Det er den tid på året igen i Japan, hvor vi går over i en ny sæson, hvor de varme nætter bliver mere udholdelige, og vi begynder at se på høst månens lys som del af en tradition kendt som “tsukimi”, eller “månekigning”.
I den anledning udgiver mange japanske fastfood kæder sæson varianter tilpasset traditionen, oftest med æg, der forbindes med månen.
McDonald’s Japan udgiver Sukiyaki Tsukimi Burger, shakes og desserter
McDonald’s Japan er en af bannerførerne for denne tradition, og denne video fremviser dette års “kollektion”:
Reklame video
I reklamen afleverer faderen sin datter på stationen, og hun fortæller ham, at han kan bruge hendes værelse, hvis han vil. Den aften finder han et billede, som hans datter tegnede af ham, der viser ham strengt sige “Sørg for at spise!” så han sender hende en sms for at fortælle hende, at han har set hendes billede, men i stedet for at være vred over det, skriver han: “Det ligner ikke mig”, før han skriver et støttende “Ganbare” (“Gør dit bedste”).
I voiceoveren siger de begge, at de er kommet til nogle nye erkendelser – hun er taknemmelig for de gange, han ventede på hende, og han har indset, at der ikke var vrede i de triste og gode stunder, de har oplevet, da det handlede om vokse op.
Kanin er i reklamen fordi de er synonyme med at se månen, da folk i Japan vokser op med historien om at en kanin hamrer ris til mochi på månen – det er også derfor at hovedpersonen i Sailor Moon hedder Usagi (kanin) for eksempel.
Samlet billede
Der kommer Tsukimi Burgere både med og uden ost, morgenmads Tsukimi muffin, Tsukimi Pie med rød bønnemos og blød mochi (se næste emne for farene derved), Anno Imo Sweet Potato Flavoured Tsukimi McShake (fordi efteråret også bringer søde kartofler med sig) og en ny dip til ens nuggets, Yuzu Shichimi Dipping Sauce.
Den særlige menu kan købes i Japan fra i dag den 7ende september.
Kilde
Burger med klistret mochi ris
First Kitchen laver burgere med selvfølgelig æg men også klassisk japansk mochi klisteris, der spises ved festlige lejligheder, krydret med de meget japanske smage bonito og tang.
Husk dog at tygge din burger ekstra godt, da mochi hvert år resulterer i en del dødsfald, primært blandt gamle mennesker, da de bliver kvalt i den klistrede substans.
De særlige burgere kan købes i Japan fra i morgen den 8ende september.
Kilde
Sailor Moon inspirerer måne sandwich med pølse
Efteråret er i Japan tsukimi tid (månekigning), og i den anledning udgiver den japanske kæde Mos Burgers en tsukimi sandwich og ikke en tsukimi burger, men en Tsukimi focaccia pølse sandwich
Inde i brødet er en “halvmåne formet pølse” krydret med hickory barbecue sauce og ledsaget af strimlet kål og et tsukimi matchende blødkogt æg.
Sailor Moon dukker op i reklamefilmen for sandwichen, hvor stemmeskuespillerinden Kotono Mitsuishi gentager sin rolle som den ikoniske magiske pige og sætter et twist på sin berømte linje “Tsuki ni kawatte, oshioki yo!” (“I månens navn, jeg vil straffe dig!”), der ændres til “Tsukimi ni kawatte, oishi yo!” (“I måneudsigtens navn, det er lækkert!”).
Kommentarer