Hvis der er én ting, Studio Ghibli-direktør og medstifter Hayao Miyazaki elsker ud over at tegne og lave anime, så er det hans bil.
Den 82-årige har længe pendlet fra sit hjem i Saitama-præfekturet til Studio Ghibli-kontorerne i Tokyos Mitaka i sit ydmyge lille køretøj, en Citroën 2CV.
Den kompakte bil er så elsket af Miyazaki, at den var med i den første film, han nogensinde instruerede, Lupin III: The Castle of Cagliostro, helt tilbage i 1979. Instruktøren opkaldte endda sit personlige atelier efter den og kaldte det 二馬力 (“ Nibariki”), som oversættes til “To hestekræfter” eller “2CV”, da bilens 375-cc flade tocylindrede motor er klassificeret som et “deux chevaux-vapeur” (“2CV”) køretøj i henhold til franske afgiftsklassifikationer.
Selv familie, venner og kolleger forbinder bilen med instruktøren, så meget, at hans søn Goro inkluderede en lignende model af køretøjet (omend med en anden køler) i sin første CGI-film til Studio Ghibli, Earwig and the Witch.
I betragtning af den langvarige kærlighed Miyazaki har til sit køretøj, var det en trist dag den 10. september, da Aichi-præfekturets guvernør Hideaki Omura meddelte, at direktøren havde opgivet sin Citroën.
I en tale ved en begivenhed afholdt i Nagoya City, der opfordrede til at forebygge ulykker hos ældre, sagde guvernøren, at efter at have kørt sin elskede bil hver dag, kom Miyazaki til den erkendelse, at det var farligt, og tilbageleverede frivilligt sit kørekort sidste år.
Hans søn Goro og mangeårige ven, producer og Ghibli-medstifter Toshio Suzuki tog derefter bilen fra ham, og efter Miyazakis ønske vil den blive udstillet i Ghibli Park, som ligger i Aichi-præfekturet.
Selvom det kan være trist at høre, at instruktøren ikke længere kommer til at sætte sig ind i det slidte førersæde i sin Citroën hver dag, er det opmuntrende at vide, at den vil leve sine dage ud i Ghibli Park og bringe glæde til alle, der ser den.
Det er også opmuntrende at vide, at instruktøren tog hensyn til regeringens anmodninger om, at ældre bilister opgiver deres kørekort og dimitterer fra at køre, i lyset af stigende ulykker med ældre bilister. Hvis Miyazaki kan tage den svære beslutning at opgive et køretøj, han elsker så højt, så kan andre ældre måske følge hans eksempel for at hjælpe med at beskytte andre bilister og fodgængere. Uanset hvad, er vi glade for, at han tog forholdsreglerne for at beskytte sig selv, for Miyazaki er en mand, der skal beskyttes for enhver pris, især nu hvor han igen har stoppet sin pension og arbejder på flere film.
Kommentarer