Opsummering

Det er standard at hovedpersoner i isekai serier, hvor de dør i vores verden og genfødes i en anden, ender med at være ekstremt overpowered, men det er ikke tilfældet i (starten af) “So I’m a Spider, So What?”, der på flere punkter er lidt anderledes og alligevel følger alle normerne og forventningerne til genren.
Serien virker derfor forfriskende, især i dens narrative struktur med en 1. persons fortæller meget af tiden, men dens tempo er ujævnt i en grad der let kan hæmme oplevelsen.

Beskrivelse

Da en gymnasieklasse alle dræbes i en eksplosion reinkarneres de alle i en fantasy verden som attraktive og magtfulde mennesker. Alle, bortset fra en pige, der reinkarneres som… en lille edderkop.

Hovedpersonen, der får stemme af Aoi Yuki, begynder dog ikke som et overpowered væsen som vi kender fra de fleste andre isekai (Slime og et utal af andre hilser) men en reel, nyfødt edderkop med tilsvarende lave evner. Hun har dog spillet mange computerspil og kender dermed spil-logik, så hun bliver bedre – også selvom fødekæden blandt monstre gør sit bedste for at understrege at små edderkopper i just er i toppen. Det er netop hendes overvejelser og især smarte kommentarer om hvad der sker for hende der gør serien værd at se.

Anmeldelse

So I’m a Spider, So What?” (Kumo desu ga, Nani ka?), en anime-adaption af Okina Babas light novel serie, injicerer en dosis forfriskende særegenhed i den gennemtrampede isekai-genre. I stedet for at reinkarnere som en mægtig helt eller en charmerende mage, finder hovedpersonen, Kumoko, sig selv genfødt som en ydmyg edderkop i et forræderisk fangehul. Denne unikke præmis lægger grundlaget for en engagerende fortælling, der følger Kumokos farefulde rejse fra en svag spindlere til et formidabelt monster, alt imens mysterierne omkring hendes reinkarnation optrævler.

Animeen udmærker sig på flere områder. For det første tilbyder den et nyt twist på isekai-formlen. Historien træder væk fra den typiske overpowerede helts rejse og kaster seerne ind i Kumokos perspektiv, et underdog-monster, der konstant kæmper for at overleve. Dette skift i perspektiv fremmer en følelse af intriger, når seerne ser verden gennem øjnene på et væsen, der ofte er henvist til rollen som blot en hindring i traditionelle fantasy-fortællinger. Kumokos interne monologer, leveret med vid og humor, forbedrer seeroplevelsen yderligere, hvilket gør hende relaterbar på trods af sin monstrøse form.

At være vidne til Kumokos transformation fra en sårbar edderkop til et magtfuldt væsen er unægtelig fængslende. Fanget i dungeonen stoler hun på sin iboende menneskelige viden og urokkelige beslutsomhed for at overvinde tilsyneladende uoverstigelige udfordringer. Hver kamp, hver færdighed, hun tilegner sig, og hver forhindring, hun overgår, bidrager til en følelse af præstation, hvilket får seerne til at investere i hendes succes. Samtidig med at Kumoko udvikler sig, skinner hendes unikke personlighed igennem og skaber en indtagende og mindeværdig hovedperson.

Animeen har en lidt anderledes fortællestruktur, der udfolder sig gennem to parallelle historielinjer. Den ene følger Kumokos farefulde rejse i dungeonen i første person fra hendes vinkel, mens den anden dykker ned i verden udenfor og viser livet for hendes reinkarnerede klassekammerater mere udefra. Denne dobbelte narrative tilgang skaber effektivt spænding og pirrer seernes nysgerrighed. Forbindelserne mellem disse tilsyneladende uensartede fortællinger forbliver indhyllet i mystik, hvilket efterlader seerne ivrige efter at afsløre sandheden bag Kumokos reinkarnation og dens potentielle indflydelse på omverdenen.

