Razzia i det internationale marked: 2004-2005

Hendes første single opsamlingsalbum “Utada Hikaru Single Collection Vol.1” blev udgivet den 31. marts 2004. Det blev det bedst sælgende album i 2004 i Japan, hvilket gør hende til den eneste solo eller gruppe artist til at nå nummer 1 fire gange på de årlige hitlister. Det var det første opsamlingsalbum til at nå nummer 1 i seks år på de årlige hitlister, og det første opsamlingsalbum til at nå nummer 1 i 26 år af en kvindelig kunstner. På trods af sin succes, fik albummet meget lidt promovering og indeholdte intet nyt materiale eller fotos. Dog var det meget længere på Oricon album chart, længere end nogen anden Utada release til dato (over 2 år). Albummet solgte mere end 2,5 millioner enheder i Japan, hvilket gør det til det 34. bedst sælgende album nogensinde i landet. En måned senere, den 21. april, udgav hun hendes eneste japanske single i 2004, “Dareka no Negai ga Kanau Koro”, som toppede singlehitliste i to på hinanden følgende uger og havde solgte 365 tusinde enheder ved årets udgang og var også hovedtemaet sang for filmen “Casshern”, hendes nu ex-mands debut som instruktør.

I midten af 2004, flyttede Utada tilbage til New York og begyndte arbejdet med en ny pladekontrakt med Island Def Jam Music Group. Den 5. oktober 2004 udgav hun sit nordamerikanske engelsksproget debut album, “Exodus”, under navnet “Utada,” som var hendes nye amerikansk givet kunstnernavn på Universal-konventionen. Det blev udgivent næsten en måned tidligere, den 9. september i Japan, med en særlig brochure og har til huse i en pap slipcase. “Exodus” blev Utadas fjerde i træk frigivelse til debutere som nummer 1 og solgte en halv million eksemplarer i sine første uger i Japan. På trods af hjælpen fra Timbaland som producerede og co-skrive nogle sange, blev hendes amerikanske debut som Island Records kunstner mødt med ligegyldighed fra det amerikanske marked, det solgte kun 55.000 enheder. “Easy Breezy” blev udgivet som single i begyndelsen af ​​august 2004, toppede som nummer 9 på Billboard Hot Dance / Club Airplay chart, og blev fulgt op af “Devil Inside” en måned og to uger senere. Og Utada kom på forsiden af ​​”Interview magazine” i juni 2005 udgaven.

“Exodus ’04” blev udgivet i slutningen af ​​juni 2005 og indeholder remixes fra The Scumfrog, Richard vission, JJ Flores og Peter Bailey. I Storbritannien, tilføjede Mercury yderligere 2 remixes af “You Make Me Wanna Be a Man” i det oprindelige album “Exodus ’04”, med titlen “You Make Me Wanna Be a Man [Bloodshy & Avant Mix]” og “You Make Me Want at være en mand [Junior Jack Mix].” Ved udgangen af ​​året blev Utada stemt “Number 1 Favorite Artist of 2004” af Oricon årlige læsere meningsmåling.

Den fjerde single fra Exodus, “You Make Me Want to Be a Man”, blev udgivet i oktober 2005 i Storbritannien. “Devil Inside” blev en klub smash i USA og toppede Billboard Hot Dance / Club airplay listen. Både Exodus albummet og “You Make Me Wanna Be a Man” singlen blev udgivet i England, med forskellig artwork fra USA og japanske versioner.

Dagens musik i dag er hendes eneste japanske single fra ’04, “Dareka no Negai ga Kanau Koro”

Kategoriseret i: