Denne uges torsdags mad er en af min absolutte go-tos når jeg er i Japan og klassisk japansk fastfood: Gyudon. Stegt tynd skåret oksekød oven på ris, enklere kan det næsten ikke blive.
Gyūdon (牛丼; “oksekødskål”), også kendt som gyūmeshi (牛飯 eller 牛めし; “oksekød [og] ris”), er en japansk ret, der består af en skål ris toppet med oksekød og løg. Det er simret i en mildt sød sauce smagt til med dashi (fiske- og tangbouillon), sojasauce og mirin (sød risvin).
Den kan serveres ofte med toppings som rå eller blødkogte æg, negi-løg, revet ost eller kimchi.
Det er noget af den mest spiste mad i Japan. Den spises almindeligvis med beni shōga (syltet ingefær), shichimi (stødt chili) og en tilbehørsret bestående af misosuppe.
På billig kæderne som Yoshinoya koster et sådan sæt med gyodon og misosuppe helt ned til 35kr. Der er til og med gratis vand og te i restauranten.
Retten laves hurtigt, er uformel og som sagt ekstremt billig. Dermed kan man med rette kan man sammenlignes med Vestlig fastfood som McDonalds.


Skriv et svar