Visuelt er anime ganske udmærket. Animationen, der i stor grad benytter 3D, kan prale af tilpas detaljerede og levende miljøer, der effektivt fanger dungeonens vidder og farer. De forskellige skabningers indviklede design, fra de ydmyge frøer til de frygtindgydende dungeon-boss niveau monstre, bidrager til den fordybende oplevelse. Det er dog vigtigt at erkende, at 3D-animationen indimellem vakler. I visse scener kan karakterbevægelser virke stive eller unaturlige. Selvom disse svagheder ikke er gennemgående nok til at forringe seeroplevelsen væsentligt, er de mærkbare nok til at blive bemærket.

På trods af at serien er populær og har mange positive aspekter så er anime-adaptionen af “So I’m a Spider, So What?” er ikke uden sine svagheder. Animeens største forhindring ligger i dens ujævne tempo. De tidlige episoder, især dem, der fokuserer på Kumokos indledende kampe i dungeonen, kan føles langsomme og gentagne. Selvom disse episoder er afgørende for at etablere grundlaget for hendes karakter og evner, kan de prøve tålmodigheden hos seere, der er vant til et hurtigere fortælletempo. Derudover kan animeens afhængighed af begrænset karakterinteraktion i de tidlige episoder være en ulempe. På grund af Kumokos isolation i dungeonen mangler den indledende del af historien de dynamiske interaktioner og karakterudvikling, der ofte findes i andre anime. Mens introduktionen af andre karakterer i løbet af serien til en vis grad adresserer dette problem, kan den indledende isolation efterlade seere, der længes efter mere engagerende mellemmenneskelige udvekslinger.

Det er værd at bemærke at animeens afslutning også vil få nogle seere til at føle sig utilfredse. Selvom konklusionen lukker visse plotlinjer, efterlader den adskillige mysterier uløste, hvilket potentielt efterlader seerne med en følelse af ufuldstændighed. Dette kan til dels tilskrives animeens tempoproblemer. At den skynder sig igennem afgørende plotpunkter i de sidste afsnit får let seerne til at føle, at de ikke har modtaget en fuldstændig konkret løsning på den overordnede fortælling.

Konklusion

So I’m a Spider, So What?” tilbyder en unik og engagerende isekai-oplevelse med let forfriskende præmis, overbevisende hovedperson og interessante dobbelte narrative struktur. Animeen er dog hæmmet af lejlighedsvise svagheder i dens 3D-animation, ujævnt tempo, der til tider kan føles langsomt og andre gange forhastet, og en potentielt utilfredsstillende afslutning på grund af tempo-problemer.
På trods af disse mangler forbliver anime værd at se for seere, der søger en unik og underholdende isekai.

Trailere til serien

Afslutnings sang et

Galleri

Se serien

Serien kan se gratis og lovligt herhjemme på Crunchyroll.

Illustration

So I'm a Spider, So What? anime kommer i 2020

IMDB om serien

So I'm A Spider, So What?
Director:Shinji Itadaki
Actors:
Kumoko (Watashi)
Schlain Zagan Analeit
Hugo Baint von Renxand
Karnatia Seri Anabald
Feirune
Suelecia Analeit
Julius Zagan Analeit
Filimøs Harrifenas
Yuri Ullen
Writers:
(novels) (13 episodes, 2021)
(series composition) (13 episodes, 2021)
Plots:
Something mysterious happens and an entire class finds themselves reincarnated in a RPG-game-like fantasy world. The main character, a girl, finds herself reincarnated in a spider. Will she able to survive and to find out what happened?
The world where the Hero and the Demon King continue to oppose each other. The grand magic from the Hero and the Demon King cross over worlds and exploded in the classroom of a certain high school. The students who died in the explosion will be reincarnated in a different world. Kumoko who has the lowest reputation in the class, was reincarnated into the form of a spider. Nevertheless, she adapted quickly to the present condition with strong willpower. This is a story of she who has become, a spider trying whatever she can to live.

Tagged i:

, ,