Jeg har ikke brug for en himmel. Men kære gud, hvis du en dag kalder mig dertil, så beder jeg dig; Lad ikke himmelen være delt i to.

Yumemi

Beskrivelse

Planetarian ( Hoshi No Hito ) er historien om robotten Yumemi der arbejder i et planetarium, hvor hun viser stjernehimlen frem for besøgende. I en post-apokalyptisk fremtid hvor menneskeracen er tæt på uddød kommer en ene omstrejfende gæst forbi efter flere år uden besøgende. Filmen er baseret på ONA’en af samme navn ( her med undertitlen Chiisana Hoshi No Yume ), der igen er baseret på Visual Art Key’s visuelle novelle af samme navn. Filmen er udkommet på på Blu-ray og DVD i 2016.

Handling

Jeg så op i en stormfuld himmel der rasede uden ende. Da smed jeg mit våben i en vandpyt. Jeg havde ikke længere brug for det; Ikke der hvor jeg sku’ hen.

Stjernekigger

I en fjern fremtid har menneskeheden næsten udslættet jorden med robotter og masseødelæggelsesvåben. Det estimeres at der blot er 100.000 mennesker tilbage, som må leve i spredte kolonier. Luften er forgiftet, jorden er ødelagt og ressourcerne er yderst sparsomme. Himlen og stjernerne kan ikke ses gennem det tykke lag af røg, skabt af flere års massiv krigsførelse. Gennem det dystre og ubeboelige landskab rejser en ene stjernekigger med én enkelt mission: At vise de tilbageværende mennesker et glimt af fortiden gennem en oplyst stjernehimmel. Med en projektor fastspændt på sin slæde, kæmper han sig gennem sneen og kulden, indtil hans gamle krop til sidst giver op.

En flok legende børn finder ham begravet i sneen, og tager ham med til deres koloni. Her kommer han igen til kræfter, og kan til børnenes store fascination fortælle historien om robotten Yumemi, og stjernehimlens vidundere og mystik.

Bedømmelse

Hvis du en dag ikke kan finde vej i mørket, så husk den stjerne du så her i dag.

Yumemi

Filmen er sammensat af alle 5 episoder fra ONA’en, der igen er baseret på den visuelle novelle Chiisane Hoshi No Yume fra Visual Art’s Key. Filmatiseringen er skabt med en respekt for det originale værk, og langt størstedelen af historien er viderebragt i sin originale form. Det er naturligvis altid en kunst at koge en længere historie ned til en filmlænge på knap 2 timer uden at træffe nogle valg, men det er lykkedes ved at billedliggøre mange af de beskrivelser af landskaber og bygninger man finder i kildematerialet. En del af dialogen er også skåret væk, hvilket er forståeligt nok. Alligevel er grundhistorien bevaret, og der er desuden tilføjet en baggrundshistorie om hovedpersonen, som man ikke finder i det originale værk. Det ekstra materiale virker ikke forceret, og omkranser historien på en naturlig og komplementerende måde.

Historien består hovedsageligt af den navneløse hovedperson, også kendt som “stjernekiggeren” ( hoshi no hito ), samt robotten Yumemi. Mens hovedpersonen har kæmpet sig igennem krigslandskabets gru længe, har Yumemi levet i en beskyttet boble i sit planetarium hele tiden. Dette giver en voldsom kontrast i deres personligheder. For Yumemi har tiden næsten stået stille, og hun udstråler en optimisme og positivitet der ligger fjernt fra verdens tilstand. Hovedpersonen ved at ressourcerne er tæt på at slippe op, og at det kun er et spørgsmål om tid før verden går under. Alligevel kan han ikke undgå at blive tryllebundet af Yumemi’s charme når hun fortæller om menneskehedens fascination af universet under stjernehimlen på planetariets lærred.

Man glemmer i store dele af historien at Yumemi er en robot, da hun har en meget menneskelig personlighed. Hun vil gøre alt for at tjene mennesket, og uden at afsløre for meget af handlingen vil jeg sige at hun besidder mange af de samme træk man kan finde i et kæledyr — hvilket specielt kommer til udtryk hen mod slutningen. Det er en historie der giver et nyt perspektiv til en række emner, og det er i min optik et af Key’s bedste værker. Og ja, det er en historie fra Key, så husk at have rigeligt med lommetørklæder indenfor rækkevide.

Score: 9.0/10

Bør du se den

Generelt kan jeg anbefale alle at se Planetarian, da filmen er flot og historien er god. Det er en lidt anden oplevelse man får ud af at se filmen, end hvis man har læst den visuelle novelle som filmen er baseret på. Holdet bag har formået at udvide historien på en måde der komplementerer den oprindelige historie, så selv hvis man allerede har gennemført spillet kan jeg anbefale filmen. Holder man af Visual Art’s andre værker ( Clannad, Air, Little Busters, Angel Beats! ), vil man helt sikkert få en god oplevelse ud af at se filmen, da den følger den formel firmaet er kendt for. Er man til post-apokalyptisk fremtid, robotter og astronomi vil man ligeledes kunne finde en god oplevelse i Planetarian.

Sidst men ikke mindst kan jeg anbefale at man kigger nærmere på den visuelle novelle filmen er baseret på, da den modsat størstedelen af Visual Art’s visuelle noveller ikke tager 50+ timer at gennemføre, men kan klares på en dag ( ca. 8 timer ). Visse dele af det oprindelige materiale er udeladt, så vil man have den fulde historie kan man med fordel forsætte der. Den visuelle novelle kan fås på bl.a. Steam, og er udkommet på Engelsk, samt en række andre sprog bl.a. Tysk.

Billeder