
Hvis du en dag ikke kan finde vej i mørket, så husk den stjerne du så her i dag.
Yumemi
Filmen er sammensat af alle 5 episoder fra ONA’en, der igen er baseret på den visuelle novelle Chiisane Hoshi No Yume fra Visual Art’s Key. Filmatiseringen er skabt med en respekt for det originale værk, og langt størstedelen af historien er viderebragt i sin originale form. Det er naturligvis altid en kunst at koge en længere historie ned til en filmlænge på knap 2 timer uden at træffe nogle valg, men det er lykkedes ved at billedliggøre mange af de beskrivelser af landskaber og bygninger man finder i kildematerialet. En del af dialogen er også skåret væk, hvilket er forståeligt nok. Alligevel er grundhistorien bevaret, og der er desuden tilføjet en baggrundshistorie om hovedpersonen, som man ikke finder i det originale værk. Det ekstra materiale virker ikke forceret, og omkranser historien på en naturlig og komplementerende måde.
Historien består hovedsageligt af den navneløse hovedperson, også kendt som “stjernekiggeren” ( hoshi no hito ), samt robotten Yumemi. Mens hovedpersonen har kæmpet sig igennem krigslandskabets gru længe, har Yumemi levet i en beskyttet boble i sit planetarium hele tiden. Dette giver en voldsom kontrast i deres personligheder. For Yumemi har tiden næsten stået stille, og hun udstråler en optimisme og positivitet der ligger fjernt fra verdens tilstand. Hovedpersonen ved at ressourcerne er tæt på at slippe op, og at det kun er et spørgsmål om tid før verden går under. Alligevel kan han ikke undgå at blive tryllebundet af Yumemi’s charme når hun fortæller om menneskehedens fascination af universet under stjernehimlen på planetariets lærred.
Man glemmer i store dele af historien at Yumemi er en robot, da hun har en meget menneskelig personlighed. Hun vil gøre alt for at tjene mennesket, og uden at afsløre for meget af handlingen vil jeg sige at hun besidder mange af de samme træk man kan finde i et kæledyr — hvilket specielt kommer til udtryk hen mod slutningen. Det er en historie der giver et nyt perspektiv til en række emner, og det er i min optik et af Key’s bedste værker. Og ja, det er en historie fra Key, så husk at have rigeligt med lommetørklæder indenfor rækkevide.
Score: 9.0/10
Bør du se den
Generelt kan jeg anbefale alle at se Planetarian, da filmen er flot og historien er god. Det er en lidt anden oplevelse man får ud af at se filmen, end hvis man har læst den visuelle novelle som filmen er baseret på. Holdet bag har formået at udvide historien på en måde der komplementerer den oprindelige historie, så selv hvis man allerede har gennemført spillet kan jeg anbefale filmen. Holder man af Visual Art’s andre værker ( Clannad, Air, Little Busters, Angel Beats! ), vil man helt sikkert få en god oplevelse ud af at se filmen, da den følger den formel firmaet er kendt for. Er man til post-apokalyptisk fremtid, robotter og astronomi vil man ligeledes kunne finde en god oplevelse i Planetarian.
Sidst men ikke mindst kan jeg anbefale at man kigger nærmere på den visuelle novelle filmen er baseret på, da den modsat størstedelen af Visual Art’s visuelle noveller ikke tager 50+ timer at gennemføre, men kan klares på en dag ( ca. 8 timer ). Visse dele af det oprindelige materiale er udeladt, så vil man have den fulde historie kan man med fordel forsætte der. Den visuelle novelle kan fås på bl.a. Steam, og er udkommet på Engelsk, samt en række andre sprog bl.a. Tysk.