Denne anmeldelse er skrevet ud fra første sæson af One Piece live action serien, der havde premiere på Netflix den 31. august 2023.

Live-action adaptionen af One Piece har været meget ventet af både fans og anmeldere, og efter at have set den første sæson, har jeg blandede men primært positive følelser omkring showet. På den ene side er det tydeligt, at skaberne har lagt mange kræfter i at bringe den elskede manga- og anime-serie til live, og der er mange positive aspekter ved adaptionen. Der er dog også flere problemer, der skal bearbejdes for at sikre showets kvalitet og succes i det lange løb.

Beskrivelse

Monkey. D. Luffy nægter at lade nogen eller noget stå i vejen for hans søgen for at blive kongen af alle pirater. Med en kurs udstukket mod det forræderiske vand i Grand Line og videre, er dette en kaptajn, der aldrig vil give op, før han har gjort krav på den største skat på jorden: den legendariske One Piece!

Det gode

Lad os begynde med de positive aspekter, hvoraf flere er virkeligt i top:

  1. Produktionsværdier: Produktionsteamet har ikke sparet på omkostningerne for at skabe One Piece verdenen. Kulisserne, kostumerne og visuelle effekter er alle i top og yder Eiichiro Odas rige og fantasifulde verden retfærdighed.
  2. Casting: Skuespiller-valgene er for det meste spot-on. Skuespillerne inkarnerer deres karakterer godt, og de har formået at fange essensen af stråhattepiraterne. Især Luffys skuespiller har formået at formidle karakterens grænseløse energi og entusiasme.
  3. Karakterudvikling: Showet tager sig tid til at dykke ned i hovedpersonernes baggrundshistorier og motivationer, hvilket giver seerne en dybere forståelse af deres personligheder og de bånd, der forener dem. Denne opmærksomhed på karakterudvikling er afgørende for en serie så karakterdrevet som One Piece
  4. Tro mod kildematerialet: Showet forbliver tro mod kildematerialet med hensyn til historie-buer og vigtige plotpunkter. Det er tydeligt, at skaberne har en dyb respekt for Odas arbejde og er forpligtet til at bevare den originale histories integritet.

Serien er gribende og skuespillerne gør et godt stykke arbejde i at skabe genkendelige karakterer som selv nytilkommere hurtigt vil elske. Tempoet er højt, måske for højt, men det sikrer at man altid er optaget og ikke falder fra.

Udfordringer

Lad os nu tage fat på det mere problematiske:

  1. Pacing: Et af de største problemer med live-action adaptionen er dens pacing. Serien føles ofte forhastet, med vigtige historiebuer fortættet til et par episoder. Dette gør ikke kun kildematerialet en bjørnetjeneste, men gør det også svært for nye seere fuldt ud at forstå forviklingerne i One Piece verdenen.
  2. Dialog: Mens showet forbliver tro mod kildematerialet med hensyn til historie, knækker dialogen nogle gange. Nogle replikker føles tvungne, og der er øjeblikke med unødvendig eksposition (forklaringer), som kunne have været håndteret mere elegant. Dette forringer den overordnede fordybelse i historien.
  3. Specialeffekter: Selvom de visuelle effekter generelt er imponerende, er der øjeblikke, hvor de virker unaturlige eller overdrevne. Det er afgørende at finde en balance mellem at forblive tro mod One Pieces fantastiske natur og at sikre, at effekterne forbedrer historiefortællingen i stedet for at distrahere fra den.
  4. Karakterinteraktioner: Selvom de individuelle præstationer er stærke, er der tilfælde, hvor kemien mellem karaktererne føles mangelfuld. Dynamikken mellem stråhatpiraterne er central for serien, og det er vigtigt, at disse relationer bliver skildret overbevisende.

Når det negative er vendt er det vigtigt at bemærke at serien trodse disse mærkbare skår i glæden stadig underholder enormt, det er ikke noget der på nogen måde distraherer slemt som man ellers er vant til fra live action udgaver af anime- og manga-serier.

