Godzilla Minus One har i nat fået en Oscar for “Bedste visuelle effekter”. Dette gjorde den foran film som “Guardians of the Galaxy Vol. 3” og “Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One“.

Filmen havde premiere her i Danmark for tre en halv måned siden.

Godzilla Minus One er den første live-action Godzilla film, der er produceret i Japan siden 2016 filmen Shin Godzilla.

Der er sket meget siden den kiksede mand i et dinosaur-agtigt gummikostume. På den måde er det givet seriens rødder utroligt at se den ende med en pris for bedste effekter, men modsat dens rødder fortjener denne film stor ros for sine effekter.

Godzilla -1.0 får premiere i en dansk biograf i morgen

Medens de amerikansk fremstillede Legendary Pictures Godzilla film læner sig længere og længere ind i action-film stilen, viser Godzilla Minus One, ligesom Shin Godzilla før den, ikke kaiju-kongen som menneskehedens frelser mod endnu mere destruktive monstre, men som en skræmmende natur kraft uden nogen særlig bekymring for, hvor mange mennesker der bliver hjemløse eller døde på grund af dens hærgen.

Mens Godzilla Minus One følger tonen fra Shin Godzilla er det ikke en efterfølger. Shin Godzilla fandt sted i nutiden, men Godzilla Minus One foregår i efterkrigstiden, hvor Japan lige har startet processen med at komme sig efter Anden Verdenskrig. På den måde er den reelt en remake af den aller-første Godzilla film fra 1954.

»Efter krigen havde Japan mistet alt. Jeg vil gerne skildre [Godzilla] som en tilstedeværelse af hidtil uset fortvivlelse, der kommer for at tilføje endnu et slag,” siger instruktøren Takashi Yamazaki og forklarer den matematiske betydning af filmens titel, hvor Japan blev slået ned under, hvad det allerede følte var bunden.

Det er en markant afvigelse fra den feel-good-stil, der udgør størstedelen af Yamazakis filmografi som instruktør, såsom hjertevarme hits Stand by Me Doraemon 2 og Always: Sunset on Third Street ’64, hvoraf sidstnævnte også foregår i Gårsdagens Tokyo, men en ikke under truslen om kaiju-angreb.

“Ved at lave denne film har personalet og jeg lagt lag efter lag af fortvivlelse med det formål at få Godzilla til at føle sig som en gående fysisk manifestation af terror,” siger Yamazaki, som også er manuskriptforfatter og instruktør for visuelle effekter for Godzilla Minus One. “Jeg tror, at det, vi har lavet, ikke er en film, du går i biografen for at ‘se’, men for at ‘opleve’,” og beskriver den som “den mest skræmmende Godzilla nogensinde.”

Kilde

Kategoriseret i:

Tagged i:

, ,