Skip to content Skip to footer

“In This Corner of the World” anmeldelse

Tak til Impact for at gøre denne anmeldelse mulig. De gør et stort arbejde for at få anime i de skandinaviske biografer!

Lad os få det overstået allerede inden vi kommer til beskrivelsen af filmens handling: In This Corner of the World er en af de bedste film om krig nogensinde – animeret eller live action. Eller rettere, ikke krigen selv men dens indflydelse på civil befolkningen.

Filmens historie (indeholder mindre spoilers)

Suzu er en pige, der vokser op i 1930erne og 40ernes Japan i en by ved kysten. Hun er en noget verdensfjern drømmer, der ofte er i tvivl om hvor hendes drømme ender og virkeligheden begynder. Hendes store passion er at tegne, og dette bringer hende i kontakt med en af drengene fra byen som hun får et venskab med.
Kort efter hendes 18 års fødselsdag bliver hun gift med en mand fra en anden by. Hun flytter dertil, også selvom hun ikke føler noget for ham i starten, og forsøger at blive den typiske japanske kvinder der passer huset selvom hun ikke føler hun passer ind. Det bliver ikke bedre da hendes mands søster flytter ind, men hun vænner sig til det ny liv og finder glæder i det.
Så kommer krigen for alvor, men trods dens rationeringer og senere bomber finder hun mellem meningsløshedens tårer stadig kraft til at leve videre.

Anmeldelse

In This Corner of the World er mere et billede på en tid, end det de fleste forbinder med en krigsfilm. Der er ingen glorificerede slag med heltemodige soldater der falder for det glorværdige fædreland på slagmarken. Der er i det hele taget ingen slag i traditionel forstand, vi ser bomberne falder og korte glimt af flyene der kastede dem, men de er hverken gode eller onde – bomberne ødelægger liv men der er ingen løftede pegefingre om at krig er ondt, blot en beskrivelse af en families liv i perioden.

Det at den fokuserer på Suzu og familierne omkring hendes liv er netop store styrke, ved at vi følger én person og hendes familier ser vi netop hvordan et almindeligt liv var dengang. Selvfølgelig kommer der soldater forbi, og krigen mærkes hårdt – omend rationeringen fylder mere i deres liv end bomberne før hen mod slutningen – men vi ser også hvordan livet gik videre for den almindelige japaner. En af de mindeværdige sekvenser er hvordan vi følger at rationeringerne gør adgang til madvarer mere og mere begrænset, så Suzu må lærer at spæde op med alle mulige urter fundet i bjergene omkring familiens hus. Hun tager dog udfordringen op, og oftest er retterne vellykkede og filmen udnytter netop den klassiske kliche med hvor flot anime mad er, til at vise at Suzu netop på grund af begrænsningerne skaber fantastiske eksempler på menneskelig kreativitet gennem nøjsommeligheden.

En anden af filmens styrker er dens varme visuelle side. Personerne er tegnet i en meget blød og rund, nærmest let barnlig stil, men det giver dem en varme og uperfekt menneskelighed, som man ofte savner i det mere perfekte udseende typisk for anime (serier især). Baggrundene er ligeledes bløde, lidt i retning af akvarel maleri, men de er alligevel så tydelige at man føler at de viser en virkeligt sted. Indimellem brydes stilen dog for at vide Suzus tanker og følelser, scenen flyder langsomt over i at være et oliemaleri eller alt bliver en abstrakt strøm af farver under et bombeangreb. Dette virker enormt stærkt og giver en et dybt indblik i Suzus verden på en måde som kun animation kan.

Instruktør og manuskript-forfatter Sunao Katabuchi (Mai Mai Miracle) arbejdede for Studio Ghibli, før han gik solo. In This Corner of the World er hans tredje film. Man mærker hans erfaring i filmens rolige pacing, som man skulle tro ville føles for langsom til det, men der sker alligevel nok til at selv de mere utålmodige ikke bliver frustrerede. Nogle vil måske mene at visse scener kunne være kortere, men det at vi netop føler livet trofast over en periode gør den til det eminente tidsbillede som den er.
Dette rolige tempo understøtter følelsen af at Suzus liv går videre uanset hvad, selvom hun er en klodset dagdrømmer er hun en overlever.

Fra den oprindelige adskillelse fra hendes familie til hendes efterfølgende overlevelsesindstilling fremstår Suzu således som en virkelig heroisk karakter der samtidig er en almindelig person – ikke en heroisk soldat men heroisk i at hun trodser al modgang og stædigt lever videre. Da situationen bliver voldsom efter bomberne falder, er hendes utroligt optimistiske holdning i modgang rørende at se. Og med filmens brug af eksplicit billedsprog og skærende brug af lydeffekter til at fange krigens atmosfære bliver man fanget og meget let rørt over hvordan hun tråds hendes hårde oplevelser lever videre.

In This Corner of the World er et brutalt ærligt billede på krigens indflydelse på livet for den almindelige befolkning, ikke kun dens rædsler som den klassiske Grave of the Fireflies primært er, men også på det håb der nægter at lade sig kue. Denne optimisme og dybe beskrivelse af den kvindelige hovedperson gør sammen med den smukke animation filmen til en man absolut bør se mindst én gang.

Billeder

Filmen er set i Cinemaxx biografen i Odense den 7 august 2017. Tak til filmdistributøren Impact for anmelder billetter.