Konklusion

Afslutningsvis er live-action-tilpasningen af One Piece lovende, men den har stadig udfordringer at overvinde. Produktionsværdierne og castingen er rosværdige, men problemer med tempo, skrivning og karakterinteraktioner skal løses for at sikre showets vedvarende succes på lang sigt. Med omhyggelig opmærksomhed på disse områder og fortsat dedikation til at forblive tro mod kildematerialet, er der håb for at One Piece live-action-serien kan understrege at den er en værdig tilføjelse til franchisen når den indledende hype har lagt sig. Fans venter spændt på fremtidige sæsoner for at se, hvordan showet udvikler sig og forbedres over tid.

Serien kan ses på Netflix.

Roller

  • Inaki Godoy som Monkey D. Luffy
  • Mackenyu som Roronoa Zoro
  • Emily Rudd som Nami
  • Taz Skylar som Sanji
  • Jacob Romero Gibson som Usopp

Info om serien

  • Forfattere, executive producers og showrunner: Matt Owens (Agents of S.H.I.E.L.D., Luke Cage) og Steven Maeda (The X-Files, CSI: Miami, Lost)
  • Original skaber og superviser: Eiichiro Oda
  • Producent: Netflix
One Piece
Actors:
Monkey D. Luffy
Roronoa Zoro
Roronoa Zoro
Tony Tony Chopper
Monkey D. Luffy
Nico Robin
Writers:
(comics) (267 episodes, 1999-2007)
(manga) (257 episodes, 2000-2021)
(comic) (43 episodes, 2008)
(creator) (36 episodes, 1999-2020)
(writer) (1 episode, 2021)
(composition) (195 episodes, 1999-2004)
(screenplay) (83 episodes, 1999-2006)
(script) (14 episodes, 1999-2003)
(writer) (42 episodes, 2001-2003)
(adaptation) (1 episode, 2003)
(script) (39 episodes, 2002-2010)
(screenplay) (2 episodes, 2003)
(42 episodes, 2002-2011)
(40 episodes, 2009-2024)
(script) (19 episodes, 2009-2010)
(writer) (15 episodes, 2001-2003)
(32 episodes, 2001-2010)
(adaptation) (7 episodes, 2003-2004)
(adr script writer: FUNimation) (unknown episodes)
(adaptation) (14 episodes, 2003)
(head writer: FUNimation Entertainment) (unknown episodes)
(script writer: FUNimation Entertainment) (unknown episodes)
(adr head writer: FUNimation) (unknown episodes)
(head writer) (14 episodes, 1999-2003)
(24 episodes, 2017-2024)
(24 episodes, 2017-2024)
(21 episodes, 2019-2024)
(19 episodes, 2020-2024)
(19 episodes, 2021-2024)
(19 episodes, 2021-2024)
(script) (14 episodes, 2009-2010)
(18 episodes, 2006-2011)
(script) (13 episodes, 1999-2003)
(writer) (8 episodes, 2001-2002)
(adaptation) (2 episodes, 2003)
(script writer: FUNimation Entertainment) (unknown episodes)
(adaptation) (3 episodes, 2003)
(script writer: FUNimation Entertainment) (unknown episodes)
(adaptation) (3 episodes, 2003)
(script) (6 episodes, 2003)
(adaptation) (2 episodes, 2003)
(adaptation) (2 episodes, 2003)
(writer) (1 episode, 2002)
(translation producer) (1 episode, 2003)
(script) (1 episode, 2003)
(script) (1 episode, 2003)
(1 episode, 2007)
(1 episode, 2008)
(script writer) (1 episode, 2012)
Plots:
Monkey D. Luffy sets off on an adventure with his pirate crew in hopes of finding the greatest treasure ever, known as the "One Piece."
There once lived a pirate named Gol D. Roger. He obtained wealth, fame, and power to earn the title of Pirate King. When he was captured and about to be executed, he revealed that his treasure called One Piece was hidden somewhere at the Grand Line. This made all people set out to search and uncover the One Piece treasure, but no one ever found the location of Gol D. Roger's treasure, and the Grand Line was too dangerous a place to overcome. Twenty-two years after Gol D. Roger's death, a boy named Monkey D. Luffy decided to become a pirate and search for Gol D. Roger's treasure to become the next Pirate King.
Denne artikel er skrevet med hjælp af kunstig intelligens.

Der er dog menneskelig inspiration, vurdering og korrektur inde over alle aspekter af artiklens indhold.

Kategoriseret i: