Som en ivrig Pokémon entusiast begav jeg mig for nylig ud på en dejlig rejse ind i Pokémon-verdenen med den seneste tilføjelse til franchisen – Pokémon Concierge serien. Dette unikke bud på Pokémon-universet tilbyder et frisk perspektiv, der kombinerer søde filt-agtige dukkedesigns og en let neurotisk, men charmerende hovedperson, en afvigelse fra det typiske eventyr, vi er kommet til at forvente.

Det første, der fangede min opmærksomhed, var de søde dukkedesigns, der blev brugt til Pokémon-figurerne. Hver dukke er omhyggeligt udformet og fanger essensen af de elskede skabninger, vi er vokset op med. Opmærksomheden på detaljer er prisværdig, og den tilføjer et nostalgisk touch til den samlede oplevelse. Det er hjertevarmende at se disse velkendte Pokémon genskabt på en charmerende og kreativ måde.

Lad os nu tale om vores hovedperson, en let neurotisk, men alligevel indtagende kvinde der er en stereotypt moderne japansk kontorkvinde. Denne afvigelse fra de typiske unge Pokémon-trænere, vi er vant til, bringer et forfriskende twist til historien. Hendes voksne neuroticisme tilføjer et lag af relaterbarhed, og det er interessant at se, hvordan hun navigerer i udfordringerne i Pokémon ferieparadiset med et andet sæt følelser og reaktioner. Dette valg i karakterdesign giver mulighed for en smule mere moden og nuanceret vinkel på de personer der lever i Pokémon-universet, de er ikke alle energiske børn, mere eller mindre forvirrede professorer eller kiksede kriminelle.

Historiefortællingen i Pokémon Concierge er seriens svage punkt. Medens fortællingen væver de klassiske elementer i Pokémon-eventyr sammen med den nye og skæve dukkeverden tør den alligevel ikke lave noget radikalt anderledes end små historie-blik ind i hvordan en person lærer at leve med pokémons og sig selv. Kombinationen af de søde dukker og den let neurotiske hovedperson skaber dog en vedkommende, rar atmosfære med en snert af relaterbare voksentanker, der holder dig engageret under rejsen. Manuskriptet er vittigt og lethjertet, der rammer en god balance mellem humor og sentimentalitet.

Musikken er fin men ikke bemærkelsesværdig. Den har den sædvanlige blanding af klassiske Pokémon temaer men lidt mere afdæmpet og pompøs end man typisk ser dem – det er jo et ferieparadis, ikke en storladen rejse.

Selvom Pokémon Concierge serien måske ikke er alles kop te, især for dem, der foretrækker det traditionelle Pokémon anime-format med store rejser, tilbyder den et dejligt og let innovativt bud på den elskede franchise. Kombinationen af yndige dukkedesigns og en lidt voksen neurotisk hovedperson skaber en lidt anderledes oplevelse, der skiller sig ud i det store Pokémon univers. Hvis du leder efter noget nyt og charmerende, så giv Pokémon Concierge en chance – det er trods alt kun fire afsnit (indtil de laver mere).

Bedømmelse: ★★★
(3 stjerner ekstra ★★★ fordi psyduck!)

Serien kan eksklusivt ses på Netflix.